man i Sverige kan bygga jernvägar till det i A
merika vanliga billiga priset, som dagsverkskost
naderne i Sverige äro mycket lägre och man bö
förmoda, att förvaltningen blir mera ordentlig oc!
noggrann, än den understundom varit i Amerika
Att vintern icke gör något särdeles hinder, Visa
erfarenheten i Amerika och Ryssland, helst på
sednare stället en jernväg (den emellan S:t Pe
tersburg och Zarskoi Zelo) redan i flera år vari
utan olägenhet begagnad under vintern, samt ef
ter denna erfarenhet en ny jernväg nu bygge
emellzn S:t Petersburg och Moskau.
Man invänder bland annat mot jernvägsanläigg
ningen att, då den skulle utföras genom enskilde
arbetare, mycket folk skulle dragas från jord- oct
bergsbruket, att arbetande klassen skulle vänja:
vid bögre dagspenning än den hittills vanliga, at!
en mänvd löst folk skulle dragas tillsammans, 0
s. v. Men då man i vårt land så ofta bör kla-
gas öfver brist på arbetsförtjenst, har väl härmed
ingen seråeles fara. En del af våra kronoarbets-
kompanier, som nu med svårighet sysselsättas
kunde hirigenom under en följd af år vinna för
tjenst och småningom blifva för samhället åte
nyltige mevniskor. Det är ock sannolikt, att ar-
betsmanskap ur armåen här och der komme at
användas. Att på sådant sätt mycken förtjens
skulle både för producenter och konsumentei
sprida sig i de trakter, der jernvägen komme at
gå fram, torde vara lika onekligt, som att hel:
landet, genom de nya kapitaltillgångar, hvilka
smån ngom sattes i rörelse, skulle tillskyndas sto-
ra fördelar. Den arbetsskicklighet, som bärvid
förvärfvades, skulle lända landet till stor båtnad
både vid anläggningar af de ytterligare jernvägs-
linier, hvilka af behofvet mer och mer skulle på-
kallas och vid andra dylika företag i flere rigt
ningar, som till allmän och enskild fördel troli-
gen skulle komma att utföras, sedan man i vårt
aflägsna land börjat få begrepp om nyttan af så-
dana större anläggningar, som fredens utveckling
och den stigande civilisationen i våra dagar göra
nödvändiga.
Dessutom bör i det ifrågavarande afseendet be-
traktas, hvilken föröknivg af behöflig arbetsper-
sonal, som äfven efter yjernvägarnes fullbordan
kommer ait uppstå inom den enskilda rörelsen.
Den förtjenst, som sjelfva jernvägsanläggningarne
komma att sprida till bruks- och bergsrörelsen,
skogshundteringen och manufakturindustrien, samt
i hög grad till jordbruket, är icke blott tillfällig
och öfversående, såsom mången inbillar sig. Tvert-
om blifver den sannolikt snarare i tilltagande.
Om ock Jernvägsskenor till en början behöfva
tagas från England, skola beställningar häraf snart
ske hos svenska Jernverksegare; ty då dessa kunna
under flera år påräkna en betydande afsättning,
lönar det sig för dem att bygga valsverk och
göra andra anlöggningar, som för tillverkningen
af jernskenor m. m. äro nödvändiga.
Hvilka betydliga tillfällen för en stigande in-
dustri öppnar ej dessutom detta företag åt Sve-
rige? Alla materialier af jern och trä för den
ständiga vägens, uppförande, alla instrurmenia-
Lier för arbetet dervid, tillverkningen af lokomo-
tiver, stående ångmachiner här och der, res- och
fraktvagnar, byggnaden af stationshusen, vakthu-
Sen, 0. s. v. gifva under sjelfva arbetsperioden
tillfällen till förtjenster, som alldeles icke upp-
höra med hufvudliniernas anläggning, utan tvert-
om till -törsta delen lofva fortfarande sysselsätt-
ning åt mångfaldiga handteringar, vid de efter-
följande arbetena på sidovägarne. Framför allt
böra svenska jernbruken, gjuterierna, mekaniska
verkstäderna, egare al skogar, sågverk, samt de
med vagnmakeri förenade handtverk, motse en
fortfarande förtjenst af sålunda öppnade nya för-
värfsköllor; ty intet land torde kunna efteråt,
för bättre köp, lemna åt utländningen till deras
Jernvägsanläggningar färdighugget underlagsvirke
och jernbeslag för de ständiga vägarne,, samt
färdiga ång- och fraktvagnar, tilltimrade stations-
och vakthus o. s. v. Då man med all visshet
kan emoise, att så väl i Tyskland som Danmark,
samt hvarföre ej äfven i aflägsnare länder, afsätt-
ning bör kunna påräknas i lång tid för dylika
arbeten och tillverkningar, så inses lätt, att för-
delen af de förvärfskällor, som svenska jernvägs-
anläggningarne öppna åt vår industri, långt ifrån
är slutad med dessas färdigblifvande.