Article Image
Norska Konsulns eller Vice-Konsulns lcgalisation af ej mindre de til fartyget eller båten hörande nationalitets-handlingar, än last-dokumenterna, äfvensom, då i farten mellan Danmark och Sverige elier Norge någon båt eller farkost nyttjas, som genom köp eller annorledes bli:vit öfverlåten från Svensk till Dansk man, den handling, hvarigenom öfveriåtelsen skett, likaledes bör vara af Svenska och Norska Kousula eller Vice-Konsuln i aflastningsorten granskad och påskrifyen; hvarförutan skeppare å sådan båt eller farkost bör vara Dansk ungersåle och Besättningen bestå af Danska ändersåter, i det förhållande, som, enligt i Danmark gällande författningar, erfordras. 5:60 Hamburgska och Bremiska. I följd af den 1 Maj 28414 afslutadå Handelsoch Sjöfarts-traktater, skola Hamburgska och Bremiska fartyg i Svenska hamnar behandlas, så väl vid inkommandet som utgåendet, i likhet med Svenska fartyg, i af:eende på hamn-, list-, båkoch lotsafgifter, samt hvarje aduan afgit al hvad namn och beskafferhet den vara må; hvilket stadgande jemväl äger tillämpning på sjöfartsafgifterna å Göthaoch Trol!hätte-kanaler; bvarjemte alla handelsvaror och gods, antingen de äro Republikerne Hamburgs och Bremens elier något annat lands natureller konstorodukter, hvaraf införseln i Sveriges hamnar är lagligen till ten uti Svenska fartyg, kunna hit införas uti Hamburgska och Bremiska fartyg, äfvensom alia handelsvaror och gods, antingen de äro Sveriges eller något anna! lands natureller konstprodukter, hvaraf utförseln från Sverige med Svenska fartyg är lagligee tillåten, -skola kunna uföras från Svenska hamnar med Hamburgska ech Bremiska fartyg, utan att i någotdera fallet vara underkastade högre eller andra afgifter, än om ineller utförseln skett med Svenska fartyg. Ofvannämnde för Hamburgska och Bremiska farlyg samt innehafvande laddningar vid ankomst till Svenska hamnar beviljade förmåner skola åtnjutas, äfven då berörde fartyg direkte anlända från en tredje eller främmande Stats hamn, och under vilkor, alt Hamburgska fartygen äro försedde med Sjöpass och Mälebref, samt de Bremiska med Sjöpass, Eqvipage-rulla och bestyrkt afskrift af Bilbrefvet, i enlighet med föreskriften i Kongl. General-Tull-Styrelsens Cirkulär af den 30 Oktober 1841. 6:0 fMannoverska. Enligt Traktaten af den 16 Mars 4837, sko!a Hannoverska fartyg, hviska anlända till Svensk hamn, behandlas, vid så väl deras inkommande som utgående, på samma sätt, som inhemska fartyg, i afseende på hamn-, läst-, båkoch Ictsafgifter , äfvensom hvarje arn2n afgift af hvad namn och beskaffenhet den vara må; hvarjemte Hannoverska fartyg äga att till Svensk hamn införa eller derifrån utföra, från eller till hvad främmande land som helst, alla till införsel eller utförsel lofgifna varor, utan, alt vara underkastade högre eller andra afgifter, än Svenska fartyg. Hannoverska fartyg böra, vara försedde med Bilbref och dessatom, i fall de icke mera tillhöra första ägaren, behöriga köpebref eller förvärfs-dokumenter, samt Mätebref, Mönsterrulla och Sjöpass. 7:o Oldenburgska. Jemlikt Handelsoch Sjöfarts-Conventionen af den 4 April 1843, skola Oldenburgska fartyg uti Sveriges och kolonien S:t Barthelemys hamnar, så väl vid inkommandel som utgåendet, behandlas på lika sätt med inhemska fartyg, i afseende å hamn-, läst-, båkoch lötsafgifter, äfvensom hvarje annan afgift af hvad namn och beskaffenhet den vara må, hvilken erlägges till Kronan, städer elier enskilda inrättningar; skolande dessa stadganden jemväl utströckas till sjöfartsafgifterne på Göthaeller Trollhätte-kanaler, alla handelsvaror och gods, antingen de äro Storhertigdömet Oldenburgs eller något annat lands naturtoch konstorodukter, hvaraf införseln uti Sveriges och S:t Barthelemys hamnar är lagligen tillåten uti inhemska fartyg, kunna dit införas uti Oldenburgska fartyg, äfvensom alia handelsvaror och gods, antingen de äro Sveriges eiler något annat lands natereller konstprodukter, hvaraf utförseln från hamnar i Sverige och å S:t Barthelemy med inhemska fartyg är lagligen tillåten, Jixaledes kunna utföras från nämnde hamnar med Oldenburgska fartyg, utan att vara underkastade högre eller andra afgifter af hvad benämning som helst, än om ineller utförseln skett med Svenska fartyg. De för Oldenburgska fartyg och deri medförde laddningar i ofvanberörde afseenden beviljade förmåner vid ankomst till Sveriges och ön S:t Barthelemys hamnar skola jemväl tillgodonjutas, då dessa fartyg, utan alt komma från Storhertigdömet Oldenburgs hamnar, dirckte anlända från en tredje eller främmande Stats hamnar. Fartygen skola vara försedda med ett af Regeringen i Oldenburg ntfärdadt Certifikat, som utvisar, att äganderätten till fartyget blifvit lagligen intydgad och beedigad; Sjöpass och Eqvipage-rulla, enligt Kongl. General-Tull-Styrelsens Cirknlär af den 26 Augusti 1843. 8:o Nederländska. Genom Kongl. Kangörelserna af d. 46 Maj 1827 och 30 Januari 1828 är, i afseende på Nederländska fartyg, ej allenåst Produkt-piakatet upphäfvet, utan ock tillåtet, att varor, med dem inelter utförda, ej skola vara underkastade andra eller högre afgifter, än om inech utförsel deraf skett med Svenska fartyg, äfvensom att Nederländska fartygs skeppsumgälder skola beräknas lika med hvad för inhemska fartyg erlägges; alltsammans så länge de i Nederländska hamnar till förmån för Svenska handelsfartyg gifna föreskrifter fortfara att vara gällande. (Slutet följer.)

20 mars 1845, sida 4

Thumbnail