på, huru jernvägarne skapa trafik, finnes anfördt
lord G:orge Bintincks märkvärdiga tal i Underhu
set natten emellan den 4 och 5 Februari, vid af
gifvande af hans bill om ett statslån af 46 millio
ner -för jernvägars anläggande i Irland såsom me
del till detta lands upprättande. Lordens försla;
gick ut på, att staten skulle mellankomma med si
kredit och bispringa jernvägsbolagen med lån på
det sätt, att under vissa vilkor och uppgifna kon
troller bolagen skulle för hvarje 400 , som de be
hörigen användt på jernvägsanläggningen, få afsta
ten låna 200 mot förslagsvis 3 . proc. ränta sam
pant af hela jernvägen; och han yttrade under ut
-vecklingen af sitt förslag, ibland annat följande, til
ådagaläggande, att staten vid en sådan transactior
ägde full säkerhet för de lemnade lånen: Den line:
i hela riket, som ger den lägsta bruttoinkomst a
trafiken, är den ifrån Arbroath till Forfar. Brutto
inkomsten på denna linea, som kostar 9,060 pej
mil (eng.), var första året allenast 468 , unde;
det att kostnaden för rörelsens underhållande val
202 per mil, och icke dess mindre skulle styrel-
sen, äfven med en så låg ståndpukt af trafiken, hafi
3!V, procents ränta och 2 procent varit öfver föl
aktieägarne. För att visa, hvad Arbreath och For-
far-linien var, måste jag nämna för Huset, att hela
den trafik, som förefanns emellan de två städerna
före bildandet af denna jernväg, icke var större,
än att den kunde b sörjas med en häst och kär-
ra, som färdad s mellan de två städerra tre
dayar i veckan. Folkmängden i dessa städer är
allenast 8,707 i den ena och 9,620 i den andra,
och der finnas blott några få mellanliggande byar,
och ändå uppgår antalet passagerare, som nu fär-
das på jernvägen, till 90,000 på året eller 247 om
dagen, lemnande ett medelbelopp af inkomst för
,veckan af 450 till 200 L, hvilket gör en profit af
5 procent på hela den använda kostnaden 143,600 .,
Sådana förhållanden och en sådan utveckling af
rörelsen, hvilken öfverallt är en verkan af jernvägars
tillkomst, gör ingalunda i egentlig mening nödigt,
hatt de bolag, som åtagit sig utförandet af dessa
nyttiga kommunikationer i Sverige, erhålla under-
stöd eller garantier af staten, men det är utan
stvifvel både nylligt och lämpligt, att staten befor-
Irar framgången af ett sådant företag, hvilket äger
på sjelfförsvaret och nationalvälmågan ett så vä-
sendtligt och afgörande inflytande, att det kunde
inses för ett statens virkliga åiggande att sjelf
och för egen räkning utföra jernvägsanläggningen i
törsta möjliga omfattning, på sätt i Belgien äfven
kett. Att svenska staten kon det, om den allenast
vill, skulle ins. hafva lätt att visa, om sådant icke
ör närvarande skulle föra honom alltför långt; och
ns. vill här, i afseende på säkerheten för all förlust
ör staten vid ett sådant företag, ännu tillägga blott
lågra ord utur lord Bentincks ofvan omförmälda tal,
åsom tillämpliga äfven hos oss, och på samma gång
itvisande omfattningen af den s. k. jernvägskun-
ens (mr. Hudsons) verksamhet: Jag har meddelat
nig — sade lorden — med en aktningsvärd gentle-
nan, som är ordförande för jernvägar till 4700 mils
eng.) längd och som har förvaltningen af 45 millio-
er , och han är färdig att sätta sin kommerciela
eputation och karakter i pant, för att styrelsen el-
r staten icke skall förlora ett enda öre genom detta
örslag. Min aktningsvärde vän, lordmayorn af York
nr. Hudson) kan säga eder, att den sämsta jern-
ig, som är under hansledning, skulle gifva styrel-
;n hundra procents säkerhet, och jag är beredd att
sa er, att af alla jernvägar, som någonsin blifvit
yggda här i landet, i Belgien eller i Skottland, den
slaste skulle gifva styrelsen en ypperlig säkerhet.,
a