Article Image
-Jvana. Flere bland dem hafva länge vistats
Sverige och känna landets förhållanden. Det :
deras allvarliga afsigt att, om företaget mötes me
den välvilja och det intresse inom Sverige, s01
det förtjenar, bringa det till full verkställighe
De hoppas att äfven inom landet finna deltaga
deruti. Skulle detta till en början endast i rir
gare grad inträffs, så känna de att erfarenhete
om sakens nytta och utomordentliga förmåga a
:llifva produktionen, handeln och rörelsen, snart
I detta företag skall förvärfva anhängare och de
tagare. Kännedomen om förhållandet med jerrn
vägar i andra länder och deras nästan otrolig
T verkningar till utveckling af landets krafter, ti
-Jåstadkommande af välmåga och trefnad bland lan
dets innevånare, skall mer och mer sprida si;
Itillika med öfvertygelsen att dylika anläggninga
I framför allt äro nyttiga och nödvändiga i ett lanc
der svåra kommunikationer utgöra förnämsta hin
dret för utvecklingen af dess stora, naturliga för
måner, som till största delen af sådan orsak bli
TI va obegagnade. De utlänningar, som nedlägg
kapitaler i detta företag, få sina intressen förena
Ide med en stigande utveckling af landets inre han
Idel och industri. Svenska nationens framsteg oc
Iförökade välstånd komma att utgöra den säkrast
I borgen för aktie-ägarnes fördel, ringare i börjar
men stigande på en gång med jernvägssystemet
Jutbredning och landets dermed förenade förkofran
I Det är ett erkändt förhållande, att Sverige
I mångenstädes, ännu har herrliga, ouppodlade trak
Iter, att vårt landtbruk till största delen står p
en låg ståndpunkt, att de ofantliga tillgångar, son
fionas i våra berg och omätliga skogar, samt ge
nom våra mångfaldiga vattendrag, som öfverall
lemna tillfällen till de för industriella anläggnin
gar erforderliga vattenverk, i allmänhet alltför li
tet begagnas, men skulle kunna bereda en sto
välmåga åt landets innevånare, om icke våra svår.
och följaktligen dyra kommunikationer derför lag
oöfvervinneliga hinder. I främmande länder
hvilka redan förut stått långt framom oss i fråga
om. kommunikationsanstalter, hafva jernvägar blif-
vit anlagde och anläggas allt mer och mer. Der
stora inflytelsen på hela samhällslifvets utveck-
ling i ett land, som lätta, föga kostsamma och
hastiga kommunikationer medföra, är hos oss
alltför litet känd och uppskattad. 1 Sverige har
det varit en lefnadsregel: Kommer jag icke i
dag, så kommer jag i morgon. Vi behöfva ofta
år till hvad i andra länder uträttas på dagar.
Men sådant kan ej bära sig i längden; den som
ej går framåt, han går tillbaka: det är naturens
ovilkorliga lag, verldshistoriens osvikliga lärdom.
Bjuda vi icke allvarligt till, så mycket som våra
förhållanden tillåta, att följa med i det, som för
andra länder varit nyttigt och der visat välgöran-
de verkningar, så blifva vi ohjelpligen efter. För-
sent skola vi då ångra oss och med den största
ansträngning icke förmå vinna de fördelar, som
en tidig och verksam omtanka med lätthet kun-
nat oss bereda. Tänkom oss deremot verknin-
garne af snabba transporter, af hastiga omsätt-
ningar, i jemförelse med hvad i Sverige van-
ligen är fallet! Hvilken minskning i utgifter
uppstår ej för näringslifvet, när man till exem-
pel en gång i månaden med ringa transportkostnad
kan afsätta sina produkter och skaffa sig rudi-
materier samt sina konsumtionsbehof, i stället
att göra detta oftast blott en gång om året? I
sednare fallet behöfver näringsidkaren ett fler-
dubbelt förlagskapital, en större kassa, dyrare ma-
gasinering, 0. s. v.; han måste binda sig vid kon-
trakter för längre tider; han ådrages förluster
genom ling kredit; och han är mera utsatt för
skada genom varors förskämning och andra till-
fälligheter. Der hastiga transporter och frisk om-
sättning finnes, behöfves långt mindre driftkapital
och ringare kassa, emedan den ofta omsättes:
anstalterna för magasinering, m. m. blifva lindri-
gare; alla liqvider blifva lättare och ordentligare,
då de vanligen kunna uppgöras med kreditpap-
per på kortare tider, som lätt realiseras i pen-
ningar, och hvarigenom äfven i allmänhet förlu-
ster icke så ofta behöfva befaras. Under nuva-
rande förhållanden händer det ej sällan i Sverige,
att en eller annan vara t. ex. spannmål fås i ena
provinsen för 50 proc. bättre pris och derunder,
än i den andre; men de svåra kommunikatio-
nerne göra det nära omöjligt för säljare och kö-
pare, att till ömsesidig båtnad kunna komma i
affärer med hvarandra. ) Varor säljas också nä-
stan alltid på lång kredit, hvilket ytterligare be-
tungar både producenterne och köpmännen, samt
på alla sidor förorsakar förlust.
Stora, på passande ställen anlagde jernvägslinier
i ett land likna på visst sätt en kuststräcka, till
hvars hamnorter de inuti landet boende föra sina
varor; men liknelsen är ej fullständig då den an-
tyder endast en ringa del af jernvägens nytta och
verkningar. De punkter på vägen, der passage-
rare och varor emottagas, äro nemligen mycket
tätare än hamnarne och transporterne fortgå der
alla dagar och stunder. Jernvägen liknar derföre
ännu mera en stor segelbar flod, som åt det
kringliggande landet på begge sidor erbjuder en
liflig omsättningsrörelse; men den erbjuder til-
lika hastigare och oafbrutna transporter. Häri-
genom måste för landet uppkomma oberäknelig
SÅ -
AR um 2 1 ARAh LaActnador camrmmå ana illa
so PP AV om I
Thumbnail