Article Image
nåder berättigas att, der undersökningar oeh öfrige
omstärdigheter sådant föranleda, göra de förändrin-
gar och jemtningar i de sngifna linierna, som kunna
finnas ändamålsenliga.
I afseende på sidolinierne förbehålles derjemte i
underdånighet att det må vara efter omständighe-
terna öppet att använda banor, passande för forsling
med dragare, samt att, när så finnes nödigt, förän-
dra dessa till lokomotivbanor.
Ehuru get är ganska troligt att en del af dessa
jernbanor icke blifva fullbordade förrän mot slutet
utaf föreslagne tiden af 20 år, hear man trott sig
böra antyda hela systemet, helst erfarenheten å ena
sidan visat olägenheterne deraf att jernvägar byggas
utan att en allmän, urgefärlig plan varit på förhand
uppgjord samt, å den andra ögonskenligt ådagalagt
fördelarne deraf att, på sätt som i Belgien iakttagits,
en bestämd plan från början blifvit afsedd och i det
närmaste följd.
Emot uppfyllande af nedannämnde åtaganden våga
anläggarne underdånigst utbedja sig följande rättig-
heter och förmoner, neml.:
4:0 Att anläggarne få åtnjuta full äganderätt till
de jernvägar samt deras afkastning, som af bolaget
(eller bolagen) inrättas.
2:0 Ått de äga bilda det för jernvägsanläggningar-
ne med allt hvad dertill hörer erforderliga kapital.
genom aktieteckning af inhemske eller utländske män;
att härföre utställa aktier till innehafvaren, lydande
å 120 råör banko (180 rdr efter nya myntordningen).
motsvarande 10 pund sterling engelskt mynt, under
förbehåll derjemte att, om så tjenligt anses, aktierne
må i stället utfärdas å annat belopp, som bolaget (el-
ler bolagen) kan finna passande.
3:0 Alt bolagets (eller bolagens) angelägenheter in-
om Sverige vårdas af en kommitt, som har sitt säte
i Stockholm, hvilken företräder bolaget, men i afse-
ende på skötseln af bolagets affärer i England biträ-
des af en der utsedd kommittÅ, som har sitt säte i
London.
4:0 Att dessutom en serskild kommittå, bestående
af 9 ledamöter och en ordförande, utses tillena hälf-
ten af Kongl. Maj:t och till andra hälften af bolaget,
som derjemte i underdånighet föreslår 3:ne kunnige;
verksamme och redlige män, bland hvilka Kongl.
Maj:t täcks utnämna ordföranden; hvilken kommitte
bestämmer taxan å afgifterne för personer och varor,
som skola gälla för transport å jernvägarne. Lika
litet som denna taxa må i någon mån förhöjas utan
regeringens bifall, får den nedsättas eller förändras
utan bolagets medgifvande.
5:0 Att få anlägga permanenta vägen tillräckligt
bred för 2:ne jernbanor, utan åliggande likväl att
tills vidare nedlägga mer än enkel bana, efter det
sätt, som i dylika fall är brukligt i England och
Tyskland; äfvensom att åt jernvägsområdet få gifva
den erforderliga bredd, samt den utvidgning vid sta-
tionerna, som framdeles behörigen bestämmes.
6:0 Att bolaget (eiler bolagen) genom nådig oktroy
erhålla ovilkorlig rättighet, att, efter gällande lag och
författningar, till sig lösa och med full äganderätt
bibehålla den enskilda personer och korporationer
tillhöriga jord, som är behöflig för dessa jernvägsan-
läggningar, jemte hvad dermed har sammanhang; samt
att, der jernvägarne passera öfver staten tillhörig jord
och kronolägenheter, erforderligt område (så vidt det
utan lagliga hinder sig göra låter) till bolaget må
upplåtas, utan kostnad. eller årlig ersättning: allt
detta, så vidt ske kan, i öfverensstämmelse med 3
uti den för Götha kanal den 41 April 4810 utfär-
odade nådiga oktroy; utbedjande sig anläggarne un-
derdånigst, att Eder Kongl. Maj:t, i de afseenden
Rikets Ständers bifall härtlll i nåder pröfvas erfor-
derligt, måtte täckas i ämnet göra nådig proposition
vid nästkommande riksdag.
7:0 Att från kronans parker och allmänningar måtte
för jernyägarnes behof, efter utsyning, kostnadsfritt
erhållas tjenligt virke (som icke är för andra ända-
mäl disponeradt), äfvensom få begsagnas disponible å
kronans ägor belägne kalk- och stenbrott.
8:0 Att bolaget (eller bolagen) må för jernvägsan-
läggningarnes behof, deras byggnad och underhäll få
rättningar för hand, med vatten, ångmachiner eller
kreaturs biträde; hvarjemte det skulle vara tillåtet
att hinderlöst uppköpa och anskaffa alla råämnen till
de arbeten, som vid förenämnde verkstäder och in-
rtättningar komma att förfärdigas.
9:0 Att jernyvägsanläggarne må, under lämpliga kon-
troller, erhålla frihet att tullfritt i Sverige få införa
allt det för jernvägar behöfliga, hvilket ej till lika
lågt pris och samma godhet, som utifrån, må kunna
inom Sverige erhållas, nemligen rails (eller jernvägs-
skenor), lokomotiver, stäende ångmachiner, så kallade
turn-plates (eller vändplaner), äfvensom alla slags ma-
chiner, hvilka såsom modeller erfordras.
10:0 Att bolaget måtte erhålla enahanda skattefri-
het, som Götha kanalbolag och andra dylika bolag
erhållit; derom Eder Kongl. Maj:t, der så nödigt
pröfvas, äfvenledes torde täckas göra nådig proposi-
tion till Rikets Ständer.
)
11:0 Att bolaget (eller bolagen) mätte erhålla er-,
forderliga arbetskommenderingar af kronans manskap
på samma vilkor, som genom Kongl. Maj:ts nådiga
tTeglemente för arbetskommenderingar vid Götha ka-
nal af d-.24 April 1812 samt öfriga hithörande för-)
fattningar äro fastställde.
I anledning af den här framställda fråga, torde få
i underdånighet anmärkas, att vid jernvägsanlägg-
ningar förekomma långt mindre sprängning och Iyft-
ning af större tyngder, än vid kanalarbeten, hvadan
skador biand arbetspersonalen äfven äro i förra fal-
let långt sällsyntare, än i det sednare. Skadade per-
soner kunna ock lätt användas vid hvarjehanda be-
styr för jernvägarnes räkning.
12:o,. Ått, med afseende på här ofvan uppgifne
förmåner, som gecom jernvägsanläggningarne till-
skyndas det allmänna, äfvensom de serskilda förhål-
landen hvilka vidare antydas, staten måtte gynna
ernvägsanläggningen,. antingen nå dat cätt att I
Re mn OT
tee km
Thumbnail