Article Image
— FUF ELR AVR HANSNITT mm 2 GC
Alabama Selma Tenessee 470 9700
Mississippi — Raymond 6 8333
Ohio-Madriver Lake Erie 130 7000
Dessa äro likväl de minst kostsamma af Amerika:
jernvägar och torde således icke böra tagas till rät
tesnöre, men så mycket mera kan medeikostnader
för samtliga de amerikanska jernvägarna, hvilken
enligt von Gerstners, på granskning af räkenska-
perna grundade uppgift, för de först anlaggda 3000
milen utgjorde 20,000 dollars, tjena till måttstock
för sådana vägars anläggningskostnad hos oss. 20,000
dollars per engelsk mil göra, då 67, eng. mil be-
räknas på en svensk, en kostnad för svenska milen
af 133,333 , dollars, eller i vårt mynt, efter 2 rdr
20 sk bko per dollar, en summa af bko rdr 322,222
40. 8.; och då det är allmänt kändt, att såväl dags-
verkslöner som priser på alla materialier äro i Ame-
rika vida högre än här hos oss, borde ingen tvifvel
kunna äga rum, att ju jernvägs-anläggningar här i
Sverige kunna åstadkommas åtminstone för samma
medelkostnad som i Amerika. Det kostnadsförslag,
som, efter verkställd nivellering, blifvit uppgjordt för
en linia af 8 svenska mil, emellan Hults lastage-
plats vid Wenern och Örebro med dess lastageplats
Skedbäck, företer också en anmärkningsvärd öfver-
ensstämmelse härmed, då för enkel bana, med ter-
rassering för dubbel, kostnaden beräknats att per
svensk mil uppgå till rdr 324,324 bko, och för en-
kel bank och enkel bana till rdr 282,248 bko. Hr
öfverdirektören vn Sydow har såsom stöd för sin
åsigt, att kostnaden för en svensk mil jernväg måste
antagas till rdr 600,000, eller ungefär dubbelt mot
nyss anförde summor, äfven åberopat den för en pro-
jekterad jernbana emellan Wenersborg och Udde-
valla uppgjorde kostnadsberäkning, hvilken slagit sig
så ut, att anläggningen skulle medföra en utgift af
611,000 rdr bko för milen; men det synes Insända-
ren, ehuru -han- icke äger någon närmare kännedom
om grunderna för denna beräkning, gifvas flere skäl,
hvarföre denna bana är alldeles olämplig att tagas
till grund för bedömandet af den verkliga och rätta:
kostnaden för jernvägs-anläggningar i allmänhet inom
Sverige. ;
Det är först och främst en gifven sak, att då
kostnaden fördelas på miltalct, detta måste vid en
kort bana tryckas vida mera af vissa utgifter än
vid en lång. . Så blifva administrationsbyggnader,
lokomotiver och alla slags vagnar i förhållande myc-
ket lindrigare för den sednare än för den förra.!
Banan emellan Wenersborg och Uddevalla fordrar;
t. ex. nödvändigt en hufvudstation, vid hvardera
ändpunkten: så gör ock banan emellan Örebro och
Hult; men den ena har en väglängd af 2 V, mil
och den andra af 8, att fördela kostnaden uppå.
För banan emellan Wenersborg och Uddevalla är
enligt det summariska kostnadsförslag, ins. haft till-
fälle att se, beräknad en reparationsverkstad, upp-
tagen till rdr. 46,666: 32. bko; för linien emellan
Örebro och Hult äro till 2:ne sådane verkstäder an-
slagne rdr 66,666: 32. eller ett dubbelt antal be-
räknadt med fyrdubbel kostnad mot den för Udde-
valla-Wenersborgs-vägen antagna; men om dessa:
verkstäder upptogos till enahanda kostnad, skulle
denna, fördelad efter miltalet, förhålla sig som 46:
40., hvarvid det förra talet representerar Uddevalla-
Wenersborgs-vägen. Många sådana förhållanden må-
ste nödvändigt uppstå till favör för en längre bana,
och torde dessa i förening med skiljaktiga lokala
svårigheter vid terrasseringen fullständigt förklara
den stora skillnaden emellan de uppgjorda kostnads-!
beräkningarne för ifrågavarande tvenne linier, hvar-!
öfver ins. likväl icke kan närmare yttra sig i sak-!
nad af de upprättade profilerne och detaillerade be-!
räkningarne för den sistnämnde vägen. Då imedler-!
tid ins. haft tillfälle granska kostnadsförslaget öfver
linien emellan Örebro och Hult, samt deruti funnit
en serdeles rundlighet uti beräkningen af de fleste:
vigtiga posterne, dristar han med någon kännedom:
om landets allmänna skaplynne och lokala förhål-!
landen, på goda grunder anse nämnde förslag sna-i
rare uttrycka den medelkostnad, hvartill en mil
jernväg kan här i Sverige åstadkommas, än att
denna kostnad skulle uppgå till 600,000 rdr bko,
såsom för linien emellan Wenersborg och Uddevalla
blifvit beräknadt.
Frågan huruvida i alla fall, äfven med en an-
läggningskostnad af allenast 330,000 å 350,000 rdr
bko per mil, det skulle bära sig för enskilte bolag
att här i Sverige bygga jernvägar, torde mängden
vara färdig att genast nekande besvara, emedan en
bruttoinkomst af 335,000.-rdr bko för milen synes
lika omöjlig att ernå, som de af hr öfyerdirektören
von Sydow ifrågaställde 60,000. — Saken är likväll:
icke så omöjlig, som de fleste föreställa sig; men
förhållandet är, att man hittills här i Sverige icke
brydt sig om att beräkna den rörelse, som äger
rum .på vägarne i landet, utan endast fästat sig
vid ins och utrikes sjöfarten, hvadan en måttstock
på den trafik, som kan komma jernvägarne tillgodo,
hittills alldeles saknats.. Det har imedlertid varit
för dem, som niftälska för sådana vägars anläggande
inom fäderneslandet, ett interesse att söka förskaffa
sig alla tillgängliga upplysningar i detta ämne, och
det är med kännedom om och på grund af sådane
samlade materialier för en statistik öfver den inre
rörelsen i landet, ins. tror sig kunna förutsäga, att
en jernvägsanläggning, som ifrån hufvudstaden i
vestlig och sydlig riktning genomskär rikets bördi-
gaste provinser, äger den bästa utsigt att inom kort
tid efter dess fullbordande inbringa 40 proc. å an-
läggningskostnaden. Den skall enligt en samman-
stämmande erfarenhet i alla länder; der, jernvägar
finnas, draga till sig forsslingen af jordbrukets: och
bergsbrukets alster jemte skogseffekter, så väl dem,
hvilka samlas i stapelorterna för. export eler: för-
säljning på aflägsna platser, söm äfven dem, hvilka
omsättas i närliggande orter; och köpmannavartörne,
de resande, posterne, fångföringen, skola företrädes-
vis söka att begagna jermvägstrainerne. En myt-
kenhet varor och produkter, som nu icke frambrin-
gas eller tillgodogöras, emedan de nu.antingen alls
icke kunna transporteras, i anseende till sin volym,
eller också icke bära kostnaden dervid, skall på
jernvägen komma i marknaden; och en inom få år
utomordentligt ökad produktion i allmänhet skall
gifva jernvägen en så mycket större inkomst, som
våra produkter icke utgöras af manufakturyaror,
hvilka inom en liten volym äga ett högt värde, utan
i allmänhet skrymma och tynga mer, än i förhål-
lande till sitt pris, samt alltså behöfva att tillgodo-
-— VV Jr RR TR TR RR ER RR AA
rn fog Hr fr
Thumbnail