gubbar 7 å 8 Rdr, Njupon, torra, 28 f kannan; Ägg 26
å 28 Bf tjoget; Smör 8: 24 å 40 Rdr pundet; färskt 26 å
28 8, Ost 12 å 46 marken; Grädda 4 Rdr, Mjölk 40
å 44 B, Filbyttor 42 kannan. Oxkött 5 å 5: 24, Kail
3 å 4 Rdr, Flösk 4: 24 å ö Rdr pundet; Grisar. små,
2 33 Rdr stycket; Kalkon 32 ff marken, Gäss 3:16,
Ankor 4: 32; Höns 40 å 4 Rdr, Kyckling 24 å 52
f stycket, Lax, rökt, 28 8, Å! 42 å 2Åå B, Gös 8 å 16
Bf, Gädga 4 å 6 6, Braxen 4, å 5 B, Lake 4 å 6 f, Ab-
borre 4 å 7 6, Mört 2 å 3 8 marken, Flundra 20 å 24
B knippan: Strömming 42 å 20 8 valen; Simpor 5 å 6 Bb,
Kräftor, små, 3, 4 å 6 8 tjoget. Hö: Timothej 24 å 25
B, Hårdvalis 184 20 fB, Sidvalls 40 å 44 B, Hafretaim O
8 pundet; Rågbalm 4 å 5 Rdr lasset. Ved: Björk 10 å
41 Bdr, Tall 7 å 8 Rör, Gran 6, 7 å 7: 12 famnen.
Allt riksgälds.
Stockholms Import-lista.
Med Skepp. Romare, fr. Marseille: Dugge Setterval,
40 låd. två!, 3 bal lagerbader, 44 bal. kork, 2 fat man-
del, 16 rackor anis. — G. Wertmiller, 4 fat vin. — C. 4.
Broms, 3 kist. tvål, 2 bal. pomerarsskal. — C. A. Nalso,
d låd. citroner.
Med Skepp. Lindbom, fr. Riga: J. Jazzon, 20 bundtar
hampa 3 packor råa hudar.
Med Skepp. Isacsson, fr. Londen: J. L. Gestrin, 6 balar
peppar, 2 bal. iogefära. — E. Fröberg et Komp., 135 balar
peppar. — F. A. Eisen, 42 tuanor porter.
—
Utdrag af Svenska och Norska General-konsulns
i de Halienska staterna rapport, daterad Florenz
ef den 25 sistl. Maj, och inkommen till Kommers-
kollegium den 16 dennes. Hvad först angär han-
delsgemenskapen med Sardinien, bafra detta rikes tvenne
hamnar Genua och Cagliari uader för! år varit besökta,
den förra af 4 Svenska och 3 Norska fartyg, samt dea sed-
naro af 4 Svenskt, om tillsammans 749 läster, af hjilka 4
direkte från Sverige och Norrige med stångjern, trävarer,
tjära, beck och stockfisk, till ett sammanlagdt värle al
400 430 frank. De förenade rikenas prosukter, i synner-
het trävaror, tjära och jern, bado funnit fördelaktig afsätt-
ning. Något tillfälle till vinstgifvande fraktfart hade cj er-
bjudit sig.
Storhertigdömet Toscanas frihamn Livorno hade varit
besokt f 24 Svenska och 414 Norska fartyg, om ti
mans 3466 , läster, af hvilka 17 direkte från Sve
jern. trävaror, tjära och beck för ett sammanlagt värde
af 200 917 m. Hamb. bko, samt 6 från Norrige med stocäi-
fisk. Af 20 afgångna fartyg hade endast 4 gått till Sverige
med oija, frukter, medicinalier, marmor m. m., till et
värde af 22.800 m. H. bko. Svenska produkter kade haft
en serdeles liflig afsättning, i synnsrbet trävaror, åfven hade
tillfalle erbjucit sig till lönande fraktfart, i synnerhet på
Amerika, och fortforo utsigterna för dylik syssalsärtaing att
vara temligen lofvande. i
Kyrkostatens hamnar Civitvechia och Amona hade varit
besökta, den förra af 2 Svenska och 4 Norskt fartyg, om
tilsammans 414 l:r (samtliga från utrikes orter). och den
sednare af 3 Norska fartyg, om tillsammans 477 töster,
med stockfisk och koppar.
Af konungariket Begge Siciliernas bamnar hade Neopel
varit besokt af 2 Svenska och 6 Norska fartyg, om till-
sammans 846 I:r, af bvilka 2 från 1ige med hvete och
beck, samt ett från Nerrige med stockfisk; de öfriga
utrikes orter. — Hamnarna på ön Sicilien hade varit be-
sökla af 38 Svenska och 34 Norska fartyg, om titisam-
mans 6062 I:r, af hvilka intet fråa Sverige och eadast 2
från Nurrige med stockfisk. — Af 66 afgångna fartyg, hvaraf
335 Svenska och 34 Norska, hade 42 gått till Sve
47 till Norrige med o!j, frukter, färgämnen, medicir
och salt, til ett sammanräknadt värde af steril. 3381:
47. 5.
Vid jemnföre!sen af ofvanstå: nde uppgifter med do före-
gående årens företer sig ej någon annan märklig skillnad i
de Svenska och Norska handelsförhållandena med de Ita-
)Jienska staterna än den progressiva tillökningen i antal
fartyg, som besöka Sieilianska hamnarna och serdeles Tra-
pani, — en tillökniag, som äfven visat sig i antalet fartyg,
som under förl. år besökt Livorno, utgörande på förra stäl-
let skillnaden 13 och på sedaare 14 utifver den för år 1843
uppgifna nummer.
Hvad de Italienska staternas kommerciella och industri-
elta tillstånd beträffar, så har detsamma ej uader ds sed-
nare åren undergålt någon mörklig förändring, med undan-
tag af Toscäna, som i detta afseende kan ances vara i en
beständigt tilltagande förkofran. Detta lands haniel har
sedan 30 å 40 år alldeles förändrat art: från transitoban-
de!n, som den tillförene förnämiigast utgjorde, har den nu-
mera förbytts till konsumtionshandel, och i samma mån som
direkt sjöfart och hazdelsgaraenskap mellan de mest aflägsna
länder sig utbildat, har Livorno upphört att vara hvad denna
bamn förr var, nemligen en marknadsplats för den Öster-
ländska och Vesterländska banden. Numera utgör utiändsk
spanmål förnämsta import- och handelsartikela. Fxp2
artiklarna bafva, i stället för halmhattar och ataba ter
beten, riktas med borax, stenkol, papper m. m., och an-
ses hafva sedan 40 är tillbaka trodubblats i värde, upp-
gående ungefäriigen till 40 millioner lire (25 lire är un-
gefär 12 Rer Bko). Denna utförse! är i j: mt tilltagande
och visar sig bandesbaan.sen til landets fördel, alldenstund
exporiartiklarne i värde vida öfverstiga de till införseln nö-
diga, — ett förbållande, som biir allt mera gynnsamt i mån
af Maremmernas uttorkning och oding sant utvecklingen
af de påbörjade metallurgiska föret2ger.
De Italinska staternas sjöfart och hande!sförbållanden
sins emellan äro temligen lifliga. H.ad som äfven högst
fördeaktigt måste inverka på denna bandelsgemenskap äro
d2 på alla punkter af Kalfön pågående jerovägsanlöäggni
gar. Dessa arbeten uppmuntras på det högsta af reg
garne i Neapel och Toscana, bvilka hvar å sin sida
äfven förmå den påfliga regeringen till deltagande i de
så vigtiga företag. I händelse dessa bemödanden vinna ön
skad framgång, så kommer den å Neapolitanska sidan til
Capua framdrifna jernvägslinien att fortsättas genom Ro-
me staterna ända til Toskanska gränsen nära Groseto
hvarif en linio redan är utstakad till Pisa och vidare
med utgreningar till Florenz, Lucca och Pistoja, öfver Sar-
zana och Portremoli till Parma etc., så att en oaftrutin
jernvägslinie slutligen kommer att sammarbinda det södra
Italien med det norra, ända från Calabrien till Lombardiet.
(St. Dagbl.)
JÖFARTS-UNDERRÄTTELSER.