Article Image
man i Sverige kan bygga jernvägar till det i A merika vanliga billiga priset, som dagsverkskost naderne i Sverige äro mycket lägre och man bö förmoda, att förvaltningen blir mera ordentlig oc! noggrann, än den understundom varit i Amerika Att vintern icke gör något särdeles hinder, Visa erfarenheten i Amerika och Ryssland, helst på sednare stället en jernväg (den emellan S:t Pe tersburg och Zarskoi Zelo) redan i flera år vari utan olägenhet begagnad under vintern, samt ef ter denna erfarenhet en ny jernväg nu bygge emellzn S:t Petersburg och Moskau. Man invänder bland annat mot jernvägsanläigg ningen att, då den skulle utföras genom enskilde arbetare, mycket folk skulle dragas från jordoct bergsbruket, att arbetande klassen skulle vänja: vid bögre dagspenning än den hittills vanliga, at! en mänvd löst folk skulle dragas tillsammans, 0 s. v. Men då man i vårt land så ofta bör klagas öfver brist på arbetsförtjenst, har väl härmed ingen seråeles fara. En del af våra kronoarbetskompanier, som nu med svårighet sysselsättas kunde hirigenom under en följd af år vinna för tjenst och småningom blifva för samhället åte nyltige mevniskor. Det är ock sannolikt, att arbetsmanskap ur armåen här och der komme at användas. Att på sådant sätt mycken förtjens skulle både för producenter och konsumentei sprida sig i de trakter, der jernvägen komme at gå fram, torde vara lika onekligt, som att hel: landet, genom de nya kapitaltillgångar, hvilka smån ngom sattes i rörelse, skulle tillskyndas stora fördelar. Den arbetsskicklighet, som bärvid förvärfvades, skulle lända landet till stor båtnad både vid anläggningar af de ytterligare jernvägslinier, hvilka af behofvet mer och mer skulle påkallas och vid andra dylika företag i flere rigt ningar, som till allmän och enskild fördel troligen skulle komma att utföras, sedan man i vårt aflägsna land börjat få begrepp om nyttan af sådana större anläggningar, som fredens utveckling och den stigande civilisationen i våra dagar göra nödvändiga. Dessutom bör i det ifrågavarande afseendet betraktas, hvilken föröknivg af behöflig arbetspersonal, som äfven efter yjernvägarnes fullbordan kommer ait uppstå inom den enskilda rörelsen. Den förtjenst, som sjelfva jernvägsanläggningarne komma att sprida till bruksoch bergsrörelsen, skogshundteringen och manufakturindustrien, samt i hög grad till jordbruket, är icke blott tillfällig och öfversående, såsom mången inbillar sig. Tvertom blifver den sannolikt snarare i tilltagande. Om ock Jernvägsskenor till en början behöfva tagas från England, skola beställningar häraf snart ske hos svenska Jernverksegare; ty då dessa kunna under flera år påräkna en betydande afsättning, lönar det sig för dem att bygga valsverk och göra andra anlöggningar, som för tillverkningen af jernskenor m. m. äro nödvändiga. Hvilka betydliga tillfällen för en stigande industri öppnar ej dessutom detta företag åt Sverige? Alla materialier af jern och trä för den ständiga vägens, uppförande, alla instrurmeniaLier för arbetet dervid, tillverkningen af lokomotiver, stående ångmachiner här och der, resoch fraktvagnar, byggnaden af stationshusen, vakthuSen, 0. s. v. gifva under sjelfva arbetsperioden tillfällen till förtjenster, som alldeles icke upphöra med hufvudliniernas anläggning, utan tvertom till -törsta delen lofva fortfarande sysselsättning åt mångfaldiga handteringar, vid de efterföljande arbetena på sidovägarne. Framför allt böra svenska jernbruken, gjuterierna, mekaniska verkstäderna, egare al skogar, sågverk, samt de med vagnmakeri förenade handtverk, motse en fortfarande förtjenst af sålunda öppnade nya förvärfsköllor; ty intet land torde kunna efteråt, för bättre köp, lemna åt utländningen till deras Jernvägsanläggningar färdighugget underlagsvirke och jernbeslag för de ständiga vägarne,, samt färdiga ångoch fraktvagnar, tilltimrade stationsoch vakthus o. s. v. Då man med all visshet kan emoise, att så väl i Tyskland som Danmark, samt hvarföre ej äfven i aflägsnare länder, afsättning bör kunna påräknas i lång tid för dylika arbeten och tillverkningar, så inses lätt, att fördelen af de förvärfskällor, som svenska jernvägsanläggningarne öppna åt vår industri, långt ifrån är slutad med dessas färdigblifvande.

13 oktober 1845, sida 3

Thumbnail