Article Image
— FUF ELR AVR HANSNITT mm 2 GC Alabama Selma Tenessee 470 9700 Mississippi — Raymond 6 8333 Ohio-Madriver Lake Erie 130 7000 Dessa äro likväl de minst kostsamma af Amerika: jernvägar och torde således icke böra tagas till rät tesnöre, men så mycket mera kan medeikostnader för samtliga de amerikanska jernvägarna, hvilken enligt von Gerstners, på granskning af räkenskaperna grundade uppgift, för de först anlaggda 3000 milen utgjorde 20,000 dollars, tjena till måttstock för sådana vägars anläggningskostnad hos oss. 20,000 dollars per engelsk mil göra, då 67, eng. mil beräknas på en svensk, en kostnad för svenska milen af 133,333 , dollars, eller i vårt mynt, efter 2 rdr 20 sk bko per dollar, en summa af bko rdr 322,222 40. 8.; och då det är allmänt kändt, att såväl dagsverkslöner som priser på alla materialier äro i Amerika vida högre än här hos oss, borde ingen tvifvel kunna äga rum, att ju jernvägs-anläggningar här i Sverige kunna åstadkommas åtminstone för samma medelkostnad som i Amerika. Det kostnadsförslag, som, efter verkställd nivellering, blifvit uppgjordt för en linia af 8 svenska mil, emellan Hults lastageplats vid Wenern och Örebro med dess lastageplats Skedbäck, företer också en anmärkningsvärd öfverensstämmelse härmed, då för enkel bana, med terrassering för dubbel, kostnaden beräknats att per svensk mil uppgå till rdr 324,324 bko, och för enkel bank och enkel bana till rdr 282,248 bko. Hr öfverdirektören vn Sydow har såsom stöd för sin åsigt, att kostnaden för en svensk mil jernväg måste antagas till rdr 600,000, eller ungefär dubbelt mot nyss anförde summor, äfven åberopat den för en projekterad jernbana emellan Wenersborg och Uddevalla uppgjorde kostnadsberäkning, hvilken slagit sig så ut, att anläggningen skulle medföra en utgift af 611,000 rdr bko för milen; men det synes Insändaren, ehuru -hanicke äger någon närmare kännedom om grunderna för denna beräkning, gifvas flere skäl, hvarföre denna bana är alldeles olämplig att tagas till grund för bedömandet af den verkliga och rätta: kostnaden för jernvägs-anläggningar i allmänhet inom Sverige. ; Det är först och främst en gifven sak, att då kostnaden fördelas på miltalct, detta måste vid en kort bana tryckas vida mera af vissa utgifter än vid en lång. . Så blifva administrationsbyggnader, lokomotiver och alla slags vagnar i förhållande mycket lindrigare för den sednare än för den förra.! Banan emellan Wenersborg och Uddevalla fordrar; t. ex. nödvändigt en hufvudstation, vid hvardera ändpunkten: så gör ock banan emellan Örebro och Hult; men den ena har en väglängd af 2 V, mil och den andra af 8, att fördela kostnaden uppå. För banan emellan Wenersborg och Uddevalla är enligt det summariska kostnadsförslag, ins. haft tillfälle att se, beräknad en reparationsverkstad, upptagen till rdr. 46,666: 32. bko; för linien emellan Örebro och Hult äro till 2:ne sådane verkstäder anslagne rdr 66,666: 32. eller ett dubbelt antal beräknadt med fyrdubbel kostnad mot den för Uddevalla-Wenersborgs-vägen antagna; men om dessa: verkstäder upptogos till enahanda kostnad, skulle denna, fördelad efter miltalet, förhålla sig som 46: 40., hvarvid det förra talet representerar UddevallaWenersborgs-vägen. Många sådana förhållanden måste nödvändigt uppstå till favör för en längre bana, och torde dessa i förening med skiljaktiga lokala svårigheter vid terrasseringen fullständigt förklara den stora skillnaden emellan de uppgjorda kostnads-! beräkningarne för ifrågavarande tvenne linier, hvar-! öfver ins. likväl icke kan närmare yttra sig i sak-! nad af de upprättade profilerne och detaillerade be-! räkningarne för den sistnämnde vägen. Då imedler-! tid ins. haft tillfälle granska kostnadsförslaget öfver linien emellan Örebro och Hult, samt deruti funnit en serdeles rundlighet uti beräkningen af de fleste: vigtiga posterne, dristar han med någon kännedom: om landets allmänna skaplynne och lokala förhål-! landen, på goda grunder anse nämnde förslag sna-i rare uttrycka den medelkostnad, hvartill en mil jernväg kan här i Sverige åstadkommas, än att denna kostnad skulle uppgå till 600,000 rdr bko, såsom för linien emellan Wenersborg och Uddevalla blifvit beräknadt. Frågan huruvida i alla fall, äfven med en anläggningskostnad af allenast 330,000 å 350,000 rdr bko per mil, det skulle bära sig för enskilte bolag att här i Sverige bygga jernvägar, torde mängden vara färdig att genast nekande besvara, emedan en bruttoinkomst af 335,000.-rdr bko för milen synes lika omöjlig att ernå, som de af hr öfyerdirektören von Sydow ifrågaställde 60,000. — Saken är likväll: icke så omöjlig, som de fleste föreställa sig; men förhållandet är, att man hittills här i Sverige icke brydt sig om att beräkna den rörelse, som äger rum .på vägarne i landet, utan endast fästat sig vid ins och utrikes sjöfarten, hvadan en måttstock på den trafik, som kan komma jernvägarne tillgodo, hittills alldeles saknats.. Det har imedlertid varit för dem, som niftälska för sådana vägars anläggande inom fäderneslandet, ett interesse att söka förskaffa sig alla tillgängliga upplysningar i detta ämne, och det är med kännedom om och på grund af sådane samlade materialier för en statistik öfver den inre rörelsen i landet, ins. tror sig kunna förutsäga, att en jernvägsanläggning, som ifrån hufvudstaden i vestlig och sydlig riktning genomskär rikets bördigaste provinser, äger den bästa utsigt att inom kort tid efter dess fullbordande inbringa 40 proc. å anläggningskostnaden. Den skall enligt en sammanstämmande erfarenhet i alla länder; der, jernvägar finnas, draga till sig forsslingen af jordbrukets: och bergsbrukets alster jemte skogseffekter, så väl dem, hvilka samlas i stapelorterna för. export eler: försäljning på aflägsna platser, söm äfven dem, hvilka omsättas i närliggande orter; och köpmannavartörne, de resande, posterne, fångföringen, skola företrädesvis söka att begagna jermvägstrainerne. En mytkenhet varor och produkter, som nu icke frambringas eller tillgodogöras, emedan de nu.antingen alls icke kunna transporteras, i anseende till sin volym, eller också icke bära kostnaden dervid, skall på jernvägen komma i marknaden; och en inom få år utomordentligt ökad produktion i allmänhet skall gifva jernvägen en så mycket större inkomst, som våra produkter icke utgöras af manufakturyaror, hvilka inom en liten volym äga ett högt värde, utan i allmänhet skrymma och tynga mer, än i förhållande till sitt pris, samt alltså behöfva att tillgodo-— VV Jr RR TR TR RR ER RR AA rn fog Hr fr

3 mars 1847, sida 3

Thumbnail