Article Image
j industri och välmåga härflytande tillökning i tull
- inkomster och bevillningar vore att påräkna, lära
I det ock, ur dinna synpunkt betraktadt, icke kunniö
ifrågasättas, att ju staten vore en mera lämplig
ägare af kanalen, än enskilte personer eller bolag
Men derest andra omständigheter möjligen skulle
kunna anses utgöra hinder för statens öfvertagande
af kanalverket, hafva kommitterade bort vara be-
tänkte på ett förslag, hvarigenom, med bibehållande
af kanalen, såsom bolagets egendom, det likväl blefve
åt Kongl. Maj:t öfverlåtet att känna för all framtid
nedsätta afgifterne; i sammanhang hvarmed kom-
mitterade vilja föreslå de vilkor, hvarunder ett af-
yttrande till staten af kanalverket må äga rum, i
händelse sådant skulle finnas vara för det allmänna
mera ändamålsenligt och fördelaktigt.
I händelse af en öfyerlåtelse åt Kongl. Maj:t att
nedsätta taxan för inre kanalfarten, hafva kommit-
terade ansett denna öfverlåtelse böra lemnas utan
all inskränkning, men mot full ersättning till bola-
get för minskningen i de inkomster, hvartill bola-
get eger rätt efter de detsamma nådigst förunnade
privilegier. Under sådan förutsättning kan väl icke
å bolagets sida ifrågakomma att till Kongl. Maj:t
afgifva något förslag till nedsättning i kanaltaxan;
men kommitterade hafva dock trott sig, för att å-
skåd iggöra, huru nedsättningen kunde ske och dess
relativa verkningar, böra exempelvis framställa föl-
jande förslag, neml.: dels att en allmän nedsättning
egde rum i afgifterne för såväl seglande fartyg, som
alla varor, när de passerade en längre del af kana-
len, på så sätt, att full afgift efter närvarande taxa
erlades för hvart af de sex första distrikten, ?, af-
gift för hvart af de följande fem och !, afgift för
hvart af de sista fem, hvarigenom en lindring i all-
mänhet skulle uppkomma af 34, procent i stället
för 473 proc., efter nuvarande taxa, för de segelfar-
tyg och varor, som passera hela kanallinien, dels
att derutöfver den enkla afgiften, d. v. s. den som
erlägges för hvart af de första 6 distrikten nedsät-
tes för de i bilagan litt. G. upptagna varor, till de
der utsatte belopp med ytterligare nedsättning för
de följande distrikten efter samma grund, som för
varor i allmänhet. Man har beräknat att en dylik
nedsättning, hvilken icke komme att sträcka sig till
den nu för ångfartyg i ett för allt, för så väl far-
tyg som last, utgående aversionella afgift, skulle ef-
ter närvarande förhållanden medföra en minskning
i kanalinkomsten af 20,060 å 30,000 rdr.
Om deremot inköp af kanalverket för statens räk-
ning skulle ifrågakomma, hafva kommitterade trott
sig, vid föreslående af köpeskillingen, böra mindrej
afse det verkliga värde, denna besittning kan anses
cga, då man grundar beräkningen på de sannolika
inkomsterna under en längre fölid af år, än hvad
detta värde, med hänseende endast till den närma-
ste framtiden, kan anses utgöra, öfvertygade, att dej
fieste aktic-egare föredraga att trygga sig och arf-
vingar emot den närvarande tidens tillfälligheter,
äfven med uppoffring af den större fördel en aflägs-!
nare framtid kunde erbjuda. Det är ur denna syn-
punkt, kommitterade för sjelfva kanalen med alla
donerade tillhörigheter föreslagit en köpeskilling af
1,050,000 rdr, jemte lösen efter bok af tillköpta fa-
stigheter, förråder o. s. v., hvarigenom aktic-egare
blefve försäkrade att efter närvarande förhållanden
erhålla en lösen af 25 procent för deras aktier, på
sätt bilagan litt. II närmare utreder, För att lem-,)
på liqvidationssättet efter statens beqvämlighet, haf-
ya kommitterade för detsamma uppställt 2:ne alter-
natif.
På grund af hvad nu är nämndt få kommitterade
föreslå:
1) Att bolaget hos Kongl. Maj:t anhåller, det
Kongl. Maj:t måtte täckas bevilja något understöd
eller premium för byggnaden af för kanalfarten mera
ämpliga segelfartyg, än som nu i allmänhet begag-;
has, och särdeles för sådana, hvilka såsom ett biträ-.
dande befordringsmedel använda ångkraft medelst så!
kallad propeller. I
2) Att bolaget erbjuder sig, att, med afstående af!
den bolaget i 248 af dess privilegium tillförsäkradej
rätt emot nedsättning i taxan utan dess medgifvan-
le, åt Kongl. Maj:t öfverlåta rättigheten att för!
ramtiden, efter godtfinnande, nedsätta afgifterna för
nre farten å Göta kanal mot följande vilkor: i
a) Att skillnaden emellan hvad som skolat er-
äggas för så väl fartyg som varor och Passagerare,
nligt de i Kongl. brefvet af den 20 Februari 1836
pestämda grunder, och hvad som kommer att crläg-
s efter den taxa Kongl. Maj:t kan i nåder finna
ör godt att bestämma, ersättes bolaget; dock så,
tt för ångpaketfartyg, d.y. s. fartyg, hvilka, enligt
ie grunder som vid pu instundande bolagsstämma
astställas, böra såsom ångpaketfartig anses, ersätt-
lingen utgöres endast af hvad skillnaden emellan
vad för dem, i ett för allt för så väl fartyg som
ast och passagerare, skulle erläggas efter de före-
krifter, bolaget vid denna stämma meddelar, och
len taxa Kongl. Maj:t i nåder bestämmer;
mr re mm LON
-
b) att räkning å den enligt litt. a bolaget till-
ommande ersättning, efter hvart års utgång aflem-
as till den statens myndighet, som kan utses att
en emottaga, och att ersättningen, inom en månad
fler räkningens aflemnande, blifyer för bolaget till-
änglig att lyfta; 1
ec) att efter fullbordadt bokslut en årlig revision
f kanalverkets räkenskaper skall äga rum och för-
itta3 utaf fem gode män, af hvilka Kongl. Maj:t
tser två och bolaget två, hvarefter dessa fyra väljas
en femte; börande vid denna revision beha ndla;.
ch afgöras alla anmärkningar, angående så väl upp-
örden i dess helhet, som de afgifne crsättningsräk-t
ingarne, med skyldighet för kåda kontrahenterna e
ha
Thumbnail