IUKTC HINUIC all LH SCAUUUNULCIL SCUaU UC LU vec
jernvägarne der anlades.
Huru stort antal resande, som skulle kunna an-
tagas komma att begagna denna jernväg, är omöj-
ligt att nu bedöma; utan tvifvel komme den ökade
rörelsen att göra det betydligt.
För att lemna en någorlunda översigt af kost-
naderne, så väl för anläggning af, som rörelsen på
jernvägar, meddelas här följande, från byggnads-
chefen och direktören för den mellan Altona och
Kiel anlagda jernväg, herr Dietz, erhållna upp-
gifter:
DAnläggningen af jernvägen mellan nämnde stä-
der, med underlag för två par skenor och enkel
bana (d. v. s. att vägen är anlagd för två rader
vagnar i bredd, men med skenor endast för en
rad) kostar, utom expropriation, byggnader: och
transportmedel, med ett pris på skenorna af 8
Sterlipg per ton, och dessas vigt beräknad till 38
skålpund per yard, för en mil af 24,000 danska
fot vs vs s oo . . C:t M:k 300,000.
Byggnader pr mil (magasiner m. m.) . - 127,000.
Expropriation . . . . . s 72,000.
Transportmedel(! okomotiver, vagnar m. m.) 65,000.
En lokomotiv kostar . C:t M:k 28,500.
En tender (kol- och vattenvagn) 3,750.
En 4:a och 2:a klassens vagn för
48 personer . . . . .- 8,080.
En 53:e klassens vagn för 60 per-
soner . . . 5,780.
En varuvagn med 3 hjul, hvilken
rymmer 48,000 till 20,000 B 4320.
En öppen varuvagn med 6 bjul,
till 12,000 å 45,000 K . . . 41,300.
En dito med 4 hjul för 8,000 8 4,100.
En postvagn med 6 hjul, som la-
star 10.000 B . . . - 5,180.
Hverje mil, som en lokomotiv, med last af 400
till 2.000 centner genomlöper, vid en stigning afj
en fot på Z00, kostar i lokomotiv-utgifter, d. v.s.
eldnipgsmaterial, reparationer, betjening ungefär 4
mark kurant. Med denna vigt gör den då 4 till
6 mil i timman. Om vägens sluttning är i sam-
ma rigtning, som hufvudtransporten går, så kan
den föra större tyngder. Om derföre rörelsen är
någorlunda liflig, det vill säga om cirka 600,000
till en million centner kunna föras på jernvägenp
under året, så blir lokomotiv-transporten billigare
än med hästkraft. Om deremot de varumassor,
hvilka skola transporteras, äro mindre, så blir
transporten med hästar billigare, serdeles af den
orsak, att betydliga kapitaler för anskaffning af
lokomotiver besparas, hvaremot man å andra sidan
mäste beräkna, att vid den långsamma häsitrans-
porten flera vagnar mäste anskaffas, och derige-
nom äter föröka kapital-utgiften. Imedlertid är
det alitid svårt, att återföra dessa förhållanden till
fullkomligt bestämda siffertal, emedan för mycket
beror. på cldningsutgifter, hästarnes underhåll o.
SS. V., Och kan ett bestämdt omdöme härom blott
gifvas, när man har en noggrann uppgift öfver
vägens längd och sluttning, den påräknade trans-
porten i båda rigtningar samt kostnaderne för eld-
ningsämnen och hästars underhåll.
En god häst drager på horizontel väg en brutto-
vigt a! 45 060 skålpund, alltså tvenne vagnar, la-
stade med 42000 skålpund. Vid en stigning af
en på 240, deremot blott hälften med en hastig-
het af 2 timmar 45 minuter på milen; detta är
för lädgsarat, och man måste med en skyndsamhet
al 41V, tmma på milen beräkna dubbel kraft. Ett
skålpunds kraft förer på horizontel väg 240 skål-
punds tyngd; vid stigningar och sluttningar få dessa
förhållanden beräknas.
Jern- och trävaror föras i betydliga qvantiteter
på jernvägar.
Jernvägar med stigning af en på 240 (som We-
nern ligger 150 fot öfver Nordsjön, skulle slutt-
ningen på den nu föreslagna jernvägen, om den
blefve 5 mil lårg, förhålla sig såsom en till 570)
anses säsom vägar med goda stigningsförhållanden.
Ju mer horizontel banan är, ju bättre är det;
imedlertid gifves det lokomotiv-banor, hvarest stig-
ningen förbåller sig som en till 40.
;Köpmansgods betalas på Kieler-Altona-jernvä-
gen i frakt per 100 skålpund i täckt vagn !, sk.
C:t, trävaror, jern, sten, spanmål och alla andra
råa produkter deremot blott !V, sk. samma mynt.
Tre Danska mil motsvara ungefär svå Svenska
mil, en Mark Courant å 46 sk. är lika med en
Riksda!er 3 sk. Svenskt riksgälds, och således en
skilling Courant lika med 3 3,, sk. riksgälds.
Post- och Inrikes-Tidningar för den 4 Mars
detta är innehåller en högst interessant uppgift
rörande jernvägarne i Staten NewYork. Deraf in-
hemtas, bland annat, att kostnaden för dessas an-
läggnivg varicrat från 271,124 rdr ända till 2,246,424
rdr riksgäldssedlar pr Svensk mil, samt gör i me-
deltal cirka 800,000 rdr rgs pr Svensk mil. Öf-
verhufvud hafva dessa jernvägar lemnat fem pro-
cents utdelning. Vid en entreprenad, som förlidet
år höl!s i England, uppgingo priserne för anläg-
gandet af jernväg mellan Petersborough och Stam-
ford, tolf Engelska mil, till 47,000 St., samt
mellan Suston och Milton, 9. Engelska mil, till
46,000 St.
I hvad mån kostnaderne för sjelfva jernvägens
anläggning komme att öfverstiga eller understiga
Kieler-Al:ona-vägens, kan först efter lokalens un-
dersökning någorlunda bestämmas; men i allmän-
het äro arbetskostnaderne här betydligt billigare
än der, och priset på sand, sten och trävaror är
det äfven.
Expropriationskostnaderne, hvilka i Hr Dietz
uppgift voro i Holstein 72,000 Mark Courant per
mil, kunna på längt när här ej upptagas till detta
värde, och som hufvudsakliga transporten blir va-
ror, kunna större delen af de för passagerarevag-
nar upptagne kostnader inbesparas.
Transportkostnader för varor synas i den lem-
nade uppgiften vara serdeles billiga: så skulle ett
skeppund jern, enligt densamma, kosta i transpori
3 Svenska mil 6 sk. bko, under det Trollhätte ka-
nalafgift för samma vara är 9 sk. bko; en tolft 46
fots plankor 26 sk. bko o. s. vV.
Då al!a omkostnader här i landet måste blifva
billigare, skulle transportkostnaden här ännu kunna
nedsä:tas. Fördelarne af denna låga forlön äro för
tydliga, för att behöfva närmare utvecklas.
— Det ör förut nämdt att Konungens Be-
Oc 6 Pr mm rr M MM AA fx M AA Fr mm me -—- ÖV - - ÖA -— — -—— — p— Pr rn mA mm LJ MA — — AA Am LA AA An -— Jr Oh - — — OA tu. mm NE
e-
TA avmRME NTA MÅ OP mr-KR, Am