Article Image
terna blihit gifven till ;Fastelayns-Löier,, en af ton bland andra för Skandinaviska Sällskapets 1e damöter med damer. La piece de råsistance utgjo: des af den bekanta Scribeska komedien Charlata nismen, med mycken talang och en profusion a Gvickhet lokaliserad af Borgaard. MHundradetal allusioner ;å dagens förhållanden hvimlade i dett stycke, hvilka alla moltoges med fanatismor, oc! såsom exempel på hur pass långt man tillåter si; gå i dessa aristofaniska lustspel, der man verk ligen tar i fullt: mått sin skada igen för det tvång som här ligger på pressen, vill jag anföra en enda af d: många kupletterna: Pn Thronarving föler så varmt for sit Folk, Hvyert Ord er kun Rettens og Frihedens Tolk: När jeg kommer på Thronen, — jeg sverger Jor til, — Skal det spares, reformeres! J skallfå det som 3 vilt Men så tidt, når han sidder på Thronen i Mag, Blir det alt kun — Bedrag! Biir det alt kun Bedrag, Ni kan ej göra er en föreställning om hvad detta lilla ordet Bedrag här hade för en magisk verkan! Man stampade, man hurrade, man visste ej till siz.... Efler komedien uppfördes elt ai Ploug för tillfället arrangeradt efterspel, som på programmet blott bör det ånspråkslösa namnet: Bellmannisk transparent. Vid ridåens uppgång ser man en tablieau vivant efter Harstrands yYPpperliva tafla: Bellmans Arothecs, Men ofterhand begynna figurerna röra på Siö, och, hvad som ner är, vi ma diverse kantilenor efter bellmanska melödier. Mollberg, Wing nark, Movitz samt mamsellorna Ulla och Lotta sjunga följande chor:

22 mars 1845, sida 2

Thumbnail