Article Image
-Jvana. Flere bland dem hafva länge vistats Sverige och känna landets förhållanden. Det : deras allvarliga afsigt att, om företaget mötes me den välvilja och det intresse inom Sverige, s01 det förtjenar, bringa det till full verkställighe De hoppas att äfven inom landet finna deltaga deruti. Skulle detta till en början endast i rir gare grad inträffs, så känna de att erfarenhete om sakens nytta och utomordentliga förmåga a :llifva produktionen, handeln och rörelsen, snart I detta företag skall förvärfva anhängare och de tagare. Kännedomen om förhållandet med jerrn vägar i andra länder och deras nästan otrolig T verkningar till utveckling af landets krafter, ti -Jåstadkommande af välmåga och trefnad bland lan dets innevånare, skall mer och mer sprida si; Itillika med öfvertygelsen att dylika anläggninga I framför allt äro nyttiga och nödvändiga i ett lanc der svåra kommunikationer utgöra förnämsta hin dret för utvecklingen af dess stora, naturliga för måner, som till största delen af sådan orsak bli TI va obegagnade. De utlänningar, som nedlägg kapitaler i detta företag, få sina intressen förena Ide med en stigande utveckling af landets inre han Idel och industri. Svenska nationens framsteg oc Iförökade välstånd komma att utgöra den säkrast I borgen för aktie-ägarnes fördel, ringare i börjar men stigande på en gång med jernvägssystemet Jutbredning och landets dermed förenade förkofran I Det är ett erkändt förhållande, att Sverige I mångenstädes, ännu har herrliga, ouppodlade trak Iter, att vårt landtbruk till största delen står p en låg ståndpunkt, att de ofantliga tillgångar, son fionas i våra berg och omätliga skogar, samt ge nom våra mångfaldiga vattendrag, som öfverall lemna tillfällen till de för industriella anläggnin gar erforderliga vattenverk, i allmänhet alltför li tet begagnas, men skulle kunna bereda en sto välmåga åt landets innevånare, om icke våra svår. och följaktligen dyra kommunikationer derför lag oöfvervinneliga hinder. I främmande länder hvilka redan förut stått långt framom oss i fråga om. kommunikationsanstalter, hafva jernvägar blifvit anlagde och anläggas allt mer och mer. Der stora inflytelsen på hela samhällslifvets utveckling i ett land, som lätta, föga kostsamma och hastiga kommunikationer medföra, är hos oss alltför litet känd och uppskattad. 1 Sverige har det varit en lefnadsregel: Kommer jag icke i dag, så kommer jag i morgon. Vi behöfva ofta år till hvad i andra länder uträttas på dagar. Men sådant kan ej bära sig i längden; den som ej går framåt, han går tillbaka: det är naturens ovilkorliga lag, verldshistoriens osvikliga lärdom. Bjuda vi icke allvarligt till, så mycket som våra förhållanden tillåta, att följa med i det, som för andra länder varit nyttigt och der visat välgörande verkningar, så blifva vi ohjelpligen efter. Försent skola vi då ångra oss och med den största ansträngning icke förmå vinna de fördelar, som en tidig och verksam omtanka med lätthet kunnat oss bereda. Tänkom oss deremot verkningarne af snabba transporter, af hastiga omsättningar, i jemförelse med hvad i Sverige vanligen är fallet! Hvilken minskning i utgifter uppstår ej för näringslifvet, när man till exempel en gång i månaden med ringa transportkostnad kan afsätta sina produkter och skaffa sig rudimaterier samt sina konsumtionsbehof, i stället att göra detta oftast blott en gång om året? I sednare fallet behöfver näringsidkaren ett flerdubbelt förlagskapital, en större kassa, dyrare magasinering, 0. s. v.; han måste binda sig vid kontrakter för längre tider; han ådrages förluster genom ling kredit; och han är mera utsatt för skada genom varors förskämning och andra tillfälligheter. Der hastiga transporter och frisk omsättning finnes, behöfves långt mindre driftkapital och ringare kassa, emedan den ofta omsättes: anstalterna för magasinering, m. m. blifva lindrigare; alla liqvider blifva lättare och ordentligare, då de vanligen kunna uppgöras med kreditpapper på kortare tider, som lätt realiseras i penningar, och hvarigenom äfven i allmänhet förluster icke så ofta behöfva befaras. Under nuvarande förhållanden händer det ej sällan i Sverige, att en eller annan vara t. ex. spannmål fås i ena provinsen för 50 proc. bättre pris och derunder, än i den andre; men de svåra kommunikationerne göra det nära omöjligt för säljare och köpare, att till ömsesidig båtnad kunna komma i affärer med hvarandra. ) Varor säljas också nästan alltid på lång kredit, hvilket ytterligare betungar både producenterne och köpmännen, samt på alla sidor förorsakar förlust. Stora, på passande ställen anlagde jernvägslinier i ett land likna på visst sätt en kuststräcka, till hvars hamnorter de inuti landet boende föra sina varor; men liknelsen är ej fullständig då den antyder endast en ringa del af jernvägens nytta och verkningar. De punkter på vägen, der passagerare och varor emottagas, äro nemligen mycket tätare än hamnarne och transporterne fortgå der alla dagar och stunder. Jernvägen liknar derföre ännu mera en stor segelbar flod, som åt det kringliggande landet på begge sidor erbjuder en liflig omsättningsrörelse; men den erbjuder tillika hastigare och oafbrutna transporter. Härigenom måste för landet uppkomma oberäknelig SÅ AR um 2 1 ARAh LaActnador camrmmå ana illa so PP AV om I

8 oktober 1845, sida 3

Thumbnail