det är ej i närvarande förhållanden nog. Fö
de fleste af våra unga sjömän blifva de inhem
tade kunskaperna ej annat än en död veten
skap, emedan för deras praktiska användand
en så dyr materiel erfordras att få redare och
än färre kaptener kunna dermed rusta sin
fartyg.
Den erforderliga materielen är dessutom ick
användbar under alla möjliga förhållanden. —
Sjökort, beskrifningar samt statistiska och mer
kantila böcker äro olika för olika orter. Et
fartyg, som endast seglat på Östersjön, bli
skickadt till Medelhaivet, eller ett, som segla!
på Mecedelbafvet, skickas till Ostindien — och
i båda fallen får rederiet vidkännas ganska be-
tydliga utgifter i och för kompletteringen a
ofvannämde effekter. Om nu händer att farty.
gen ej göra mera än en resa på dessa farvat
ten, så ligga kartor och böcker onyttiga oct
utan att vidare ge ringaste valuta för hvad de
i inköp kostat.
Ett skepp, rustadt för en resa till Medelhaf-
vet så väl som till Ostindien, behöfver, isyn-
nerhet då det går på fraktresor, en ganska vid-
sträckt sjöatlas med dertill hörande beskrifnin-
gar, emedan kaptenen eljest är nödsakad att i
hvarje hamn anskaffa hvad som möjligen kan
fås, passande för den förestående resan, -hvar-
vid han ofta blir tvingad att hålla tillgodo med
dålig vara för höga priser.
Fartyg, som segla på Ostindien eller Söder-
hafvet, behöfva dessutom 3:ne kronometrar.
Med mindre antal kan man ej med fullkomlig
säkerhet beräkna sin longitud. Få, eller inga
måhända, svenska fartyg äro så väl rustade,
men franska, engelska och amerikanska äro det
oftast. Och nu, då man sörjt för att skaffa
våra blifvande svenska kaptener de erforder-
liga kunskaperna för att kunna göra och ut-
räkna alla på sjön förekommande observalio-
ner, bör man också vara betänkt, att på något
sätt ge dem medel att skaffa sig de dertill nö-
diga instrumenterna, hvarförutan deras kun-
skaper är för dem af noll och intet värde.
Utom kronometrarne behöfver ett fartyg, som
går på långväga resor, om det skall vara väl
rustadt, åtminstone 2:ne sextanter, eller en re
fektionscirkel och en sextant, samt barometer,
azimuthskompass, artificiel horizont och en natt-
kikare, utom vanliga styrkompasser och kikare.
Omkostnaderna för ett sålunda rustadt fartyg,
som skall utgå på spekulations- eller Tfragtre-
sor, blifva i afseende på instrumenter och kar-
tor ungefär följande:
Sjöatlas med beskrifningar m. m. bko rdr 300.
Kronometrar å 400 . oe - 4200.
Reflektionscirkel och sextant sv 0 - 300
Barometer, azimuthskompass m. m. .. . 300.
Summa bko rår 25300.
Häraf synes att ganska få redare kunna rusta
sina fartyg med instrumenter, på ett sätt som
motsvarar tidens fordringar och som står iför-.
hållande till de kunskaper en 4:a klassens sjö-
kapten vid navigationsskolan förvärfvat. Att
derföre påstå, att ändamålet med navigations-
skolorna är helt och hållet förfeladt vore vis-
serligen orätt; men hvadd.n åsyftade säker-
heten i sjöarten beträffar, så har deri ingen-
ting vunnits genom uppdrifvandet af de theo-
retiska kunskaperna, så länge förhållanden fin-
nas, som hindra deras användande i praktiken.
Af detta skäl hoppas vi att en framställning
af möjligheten att bringa theori och praktik
fullkomligt inom allmänhetens område icke skulle
vara elt ord utom sin tid.
Redan i England finnas bolag, som mot bil-
liga premier hålla kronometrar, sextanter, sjö-
kort m. m. till de sjöfarandes tjenst. Dessa
premier äro vanligen stipulerade så: att för de
till dagliga behofvet nyttjade instrumenter, så-
som kronometrar, sextanter m. m. betalas vissa
procent, årligen amerterande kapitalet, och för
de öfrige, eller sjökort och beskrifningar, en
procent, som motsvarar vissa års förslitning,
jemte kapitalräntan.
På denna gränd föreslår insändaren att (ehuru
ett dylikt företag utan något understöd äfven
här borde kunna bära sig sjelf) af den stora
denationsfond, som af testator i lifstiden, herr
sresshandlaren Rydberg, blifvit skänkt till in-
rättandet af en navigationsskola i Stockholm,
ch enär en sådan redan at staten blifvit stif
ad, ett kapital af omkring 20000 rdr banko
nåtte såsom räntefritt lån på vissa år anslås
ill bildande af ett sjö nstrumentbolag i Stock-
wolm, som åtager sig att tillhandahålla ofvan-
nförda materiel mot premier för kortare tider?
eh amerteringsgrueder för kontinuerligt bo-
agnande, på det att sjökaptener och redare så
llmänt sem möjligt måtte, för billiga årliga
ostnader komma i tälfälle förskaffa och be-
agna de instrumenter och böcker, som erfor-