Örebro d. 48 Juli. Rustbållärve vid lifrege-
mentets hussarer här i länet hafva, med få undan-
tag, afslagit den Kongl. propositionen cm gemen-
sam ansvarighet inom korpsen för hästar och mon-
deringspersedlar, som gå förlorade eller skådas un-
der krig, hvaraf väl lärer följa, att ett dylikt af-
slag kommer att gifvas äfven i de län, der mindre
delar af nämnde hussarkorps äro förlagde.
— Vi se ifrån åtskilliga orter med fägnad be-
rättadt, att vackert regn fallit, hvilket upplifvat
både säd och gräs. Äfven vi hafva fått god rot-
blöta, och det vid en tid, då man just började
önska upphållsväder för den begynta slottern, hvil-
ken till följe deraf för de tidigt börjande blef i
förstone något besvärlig. Men snart upphörde
regnet och höbergningen har till en stor del för-
siggått under en högst gynnsam väderlek, åtmin-
stone i vår stads närmaste omgifningar. Längre
bort i länet lär, äfven under de sednare dagarne,
ymnigt, eauru icke långvarigt, regn hafva fallit.
I allmänhet lärer höskörden vara öfver medelmåt-
tan, somligstädes mycket rik, på några ställenidock
sämre än förlidet år. — Efter det sista regnet är
vårsäden allmännast försvarlig, mångenstädes god.
— Rågen är fullmatad och börjar hvitna till skörd.
Den är utmärkt vacker, hvarföre ock priset på
gammal råg småningom faller. Potatisen synes
vara i frisk växt; men den gamla icke allenast
håller sig uppe, utan till och med stiger i pris.
Den är nu vid 5 rår res och derutöfver. (N: ÅA.)
Mariestad den 48 Juli. Kongl. Maj:t har i
nåder anbefallt att ett årligt understöd af 4V, tunna
råg på dess enskilda bekostnad skall tilldeläs sol-
dathustrun Stina Andersdotter i Dorgunda socken,
hvilken har den olyckan att ega tvenne döstumma
och blinda birn. (Mi: V)
Uddevalla d. 46 Juli: Efter uppdrag och
enligt fullmakt af herrar kommitterade för den
projekteraåe jernbanan häremellan och Weners-
borg, hade sockerbruksägaren hr J. Trahn under
sitt vistande i Hamburg, afrest till Berlin för an-
skaffande af i jernbanors anläggande kunnige per-
soner, och i sådant afseende uppgjort kontrakt
med ingeniörerne herrar König, Pulkau och Gess-
ner, hvilka mot, som det vill synas, det icke o-
billiga arfvodet af 33 rår rgs per dag i ett för
allt, hvarunder resdagarne äfven äro inbegripne,
åtagit. sig uppmätningen och afvägningen af jern-
vägslinien.
Nämnde herrar, åtföljde af en medhafvande be-
tjent, anlände hit den 13 dennes, och trädde ge-
nast i verksamhet samt äro dagligen, åtföljde af
nödige handtlangare, sysselsatte med arbetet, som
förmodas vara fuilbordadt på omkring en månads
tid. Att döma efter den hittills gjorda utprick-
ningen, skuile banan komma att frän revieret här-
städes mellan Skansberget och så kallade Water-
land löpa öfver en del af norra Stadsängarne, af-
skära nordvestra hörnet af norra kyrkogårdsmuren
samt vidare öfver Elsebergs, Hedegärdes, Marie-
bergs, Samneröds, Kuröds och Ramseröds egor
omkring en half mil i nära rak linea. Mellan
Kuröd och Ramseröd skär den landsvägen och går
öfver elfven. Längre hafva vi med egna ögon ej
följt den; men lärer, efter berättelse, sedermera
till största delen komma att hålla sig söder om
landsvägen.
En god början är således gjord till ett företag
som i England eller Tyskland, jernvägarnes förlof
vade länder, skulle blott vara en småsak, men son
i vårt folk- och penningfattiga fädernesland är e:
rak motsats. Då det redan lär vara afgjoråt, at
inga serdcles svåra och alldeles icke oöfvervinner
liga naturhinder möta, måtte det omfattas af all
män välvilja och allmänt deltagenie, och mått
det enskilda intresset ej kasta i vägen sådana hin
der, mot hvilka mekanikens väldiga häfstång för
lamas! (B. L. T.)