18147 och i Oktober 4825 öppnades den 363
engelska mil (omkr. 60 svenska) långa hufvud-
linien. Byggnadskostnaderna för hufvudkanalen
och de sednare anlagda sidokanalerna uppgingo
till 42 millioner dollars, eller 17,200,000 preuss.
thaler, och anskaffades af staten NewYork till
stor del genom lån; men som man i början
befarade, att tullåfgifterna ej skulle förslå att
betäcka räntorna, förordnade staten en afgift,
som skulle erläggas vid alla auktiorstillfäl!er,
för salt och af alla ånagfartyg och co:a anslogs
till kanalfonden. Från den tidpunkt, kanalen
ännu endast styckevis kuade begagnas, upp-
gingo årliga tulliokomsterna till följande belopp:
År. Dollars.
4821 — 2,200.
4822 — — 187.
4823 — — 419,988.
4824 — —289,390.
4825 — 584,34.
1826 — 839,923.
4827 — 849,023.
41828 — —786,257.
4829 — —763,528.
2830 — — 9930,845.
Från d. 4 till d. 30 Sept. 1831 700,788.
Fr. d. 4 Okt. 1834 t.a. 50 Sept: 1832 — 4,059,006.
41832 4833 — 4,317,258.
14833 — 1834 — 1,505,573.
834 o— 4835 — 4,595,506,
4835 — 4856 — 4,504,381.
4836 om— 4837 — 4,233,649.
4837 o— 4858 — 41,484,602.
Tillsammans doliars 435,204,470.
Deremot uppgingo de årliga utgifterna för
tulluppbörden och reparationer till vid pass ena
tredjedel.
Dessa siffror utvisa att rena vinsten af denna
kanal inom få år betalte hela byggnadsfonden;
att alitså staten, i det den använde sin kredit
för tillvägabriogandet af ett så stort företag,
jemte befrämjande af landets välstånd, ytterh-
gare skapade sig en källa ull betydliga årliga
inkomster.
Kanalen befares för närvarande af 23500 far-
tyg, genom hvilka 42,009 personer finna sys-
selsättnirg, Men ds vestliga staternas hastiga
u:veckling har till den höjd uppdrifvit rörelsen
på kara!erna, att regeringen funnit sig föranlå-
ten att föreskrifva en utvidgning af hufvudka-
nalen från 40 till 70 fots bredd samt från 4
till 7 fots djup! då slussarne samtidigt bärmed
skola fördubblas och samtliga viaducterna öf-;
verbyggas, så uppgå kostnaderna för hufvud-!
kanalens ombyggnad till 45 å 20 ratilioner I
döllars, och hoppas man att inom fem eller sex
år vara färdig med detta stora arhete. I
Utom kanalens utvidgande, skola för närvs-
rande ytterligare 2 sidokanaler, af 486 eng.
mils längd j2mväl anläggas på states bekostnad
med eit anslag af 2,600,000 dollars; inom fålj
år skall således hela längden af buivudkansaten
med dess åtta sidokanaler utgöra en sträcka a!
B26 enz. mil (omkr. 437 sv.)!
Intet Jand i verlden har att uppvisa en ka-
nal, af sådan längd, på så få år utförd och som
lemnat så oerhörda resultaer i afseende på sin
rörelse. -
Jernvägarne utmed Erie-kanalen.
På kanalen blifva utom fraktgods och varor
äfven resande befordrade i egna fartyg. Di
detta befordringsmedel, i anseende till den med
hvarje år tilitagande rörelsen ej var tillräckl gt,
så bildade sig inom få år aktiebolsg till anläg-
gande ef en jernväg i kanalens dalgång. Denna
väg består af följande sträckor, hvilka alla stå
i förbindelse sinsemellan, men af hvilka hvar
och en tilihör elt serskildt bolag:
kortet
Eng. mil.
4:0 Från Aihany vid Hudsoa till Schenec- i
tady, sedan 6 år i bruk . . . . . 46 I:
2:3 Från Schenectady till Utie2, sedan 2 ;
irvibrok. . . . . ss. - - 78 I
3:0 Från Utica till Syracusa, grunden fär-
dig, endast skenorna fattas . . . . 52341!
4:o Från Syracusa till Auburn, sedan ett 4
belft år i bruk . . . . . 2534.
3:0 Från Auburn till Rochester, under
byggnad .. . . — . — - 78.
6:o Från Rochester till Batavia, sed:n
ett år i bruk . . . . 52, IS
Z:o Från Batavia till Buffalo, byggnaden
börjad år 2839 . . . . - - - 56. 5
Tillsammans 31841,
Akiieigarne i dessa jernvägar äro till större
delen fastighetsägare och handtverksiskare il,
den tillhörande trakten eler köpmän, hvilka
derstädes drifva hande!. Vinsten, som uppkom-
mer för bida klasserna af jernvägens auläggarn-
de, anses vara at mycket större vigt än den di-
vidend, som aktierna lemna; också hafva en-Jje
dast aktier till två af dessa bolag blifvit ut-Ir
rr AT rr
STRASSE. lent oa TF är SR TSE SESSTES PRE SSAIIREN FIGrg 1