Article Image
gubbar 7 å 8 Rdr, Njupon, torra, 28 f kannan; Ägg 26 å 28 Bf tjoget; Smör 8: 24 å 40 Rdr pundet; färskt 26 å 28 8, Ost 12 å 46 marken; Grädda 4 Rdr, Mjölk 40 å 44 B, Filbyttor 42 kannan. Oxkött 5 å 5: 24, Kail 3 å 4 Rdr, Flösk 4: 24 å ö Rdr pundet; Grisar. små, 2 33 Rdr stycket; Kalkon 32 ff marken, Gäss 3:16, Ankor 4: 32; Höns 40 å 4 Rdr, Kyckling 24 å 52 f stycket, Lax, rökt, 28 8, Å! 42 å 2Åå B, Gös 8 å 16 Bf, Gädga 4 å 6 6, Braxen 4, å 5 B, Lake 4 å 6 f, Abborre 4 å 7 6, Mört 2 å 3 8 marken, Flundra 20 å 24 B knippan: Strömming 42 å 20 8 valen; Simpor 5 å 6 Bb, Kräftor, små, 3, 4 å 6 8 tjoget. Hö: Timothej 24 å 25 B, Hårdvalis 184 20 fB, Sidvalls 40 å 44 B, Hafretaim O 8 pundet; Rågbalm 4 å 5 Rdr lasset. Ved: Björk 10 å 41 Bdr, Tall 7 å 8 Rör, Gran 6, 7 å 7: 12 famnen. Allt riksgälds. Stockholms Import-lista. Med Skepp. Romare, fr. Marseille: Dugge Setterval, 40 låd. två!, 3 bal lagerbader, 44 bal. kork, 2 fat mandel, 16 rackor anis. — G. Wertmiller, 4 fat vin. — C. 4. Broms, 3 kist. tvål, 2 bal. pomerarsskal. — C. A. Nalso, d låd. citroner. Med Skepp. Lindbom, fr. Riga: J. Jazzon, 20 bundtar hampa 3 packor råa hudar. Med Skepp. Isacsson, fr. Londen: J. L. Gestrin, 6 balar peppar, 2 bal. iogefära. — E. Fröberg et Komp., 135 balar peppar. — F. A. Eisen, 42 tuanor porter. — Utdrag af Svenska och Norska General-konsulns i de Halienska staterna rapport, daterad Florenz ef den 25 sistl. Maj, och inkommen till Kommerskollegium den 16 dennes. Hvad först angär handelsgemenskapen med Sardinien, bafra detta rikes tvenne hamnar Genua och Cagliari uader för! år varit besökta, den förra af 4 Svenska och 3 Norska fartyg, samt dea sednaro af 4 Svenskt, om tillsammans 749 läster, af hjilka 4 direkte från Sverige och Norrige med stångjern, trävarer, tjära, beck och stockfisk, till ett sammanlagdt värle al 400 430 frank. De förenade rikenas prosukter, i synnerhet trävaror, tjära och jern, bado funnit fördelaktig afsättning. Något tillfälle till vinstgifvande fraktfart hade cj erbjudit sig. Storhertigdömet Toscanas frihamn Livorno hade varit besokt f 24 Svenska och 414 Norska fartyg, om ti mans 3466 , läster, af hvilka 17 direkte från Sve jern. trävaror, tjära och beck för ett sammanlagt värde af 200 917 m. Hamb. bko, samt 6 från Norrige med stocäifisk. Af 20 afgångna fartyg hade endast 4 gått till Sverige med oija, frukter, medicinalier, marmor m. m., till et värde af 22.800 m. H. bko. Svenska produkter kade haft en serdeles liflig afsättning, i synnsrbet trävaror, åfven hade tillfalle erbjucit sig till lönande fraktfart, i synnerhet på Amerika, och fortforo utsigterna för dylik syssalsärtaing att vara temligen lofvande. i Kyrkostatens hamnar Civitvechia och Amona hade varit besökta, den förra af 2 Svenska och 4 Norskt fartyg, om tilsammans 414 l:r (samtliga från utrikes orter). och den sednare af 3 Norska fartyg, om tillsammans 477 töster, med stockfisk och koppar. Af konungariket Begge Siciliernas bamnar hade Neopel varit besokt af 2 Svenska och 6 Norska fartyg, om tillsammans 846 I:r, af bvilka 2 från 1ige med hvete och beck, samt ett från Nerrige med stockfisk; de öfriga utrikes orter. — Hamnarna på ön Sicilien hade varit besökla af 38 Svenska och 34 Norska fartyg, om titisammans 6062 I:r, af hvilka intet fråa Sverige och eadast 2 från Nurrige med stockfisk. — Af 66 afgångna fartyg, hvaraf 335 Svenska och 34 Norska, hade 42 gått till Sve 47 till Norrige med o!j, frukter, färgämnen, medicir och salt, til ett sammanräknadt värde af steril. 3381: 47. 5. Vid jemnföre!sen af ofvanstå: nde uppgifter med do föregående årens företer sig ej någon annan märklig skillnad i de Svenska och Norska handelsförhållandena med de Ita)Jienska staterna än den progressiva tillökningen i antal fartyg, som besöka Sieilianska hamnarna och serdeles Trapani, — en tillökniag, som äfven visat sig i antalet fartyg, som under förl. år besökt Livorno, utgörande på förra stället skillnaden 13 och på sedaare 14 utifver den för år 1843 uppgifna nummer. Hvad de Italienska staternas kommerciella och industrielta tillstånd beträffar, så har detsamma ej uader ds sednare åren undergålt någon mörklig förändring, med undantag af Toscäna, som i detta afseende kan ances vara i en beständigt tilltagande förkofran. Detta lands haniel har sedan 30 å 40 år alldeles förändrat art: från transitobande!n, som den tillförene förnämiigast utgjorde, har den numera förbytts till konsumtionshandel, och i samma mån som direkt sjöfart och hazdelsgaraenskap mellan de mest aflägsna länder sig utbildat, har Livorno upphört att vara hvad denna bamn förr var, nemligen en marknadsplats för den Österländska och Vesterländska banden. Numera utgör utiändsk spanmål förnämsta importoch handelsartikela. Fxp2 artiklarna bafva, i stället för halmhattar och ataba ter beten, riktas med borax, stenkol, papper m. m., och anses hafva sedan 40 är tillbaka trodubblats i värde, uppgående ungefäriigen till 40 millioner lire (25 lire är ungefär 12 Rer Bko). Denna utförse! är i j: mt tilltagande och visar sig bandesbaan.sen til landets fördel, alldenstund exporiartiklarne i värde vida öfverstiga de till införseln nödiga, — ett förbållande, som biir allt mera gynnsamt i mån af Maremmernas uttorkning och oding sant utvecklingen af de påbörjade metallurgiska föret2ger. De Italinska staternas sjöfart och hande!sförbållanden sins emellan äro temligen lifliga. H.ad som äfven högst fördeaktigt måste inverka på denna bandelsgemenskap äro d2 på alla punkter af Kalfön pågående jerovägsanlöäggni gar. Dessa arbeten uppmuntras på det högsta af reg garne i Neapel och Toscana, bvilka hvar å sin sida äfven förmå den påfliga regeringen till deltagande i de så vigtiga företag. I händelse dessa bemödanden vinna ön skad framgång, så kommer den å Neapolitanska sidan til Capua framdrifna jernvägslinien att fortsättas genom Rome staterna ända til Toskanska gränsen nära Groseto hvarif en linio redan är utstakad till Pisa och vidare med utgreningar till Florenz, Lucca och Pistoja, öfver Sarzana och Portremoli till Parma etc., så att en oaftrutin jernvägslinie slutligen kommer att sammarbinda det södra Italien med det norra, ända från Calabrien till Lombardiet. (St. Dagbl.) JÖFARTS-UNDERRÄTTELSER.

21 juni 1845, sida 4

Thumbnail