Article Image
na all den utsträckning, som är att önska. Vid första öppet vatten hitväntas ett för kongl. preussiska postverkets räkning i London bygdt stort ångfartyg, ämnadt att användas för farten häremellan och S:t Petersburg. Den under anläggning varande jernbanan mellan Stettin och Posen torde sannolikt blifva af väsendtlig nytta för vår handel. Deremot befarar man af den numera öppnade jernvägen mellan Berlin och Hamburg olägenheter för Stettin, som i anseende till den betungande sundska tullen, befinner sig, i jemförelse med Hamburg, i en ofördelaktig ställning. 3 Revieret från hafvet till Stettin har redan omkring 44 rhenländska fots djup och torde inom ett par år bringas till 46 fot, så att äfven större fartyg kunna, utan att lossa, uppkomma ända till staden. De nya fästningsverken kring Stettin blifva innan kort färdiga, och stadens utvidgning torde snart börja. Den penningebrist, som, i följd af de på jernvägsföretag nedlagde ofantliga summor, hemsökt alla betydligare handelsplatser, har härstädes hittills icke varit kännbar, enär vi äro lyckliga nog att, utom en kongl. bank, ega en privatbank, hvilken sistnämnde väsendtligt bidragit. till Stettins och hela provinsens välstånd. Spanmålspriserna äro för närvarande: hvete bko 160 å 180, råg bko mm 140, korn bko mål 412, hafre bko 2 80, ärter bko mm 120, allt pr winspel af 8, svenska tunnor. Tillförseln från det inre af landet är, i jemförelse med föregående året, ganska ringa, hvilket nogsamt utvisar den sednaste skördens dåliga beskaffenhet. Betydliga uppköp af råg hafval i Ryssland verkställts för preussisk räkning; med tillhjelp deraf torde en verklig nöd kunna förebyggas, så vida nästa skörd utfaller någorlunda fördelaktigt; hvartill utsigterne för närvarande äro gynnande. Priset å potatis bibehåller sig vid bko mjZ 60 per winspel af 87, svenska tunnor.

16 mars 1847, sida 4

Thumbnail