Article Image
duktionen, skulle mångdubbla denna, och befordra
utvecklingen af landets naturliga förmåner. Våra
tunga varor, som på svåra och backiga vägar, endast
kunna föras i jemförelsevis små qvantiteter, förmå
sällan bära den dryga transportkostnaden, så att de
lofta icke gifva producenten någon verklig behållning.
IDerföre förekommer ej sällan i somliga provinser öf-
verflöd och billigt pris på lifsförnödenheter, under
det i andra förefinnes brist och orimligt höga pris,
som vid många tillfällen likväl icke äro tillräckliga
att föranleda varornes dryga transport från de af-
lägsne produkternes orter, der varutillgårg finnes.
Våra jern- och träd- med flere tunga varor fördyras
så genom de dryga forselkostnaderne inom landet,
att vinsten blir ringa vid: försäljningen och att de
gåfvor naturen förlänat vårt land af sådan orsak i
högst betydande mån blifva obegagnade, Dessa olägen-
heter skulle genom jernvägarne till största delen före-
kommas. Kostnaden för befordrande af resande och
för varors forslande skulle högst betydligt nedsättas
under dess nuvarande belopp å alla jernvägslinier,
hvarjemte de hastiga och under alla årstider oför-
hindrade transporterne skulle för landets hela rörelse
blifva högst gynnsamma. Millioner för forsling nu
använde mans- och kreatursdagsverken skulle då be-
Sparas samt kunna istället nyttigt användas för jord-
bruket, husfliten och industrien. En stor del af
skjutsningsbesväret, hvilket med skäl öfverklagas så-
som en af landets tyngsta bördor, komme att upp-
höra. Igenom detta allt skulle landets produktion
hastigt stiga, gamla näringskällor blifva rikare, nya
uppkomma, lif och rörelse tilltaga samt i allmänhet
inträffa den friskare omsättning af varor och pennin-
gar, som för lokala binder hittills hos oss uteblifvit,
men hvilken dock utgör ett af hufvudvilkoren för
landtbrukets och industriens kraftiga uppkomst, för-
kofran och trefnad;
b) Spridandet af större rörelsemedel och ar-
I betsskicklighet inom landet. De till en stor del ut-
ländska kapitaler, som i jernvägsanläggningarne an-
vändas, skulle öka landets rörelse på en naturlig och
nyttig väg, icke hastigt, såsom då sådant sker genom
upptagne lån, utan småningom, till följd af en be-
tydligt ökad arbetsförtjenst och genom uppköp af
landets hvarjehanda produkter. En till stor del här
förut icke känd arbetsskicklighet, i afseende på allt
hvad med jernvägar har gemenskap, skulle ock små-
ningom utbilda sig och, en gång vorden landets till-
hörighet, fördelaktigt inverka på dess näringar samt
vid allmänna arbeten äfven finna tillämpning;
c) Landtbrukets och slöjdflitens förkofran, likasom
elt högre egendomsvärde. Derigenom att milliontals
dagsverken för forslare och dragare, som förspillas
vid våre nuvarande transporter, finge användas vid
jordens skötsel och för andra produktiva ändamål skulle
landtbruk, skogsfång, hemslöjd m. m. erhålla tillväxt,
som än vidare befordrades af cn lättare tillgång på
penningar och en genom nya förhållanden öppkom-
men tätare omsättning. Egendomairne skulle härige-
nom stiga i värde först i jernvägarnes grannskap och
småningom i derifrån mera aflägsna bygder ;
d) Jernhandteringens upphjelpande och fortsatta
fördelaktiga bedrifvande. -Öberäknadtden stora vinst
för jernhandteringens idkare, som blefve en följd af
betydligt lättade transporter, skulle mycken förtjenst
uppkomma genom hvarjehanda arbeten för jernvä-
garna. Det är ganska troligt, att större vattenverk
skulle anläggas, när utsigt funnes till en säker och
LÄNsNanig oe frän minga fööut PKI START Uchhgösaa; VVTa
i Sverige -kunna tillverkas. Dessutom borde erfor-
derligt smide för de- såkallade lokomotiverna samt
öfriga vagnar m. m., äfvensom allt gjutgods blifva
inhemsk tillverkning. Hätigenom finge svenska jern-
fabrikanter, medelst tillverkningen af rails, vagns-
fjedrar och andra erforderliga större jernpjeser, för-
värfva encarbetsskicklighet i både jern- och stålbe-
redningen; söm af omständigheterna högt påkallas
och hvilken mer och mer kommer att utgöra vilkor
för vårt jerns säkra och förmonliga afsättning bå:e
linom landet och särdeles på den stora verldsmark-
Inaden, der det nu mer och mer uttränges af fabri-
lkater frän länder, hvarest nyare och för de större
Ibehöfven tjenligare tillverkningsmethoder användas.
I På detta sätt torde ock vårt jern komma att äter-
vinna sitt gamla anseende!
e) Postkommunikationernas mindre kostsamma
loch hastigare befordrande: Till stor fördel för han-
Idel och rörelse skulle brefvexlingen blifva mycke
snabbare, mera tät och mindre kostsam emellan mångs
de vigtigaste orter inom riket; hvartill kommer, at!
största delen af den för landet besvärliga postskjut
sen kunde upphöra. hast De
förandet af en.hastig telegrafering. De 8
d kallade elektro-magnetiska telegraferna kunde, mec
f beqvämlighet, inrättas långs efter jernvägslinierna.
t ) Lfättade utvägar för transport af trupper oci
alkrigsmateriel. Då truppers och krigsmateriels för:
flyttning från en ort till annan inom landet, för de
tlnärvarande är ganska kostsam, för landet betungan
elde, särdeles under krigstider, samt fordrar lång tid
elskulle deremot en sädan transport på jernvägarne a
-Imanskap, hästar och alla krigsförnödenheter verkstäl
las på kort tid och med jemförelsevis ringa kostnad
hvarigenom landets försvar skulle i hög grad under
Jättas och dess stridskrafter, så att säga, mångdubblas
m I
Thumbnail