Article Image
och h) Ett nyttigt användande af fö svarslöse
bersoner samt af de så kallade kronoarbetskorp-
serne.. Då jernvägsanläggningarne sannolikt komma
att under en längre tidrymd fortgå, måhända under
20 år, och deröfver, skulle en icke ringa besparing
ör det allmänna kunna beredas genom att till arhe-
et använda en mängd försvarslöse personer och fån-
gar, hvilkas underhåll i annat fall skulle falla staten
Lill last.
Om ock den stora nyttan af jernvägsr äfven i
Sverge torde i sig sjelft vara oförneklig, för hvar
och en som tänkt i ämnet och derom har någon er-
arenhet eller sökt någon verklig kännedom, så gö-
ras dock emot deras anläggande här åtskillige in-
vändningar, såsom vårt lands kuperade beskaffenhet,
den utomordentligt dryga kostnad, hvilken man an-
ser för dem erfordras, samt trafikens ringhet, i jem-
förelse med andra mera kultiverade och folkrika
änder.
Landets kuperade beskaffenhet hade visserligen ut-
sjort ett ganska väsendtligt hinder, om anläggnin-
garne skolat ske vid den tidpunkt, då dylika vägar
började byggas i England. Nu deremot äro jernvä-
gar anlagde i länder, hvarest långt betydligare na-
.Lurhinder möta, än de hos oss förekommande, hvar-
ibland jag exempelvis torde få nåden anföra jernvä-
gen emellan Wien och Triest, hvaraf omkring 149
svenska . mil redan äro färdige, genomstkärande de
mest bergiga trakter af flere bland Österrikiska. arf-
länderna. I England ansåg man i början nödigt att
zenomskära hvarje mötande höjd, eller ock derigenom
bygga en så kallad Tunnel, att, när någon dalskulle
passeras, deröfver göra viadukter o. s. v., samt att
när andra vägar på något sätt korsade jernyvägen,
bygga antingen bryggor öfver, eller så kallade Cul-
vertar under jernvägen. Erfarenheten har dock små-
ningom lärt att öfvervinna sådana binder med långt
mindre svårighet och kostnad. Man kan nu passera
upp- och utför ej obetydliga höjder, derigenom att
man förändrat konstruktionen på lokomotiverna; och
örstärkt deras kraft, medelst att alla deras hjul sät-
as i förening med ångmachinen. Genom leders an-
oringande på lökomotiverna och vagnarne kan man
ock anlägga banan i snart sagdt hvilken böjning som
helst, hvilket är af högsta vigt, och när vågar möta,
göres en sädan tillställning, att desamma kunna utan
hinder gå rätt öfver railvägen. Till följd af sådane
förenklingar hafva kostnaderna för de sednare jern-
vägarne äfven i England blifvit nedsatte; men dylika
vägar byggas i andra länder, särdeles i Norra Ame-
rikas fristater och Tyskland, för en jemförelsevis
långt ringare kostnad. När utgiften för en engelsk
mil jernväg i England i medeltal uppgått t. ex. till
20,000 st. och deröfver, har den i Amerika endast
utgjort från 2 till 6000 , allt efter lokalens heskaf-
enhet. Till den höga kostnaden i England har mye-
ket bidragit utgifterne för erforderlige undersöknin-
gar, rättegångar och kommitter, med afseende på
erhållandet af vederbörligt privilegium, äfvensom den
omständigheten, att vägarne vanligen byggas på det
sätt, att åt lokomotiverna med åtföljande train gifves
er hastigbet af 5 till 7 svenska mil i timman och
deröfver, samt att i allmänhet ett dyrbart byggnads-
sätt måste användas i anseende till den stota trafi-
ken inom detta land. I Norra Amerika deremot och
på flere jernvägar i Tyskland utgör hastigheten van-
ligen omkring 3 svenska mil i timmen, till följd
hvaraf hyggnadssätlet blir mindre dyrt och IöKomo-
iv äfriaa waenaem las nåns ts a .
nedsättning i utgifter skulle ock bidraga, att för den
rafik, som i Sverge komm? att ega rum, troligen
på de fleste ställen icke erfördrades mer än en enkel
jernbana. Alla dessa omständigheter, sammamagde
dermed att utgifterna för undersöknpingat och kom-
mitteer m. m. blefye i Svergejemförelsevis obetyd-
liga, att trädvirket erhölles för billigt pris, Samt att
dagsverkskostnaderne hos oss uppgå will ojemnförligt
lägre belopp än i England och Norra Amerika, böra
bidraga till att göra kostnaden billig och sandolikt
ej så hög, eller åtminstone icke högre, än medelpri-
set på Amerikas jernvägar. . os
Hvad trafiken angår, så bör man taga i beräkning
det högst betydande antal personer och dragare, som
nu äro sysselsatte på våra mångfaldiga vägar, samt
huru det ligger i sakens natur, att rörelsen och tra-
fiken skola ökas i mån som transporterne blifva lät-
tade och föga kostsamma, äfvensom att då anlägg-
ningskostnaden blir vida lägre, än för andra jern-
vägar, med undantag måhända af Norra Amerikas,
så blir ock den erforderliga räntan jemförelsevis min-
dre betydlig, till följd Hvaraf jernvägsanläggningarne
äfvenledes böra i sinom tid kunna påräköa enbilig
afkastning å sine i företaget nedlagde kapitaler.
Under sådane förhållanden vågar jag i djupaste
underdånighet utbedja mig, att Eders Kongl. Maj:t
måtte täckas lemna nådig tillåtelse dertill, att jag i
samverkan med ett eller flere bolag måtte, på de
villkor och förbehåll jeg underdånigst vågar fram-
ställa, undfå rättighet att under loppet af 20 är,
räknade från början af år 1846, anlägga nedan-
nämnde jernvägar i Sverige, neml.: (Planen för
j dessa linier finnes upptagen i Regeringens resolu-
tion, som är tryckt i gårdagens Aftonblåd, och kan
lsåtedes här utelemnas). oe
Dessa liniers väg är dock nu endast ungefårligen
antvåd och föliakteligen bör bolaget (eller bolagen) i
Thumbnail