IUKTC HINUIC all LH SCAUUUNULCIL SCUaU UC LU vec jernvägarne der anlades. Huru stort antal resande, som skulle kunna antagas komma att begagna denna jernväg, är omöjligt att nu bedöma; utan tvifvel komme den ökade rörelsen att göra det betydligt. För att lemna en någorlunda översigt af kostnaderne, så väl för anläggning af, som rörelsen på jernvägar, meddelas här följande, från byggnadschefen och direktören för den mellan Altona och Kiel anlagda jernväg, herr Dietz, erhållna uppgifter: DAnläggningen af jernvägen mellan nämnde städer, med underlag för två par skenor och enkel bana (d. v. s. att vägen är anlagd för två rader vagnar i bredd, men med skenor endast för en rad) kostar, utom expropriation, byggnader: och transportmedel, med ett pris på skenorna af 8 Sterlipg per ton, och dessas vigt beräknad till 38 skålpund per yard, för en mil af 24,000 danska fot vs vs s oo . . C:t M:k 300,000. Byggnader pr mil (magasiner m. m.) . 127,000. Expropriation . . . . . s 72,000. Transportmedel(! okomotiver, vagnar m. m.) 65,000. En lokomotiv kostar . C:t M:k 28,500. En tender (koloch vattenvagn) 3,750. En 4:a och 2:a klassens vagn för 48 personer . . . . . 8,080. En 53:e klassens vagn för 60 personer . . . 5,780. En varuvagn med 3 hjul, hvilken rymmer 48,000 till 20,000 B 4320. En öppen varuvagn med 6 bjul, till 12,000 å 45,000 K . . . 41,300. En dito med 4 hjul för 8,000 8 4,100. En postvagn med 6 hjul, som lastar 10.000 B . . . 5,180. Hverje mil, som en lokomotiv, med last af 400 till 2.000 centner genomlöper, vid en stigning afj en fot på Z00, kostar i lokomotiv-utgifter, d. v.s. eldnipgsmaterial, reparationer, betjening ungefär 4 mark kurant. Med denna vigt gör den då 4 till 6 mil i timman. Om vägens sluttning är i samma rigtning, som hufvudtransporten går, så kan den föra större tyngder. Om derföre rörelsen är någorlunda liflig, det vill säga om cirka 600,000 till en million centner kunna föras på jernvägenp under året, så blir lokomotiv-transporten billigare än med hästkraft. Om deremot de varumassor, hvilka skola transporteras, äro mindre, så blir transporten med hästar billigare, serdeles af den orsak, att betydliga kapitaler för anskaffning af lokomotiver besparas, hvaremot man å andra sidan mäste beräkna, att vid den långsamma häsitransporten flera vagnar mäste anskaffas, och derigenom äter föröka kapital-utgiften. Imedlertid är det alitid svårt, att återföra dessa förhållanden till fullkomligt bestämda siffertal, emedan för mycket beror. på cldningsutgifter, hästarnes underhåll o. SS. V., Och kan ett bestämdt omdöme härom blott gifvas, när man har en noggrann uppgift öfver vägens längd och sluttning, den påräknade transporten i båda rigtningar samt kostnaderne för eldningsämnen och hästars underhåll. En god häst drager på horizontel väg en bruttovigt a! 45 060 skålpund, alltså tvenne vagnar, lastade med 42000 skålpund. Vid en stigning af en på 240, deremot blott hälften med en hastighet af 2 timmar 45 minuter på milen; detta är för lädgsarat, och man måste med en skyndsamhet al 41V, tmma på milen beräkna dubbel kraft. Ett skålpunds kraft förer på horizontel väg 240 skålpunds tyngd; vid stigningar och sluttningar få dessa förhållanden beräknas. Jernoch trävaror föras i betydliga qvantiteter på jernvägar. Jernvägar med stigning af en på 240 (som Wenern ligger 150 fot öfver Nordsjön, skulle sluttningen på den nu föreslagna jernvägen, om den blefve 5 mil lårg, förhålla sig såsom en till 570) anses säsom vägar med goda stigningsförhållanden. Ju mer horizontel banan är, ju bättre är det; imedlertid gifves det lokomotiv-banor, hvarest stigningen förbåller sig som en till 40. ;Köpmansgods betalas på Kieler-Altona-jernvägen i frakt per 100 skålpund i täckt vagn !, sk. C:t, trävaror, jern, sten, spanmål och alla andra råa produkter deremot blott !V, sk. samma mynt. Tre Danska mil motsvara ungefär svå Svenska mil, en Mark Courant å 46 sk. är lika med en Riksda!er 3 sk. Svenskt riksgälds, och således en skilling Courant lika med 3 3,, sk. riksgälds. Postoch Inrikes-Tidningar för den 4 Mars detta är innehåller en högst interessant uppgift rörande jernvägarne i Staten NewYork. Deraf inhemtas, bland annat, att kostnaden för dessas anläggnivg varicrat från 271,124 rdr ända till 2,246,424 rdr riksgäldssedlar pr Svensk mil, samt gör i medeltal cirka 800,000 rdr rgs pr Svensk mil. Öfverhufvud hafva dessa jernvägar lemnat fem procents utdelning. Vid en entreprenad, som förlidet år höl!s i England, uppgingo priserne för anläggandet af jernväg mellan Petersborough och Stamford, tolf Engelska mil, till 47,000 St., samt mellan Suston och Milton, 9. Engelska mil, till 46,000 St. I hvad mån kostnaderne för sjelfva jernvägens anläggning komme att öfverstiga eller understiga Kieler-Al:ona-vägens, kan först efter lokalens undersökning någorlunda bestämmas; men i allmänhet äro arbetskostnaderne här betydligt billigare än der, och priset på sand, sten och trävaror är det äfven. Expropriationskostnaderne, hvilka i Hr Dietz uppgift voro i Holstein 72,000 Mark Courant per mil, kunna på längt när här ej upptagas till detta värde, och som hufvudsakliga transporten blir varor, kunna större delen af de för passagerarevagnar upptagne kostnader inbesparas. Transportkostnader för varor synas i den lemnade uppgiften vara serdeles billiga: så skulle ett skeppund jern, enligt densamma, kosta i transpori 3 Svenska mil 6 sk. bko, under det Trollhätte kanalafgift för samma vara är 9 sk. bko; en tolft 46 fots plankor 26 sk. bko o. s. vV. Då al!a omkostnader här i landet måste blifva billigare, skulle transportkostnaden här ännu kunna nedsä:tas. Fördelarne af denna låga forlön äro för tydliga, för att behöfva närmare utvecklas. — Det ör förut nämdt att Konungens BeOc 6 Pr mm rr M MM AA fx M AA Fr mm me -—ÖV ÖA -— — -—— — p— Pr rn mA mm LJ MA — — AA Am LA AA An -— Jr Oh — — OA tu. mm NE eTA avmRME NTA MÅ OP mr-KR, Am