(Insändt.)
NÅGOT I ANLEDNING AF FRÅGAN OM JERN.
VÄGARS ANLÄGGANDE I SVERIGE.
Denna fråga har det gemensamt med alla frå-
gor om mera genomgripande nya inrättningar, at
den af många anses för betänklig, om ej i flerc
fall vådlig för redan existerande intressen. Mar
tycker den vara förtidigt väckt, då behofvet än-
nu ej skall påkalla jernvägs-anläggningar; mar
betviflar att sådana skola bära sig, ja, att de :
ett så kuperadt land som vårt, skola låta verk-
ställa sig. Lyckligtvis hysa dock många, särdele:
de som i dessa ämnen äga någon erfarenhet, helt
andra och för saken gynnsamma tänkesätt. De
mera bildade bruksägare, landtmän, industriidka-
re och affärsmän ana det välgörande inflytande
på våra inre förhållanden, som skulle blifva följ
den af den lifliga trafik jernvägsanläggningar med-
föra. En närmare kännedom härutinnan skall sä-
kert skingra mången fördom och bidraga att väc-
ka det allmännare intresse för jernvägsanläggnin-
gar inom Sverige, som denna vigtiga fråga så hög!
påkallar.
Då man bland annat måhända föreställer sig
att med hela frågan icke torde bli mycket all-
var, utan att det möjligen blott vore en speku-
lation att bilda ett aktiebolag och sedan operera
med aktierne, på sätt understundom försports på
främmande börser, så bör det först nämnas alt,
efter hvad med tillförlitlighet kan försäkras, för-
hållandet alldeles icke är sådant. I spetsen för
företaget stå nemligen män, utmärkta för sin ställ-
ning i samhället, genom förmögenhet och affärs-