Article Image
OLYCKA PÅ FRANSKA NORDBANAN.
Likasom nästan alla franska jernvägar, har
äfven den nyss med så ståtliga högtidligheter
af furstar och börsfurstar öppnade stora Nord-
banan mellan Frankrike och Belgien blifvit in-
vigd genom en förfärlig olyckshändelse. Anled-
ningen och vidden af olyckan låta ej ännu ut-
reda sig ur de minga ofullständiga underrättel-
serna; men hufvudsaken af hvad dessa innebålla
derom är följande. Den 8 Juli skulle en ång-
vagoskonvoj afgå från Paris till Biässel, på den
nya banan, och flera Biässelboar begåfvo sig
mot aftonen till stadens södra banstation, för
att välkomna vänner och bekanta bland de re-
sande. Man väntade dock förgäfves till kl. 40,
41, 12, 1 på natten; ängslan öfver ett så lång-
varigt dröjsmål blef mer och mer allmän, och
man ansåg ett sorgbud som säkert; men först
emellan kl. 3 och 4 på morgonen, den 9, er-
for man den hemska verkligheten. Den om
morgonen förut, kl. 7, från Paris afgångna
vagnsforan var förspänd med två ångvagnar och
bestod af flera lastvagnar jemte en stor mängd
resvagnar af alla klasser. Mot kl. 4 om natten
hade den hunnit förbi byn Roeux och nalka-
des Arras, på en ås, som med konst blifvit an-
lagd öfver en lågländ och till en del kärraktig
grund, öfver hvilken den på olika ställen höjer
sig, från 3 ända till 45 alnar. Just der den
är högst eller 45 alnar öfver ett 6 alnar djupt
kärr, lossnade ångvagn rne från den långa vagn-
rad, som de släpat med sig; men blefvo sjelfva
i banan; hvaremot lastvagnarne och flera res-
vagnar af första och andra klassen rusade från
banan, utför branten och i kärret. Åtta vag-
nar — några berättelser tala om flera — för-
svunno ögonblickligen i gyttjan, och man kan
föreställa sig försträckelsen och förvirringen
bland de resande i de vagnar, som ännu stad-
nat qvar på banan. Men så snart de sansat
sig, uppbjödo de gemensarat alla krafter till
räddning af sina olyckligare reskamrater. Flera
vagnar — man visste ej ännu om det var 3
eller 4 — lågo dock så djupt under dyn, att
de måste lemnas qvar att upphissas medelst
kranar följande dagen; en af första klassens
vagnar bade kommit under en lastvagn och
var helt och hållet ihopkrossad; på en annan
lyckades man ändtligen att rycka löst ett stycke
ur sidan, och ur den sålunda tillvägabragta öpp-
ningen drog man upp 9 ännu lefvande menni-
skor och 44 döda. En liten flicka om 7 till
B års ålder var i synnerhet svår att få dän;
ännu vid lif och till hälften upplyftad ur gytt-
jan hölls hennes ena arm qvar af någon osyn-
lig dernere — någon död bror eller syster.
Man lyckades slutligen att undanrycka henne
detta dödens handtag, och lemnade henne åt
Thumbnail