Article Image
med ovanliga naturanlag, hvilka först vid mog nare år, då första bildningen är gjord, träda i da: gen, skulle, oaktadt bristen på förstudier, kunns af ett vistande vid en dylik läroanstalt draga icke obetydlig nytta, under det de genom ett ihärdigare arbete, hvaraf de äro mäktige, på anna ställe inhemtade nödig elementar-undervisning Kommitterade anse sig derföre böra i underdå nighet hemställa, huruvida icke i den blifvande organisalionsplanen må ingå, att åt sådana perso. ner auskuiteringsrätt undantagsvis beviljas, då lä rarne så pröfva. Om den nya planen för Institutets verksamhe blifver i nåder sålunda fastställd, ungefär i enlig het med hvad de för detsamma först utfärdade stadgar lära hafva afsett, torde dock temligen vigtiga afsteg derifrån böra göras, särdeles i afseende å föreståndarens åligganden och förhållande till de öfrige lärarne. Att Institutet måste hafva en chef och att denna bör ega icke obetydlig magt at kontrollera hela undervisningens gång och vak: öfver föreskrifternas efterlefnad, anse kommittera de alldeles nödvändigt. Men derutaf följer inga lunda att alla förslag rörande inrättningens orga nisation och undervisningens ordnande uteslutande böra utgå från honom; utan tro kommitterade at i detta afseende ett ganska betydligt inflytande bör inrymmas åt hvar och en af institutets lärare särdeles i hvad som rörer deras läroämnen. Så som en följd häraf torde det i de nu gältand stadgarna bestämda åliggandet för föreståndare! att dana lärare i alla vid Institutet förekommande läroämnen böra utgå, helst detsamma miste för utsätta antingen vida betydligare och allmännarc kunskaper hos denne chef, än man torde vara berättigad att vänta hos en person, eller ock vid mindre kunskaper hos de andra lärarne, än rnar kan och måste hos dem fordra. En adertonårig erfarenhet har dessutom visat denna föreskrift overkställbarhet och obehöflighet. För öfrigt ans kommiiterade icke nu kunna komma i fråga at för Institutet uppgöra en detaljerad aflönings-sta och inqvartering; men kommitterade hafvå dock trott sig böra tillse, att icke oöfvervinneliga hinder möta vid någonderas verkställande. I frågs om medlens tillräcklighet, anse kommitterade si; böra uttala den öfvertygelten, att aflöningarne ickt kunna bestämmas till det belopp, som lärarne egd påräkna, hvilka besilta fullkomlig skicklighet fö! så magtpåliggande befattningar; men till en bör jan torde behofvet dock kunna hjelpligen motsva ras och medel vara att tillgå till anskaffande a! de nödigaste materialier, instrumenter och varuprof. Hvad åter angår användandet af lokalen så torde, utom för den vaktbetjening och de ar betare, som nödvändigt måste stundligen på stäl let vara till hands, all rätt till fria boställsrun inom Institutets hus böra, för lokalens otillräcklighets skull, upphöra, i fall nödig ordning skal kunna vinnas, fördelning af inventarier och förråder mellan de olika lärarne vederbörligen verkställas, modeller och varu-prof. hållas tillgängligg för allmänheten och årliga inventeringar derå förrättas. R Hvad antalet och beskaffenheten af läro-ämnen angår, så tro kommitterade, att desamma fortfarande, likasom hittills, hufvudsakligen böra utgö ras å ena sidan af mekaniskt-fysiska och å der andra kemiska kunskapsgrenar, allt med tillämp ning till slöjder och handtverk, men att en kom plettering och utvidgning af de i stadgarne upp gifna särskilda läro-ämnena inom dessa båda af delningar blir nödvändig. Så tro kommitterade t. ex., att till den mekaniskt-fysiska lärokursen som enligt stadgarne icke innefattar någon mathe matisk undervisning utöfver den, som vid inträde fordras, nödvändigt måste läggas en mathematisl kurs, innefattande en hufvudsakligen på konstruk tif och grafisk väg meddelad undervisning om de hufvudsakligaste kroklinierna, äfvensom hvad mar i allmänbet förstår med Beskrifvande Geometri hvilket sistnämnde läroämne nästan kan sägas ute slutande blifvit skapadt för näringarnes behof. Dess utom anse kommitterade det vara högst angeläget att undervisning äfven meddelas i tvenne andr: läro-ämnen, nemligen 4:o den delen afskön konst som omfattar arkitektonisk och ornaments-ritning 2:o kunskap om rå-ämnen och varu-produkter. Utan kunskap i den förra skall det alltid blifv: svårt, om icke omöjligt, för industri-idkarne at frambringa en smakfull och vacker vara, som ut härdar täflan med hvad de utländska slöjderne oc fabrikerna äga att erbjuda. Att anföra exempe till bestyrkande häraf är öfverflödigt; erfarenhe ten visar nogsamt de svårigheter och det miss nöje, som möta de svenska slöjdeoch fabriks idkarne, hvilka utan-tvifvel ofta frambringa va ror, som fullt uthärda denna täflan, så vidt soli ditet och duglighet angår, men sakna afsättninj för den icke sällan märkbara bristen på smak ocl elegans i fornien. Lika oumbärlig är kännedomen dels om de rå ämnen, som i fabriker och handtverk förarbetas om deras härkomst, om deras olika beskaffenhet då de komma från olika orter, om möjligheter att erhålla dem inom fäderneslandet, om sättet at pröfva deras duglighet m. m.; dels om de pro dukter, som från verkstäder och fabriker utgå I förra fallet borde undervisningen alltid vara be ledsagad med förevisning af prof, i det sednar; likaså, jemte beskrifning å den redskap och d methoder, som till varornas frambringande begag nas; hvilket tillika innefattar en populär allmäl tachnalao; samt lemnar läraran tillfölla att hihrin

12 juli 1845, sida 2

Thumbnail