Article Image
Örebro d. 48 Juli. Rustbållärve vid lifregementets hussarer här i länet hafva, med få undantag, afslagit den Kongl. propositionen cm gemensam ansvarighet inom korpsen för hästar och monderingspersedlar, som gå förlorade eller skådas under krig, hvaraf väl lärer följa, att ett dylikt afslag kommer att gifvas äfven i de län, der mindre delar af nämnde hussarkorps äro förlagde. — Vi se ifrån åtskilliga orter med fägnad berättadt, att vackert regn fallit, hvilket upplifvat både säd och gräs. Äfven vi hafva fått god rotblöta, och det vid en tid, då man just började önska upphållsväder för den begynta slottern, hvilken till följe deraf för de tidigt börjande blef i förstone något besvärlig. Men snart upphörde regnet och höbergningen har till en stor del försiggått under en högst gynnsam väderlek, åtminstone i vår stads närmaste omgifningar. Längre bort i länet lär, äfven under de sednare dagarne, ymnigt, eauru icke långvarigt, regn hafva fallit. I allmänhet lärer höskörden vara öfver medelmåttan, somligstädes mycket rik, på några ställenidock sämre än förlidet år. — Efter det sista regnet är vårsäden allmännast försvarlig, mångenstädes god. — Rågen är fullmatad och börjar hvitna till skörd. Den är utmärkt vacker, hvarföre ock priset på gammal råg småningom faller. Potatisen synes vara i frisk växt; men den gamla icke allenast håller sig uppe, utan till och med stiger i pris. Den är nu vid 5 rår res och derutöfver. (N: ÅA.) Mariestad den 48 Juli. Kongl. Maj:t har i nåder anbefallt att ett årligt understöd af 4V, tunna råg på dess enskilda bekostnad skall tilldeläs soldathustrun Stina Andersdotter i Dorgunda socken, hvilken har den olyckan att ega tvenne döstumma och blinda birn. (Mi: V) Uddevalla d. 46 Juli: Efter uppdrag och enligt fullmakt af herrar kommitterade för den projekteraåe jernbanan häremellan och Wenersborg, hade sockerbruksägaren hr J. Trahn under sitt vistande i Hamburg, afrest till Berlin för anskaffande af i jernbanors anläggande kunnige personer, och i sådant afseende uppgjort kontrakt med ingeniörerne herrar König, Pulkau och Gessner, hvilka mot, som det vill synas, det icke obilliga arfvodet af 33 rår rgs per dag i ett för allt, hvarunder resdagarne äfven äro inbegripne, åtagit. sig uppmätningen och afvägningen af jernvägslinien. Nämnde herrar, åtföljde af en medhafvande betjent, anlände hit den 13 dennes, och trädde genast i verksamhet samt äro dagligen, åtföljde af nödige handtlangare, sysselsatte med arbetet, som förmodas vara fuilbordadt på omkring en månads tid. Att döma efter den hittills gjorda utprickningen, skuile banan komma att frän revieret härstädes mellan Skansberget och så kallade Waterland löpa öfver en del af norra Stadsängarne, afskära nordvestra hörnet af norra kyrkogårdsmuren samt vidare öfver Elsebergs, Hedegärdes, Mariebergs, Samneröds, Kuröds och Ramseröds egor omkring en half mil i nära rak linea. Mellan Kuröd och Ramseröd skär den landsvägen och går öfver elfven. Längre hafva vi med egna ögon ej följt den; men lärer, efter berättelse, sedermera till största delen komma att hålla sig söder om landsvägen. En god början är således gjord till ett företag som i England eller Tyskland, jernvägarnes förlof vade länder, skulle blott vara en småsak, men son i vårt folkoch penningfattiga fädernesland är e: rak motsats. Då det redan lär vara afgjoråt, at inga serdcles svåra och alldeles icke oöfvervinner liga naturhinder möta, måtte det omfattas af all män välvilja och allmänt deltagenie, och mått det enskilda intresset ej kasta i vägen sådana hin der, mot hvilka mekanikens väldiga häfstång för lamas! (B. L. T.)

22 juli 1846, sida 4

Thumbnail