nåder berättigas att, der undersökningar oeh öfrige omstärdigheter sådant föranleda, göra de förändringar och jemtningar i de sngifna linierna, som kunna finnas ändamålsenliga. I afseende på sidolinierne förbehålles derjemte i underdånighet att det må vara efter omständigheterna öppet att använda banor, passande för forsling med dragare, samt att, när så finnes nödigt, förändra dessa till lokomotivbanor. Ehuru get är ganska troligt att en del af dessa jernbanor icke blifva fullbordade förrän mot slutet utaf föreslagne tiden af 20 år, hear man trott sig böra antyda hela systemet, helst erfarenheten å ena sidan visat olägenheterne deraf att jernvägar byggas utan att en allmän, urgefärlig plan varit på förhand uppgjord samt, å den andra ögonskenligt ådagalagt fördelarne deraf att, på sätt som i Belgien iakttagits, en bestämd plan från början blifvit afsedd och i det närmaste följd. Emot uppfyllande af nedannämnde åtaganden våga anläggarne underdånigst utbedja sig följande rättigheter och förmoner, neml.: 4:0 Att anläggarne få åtnjuta full äganderätt till de jernvägar samt deras afkastning, som af bolaget (eller bolagen) inrättas. 2:0 Ått de äga bilda det för jernvägsanläggningarne med allt hvad dertill hörer erforderliga kapital. genom aktieteckning af inhemske eller utländske män; att härföre utställa aktier till innehafvaren, lydande å 120 råör banko (180 rdr efter nya myntordningen). motsvarande 10 pund sterling engelskt mynt, under förbehåll derjemte att, om så tjenligt anses, aktierne må i stället utfärdas å annat belopp, som bolaget (eller bolagen) kan finna passande. 3:0 Alt bolagets (eller bolagens) angelägenheter inom Sverige vårdas af en kommitt, som har sitt säte i Stockholm, hvilken företräder bolaget, men i afseende på skötseln af bolagets affärer i England biträdes af en der utsedd kommittÅ, som har sitt säte i London. 4:0 Att dessutom en serskild kommittå, bestående af 9 ledamöter och en ordförande, utses tillena hälften af Kongl. Maj:t och till andra hälften af bolaget, som derjemte i underdånighet föreslår 3:ne kunnige; verksamme och redlige män, bland hvilka Kongl. Maj:t täcks utnämna ordföranden; hvilken kommitte bestämmer taxan å afgifterne för personer och varor, som skola gälla för transport å jernvägarne. Lika litet som denna taxa må i någon mån förhöjas utan regeringens bifall, får den nedsättas eller förändras utan bolagets medgifvande. 5:0 Att få anlägga permanenta vägen tillräckligt bred för 2:ne jernbanor, utan åliggande likväl att tills vidare nedlägga mer än enkel bana, efter det sätt, som i dylika fall är brukligt i England och Tyskland; äfvensom att åt jernvägsområdet få gifva den erforderliga bredd, samt den utvidgning vid stationerna, som framdeles behörigen bestämmes. 6:0 Att bolaget (eiler bolagen) genom nådig oktroy erhålla ovilkorlig rättighet, att, efter gällande lag och författningar, till sig lösa och med full äganderätt bibehålla den enskilda personer och korporationer tillhöriga jord, som är behöflig för dessa jernvägsanläggningar, jemte hvad dermed har sammanhang; samt att, der jernvägarne passera öfver staten tillhörig jord och kronolägenheter, erforderligt område (så vidt det utan lagliga hinder sig göra låter) till bolaget må upplåtas, utan kostnad. eller årlig ersättning: allt detta, så vidt ske kan, i öfverensstämmelse med 3 uti den för Götha kanal den 41 April 4810 utfärodade nådiga oktroy; utbedjande sig anläggarne underdånigst, att Eder Kongl. Maj:t, i de afseenden Rikets Ständers bifall härtlll i nåder pröfvas erforderligt, måtte täckas i ämnet göra nådig proposition vid nästkommande riksdag. 7:0 Att från kronans parker och allmänningar måtte för jernyägarnes behof, efter utsyning, kostnadsfritt erhållas tjenligt virke (som icke är för andra ändamäl disponeradt), äfvensom få begsagnas disponible å kronans ägor belägne kalkoch stenbrott. 8:0 Att bolaget (eller bolagen) må för jernvägsanläggningarnes behof, deras byggnad och underhäll få rättningar för hand, med vatten, ångmachiner eller kreaturs biträde; hvarjemte det skulle vara tillåtet att hinderlöst uppköpa och anskaffa alla råämnen till de arbeten, som vid förenämnde verkstäder och inrtättningar komma att förfärdigas. 9:0 Att jernyvägsanläggarne må, under lämpliga kontroller, erhålla frihet att tullfritt i Sverige få införa allt det för jernvägar behöfliga, hvilket ej till lika lågt pris och samma godhet, som utifrån, må kunna inom Sverige erhållas, nemligen rails (eller jernvägsskenor), lokomotiver, stäende ångmachiner, så kallade turn-plates (eller vändplaner), äfvensom alla slags machiner, hvilka såsom modeller erfordras. 10:0 Att bolaget måtte erhålla enahanda skattefrihet, som Götha kanalbolag och andra dylika bolag erhållit; derom Eder Kongl. Maj:t, der så nödigt pröfvas, äfvenledes torde täckas göra nådig proposition till Rikets Ständer. ) 11:0 Att bolaget (eller bolagen) mätte erhålla er-, forderliga arbetskommenderingar af kronans manskap på samma vilkor, som genom Kongl. Maj:ts nådiga tTeglemente för arbetskommenderingar vid Götha kanal af d-.24 April 1812 samt öfriga hithörande för-) fattningar äro fastställde. I anledning af den här framställda fråga, torde få i underdånighet anmärkas, att vid jernvägsanläggningar förekomma långt mindre sprängning och Iyftning af större tyngder, än vid kanalarbeten, hvadan skador biand arbetspersonalen äfven äro i förra fallet långt sällsyntare, än i det sednare. Skadade personer kunna ock lätt användas vid hvarjehanda bestyr för jernvägarnes räkning. 12:o,. Ått, med afseende på här ofvan uppgifne förmåner, som gecom jernvägsanläggningarne tillskyndas det allmänna, äfvensom de serskilda förhållanden hvilka vidare antydas, staten måtte gynna ernvägsanläggningen,. antingen nå dat cätt att I Re mn OT tee km