Article Image
Norska Konsulns eller Vice-Konsulns lcgalisation af ej min-
dre de til fartyget eller båten hörande nationalitets-hand-
lingar, än last-dokumenterna, äfvensom, då i farten mellan
Danmark och Sverige elier Norge någon båt eller farkost
nyttjas, som genom köp eller annorledes bli:vit öfverlåten
från Svensk till Dansk man, den handling, hvarigenom öf-
veriåtelsen skett, likaledes bör vara af Svenska och Norska
Kousula eller Vice-Konsuln i aflastningsorten granskad och
påskrifyen; hvarförutan skeppare å sådan båt eller farkost
bör vara Dansk ungersåle och Besättningen bestå af Danska
ändersåter, i det förhållande, som, enligt i Danmark gäl-
lande författningar, erfordras.
5:60 Hamburgska och Bremiska. I följd af den 1 Maj
28414 afslutadå Handels- och Sjöfarts-traktater, skola Ham-
burgska och Bremiska fartyg i Svenska hamnar behandlas,
så väl vid inkommandet som utgåendet, i likhet med Sven-
ska fartyg, i af:eende på hamn-, list-, båk- och lotsafgif-
ter, samt hvarje aduan afgit al hvad namn och beskaffer-
het den vara må; hvilket stadgande jemväl äger tillämpning
på sjöfartsafgifterna å Götha- och Trol!hätte-kanaler; bvar-
jemte alla handelsvaror och gods, antingen de äro Republi-
kerne Hamburgs och Bremens elier något annat lands na-
tur- eller konstorodukter, hvaraf införseln i Sveriges ham-
nar är lagligen till ten uti Svenska fartyg, kunna hit infö-
ras uti Hamburgska och Bremiska fartyg, äfvensom alia
handelsvaror och gods, antingen de äro Sveriges eller nå-
got anna! lands natur- eller konstprodukter, hvaraf utför-
seln från Sverige med Svenska fartyg är lagligee tillåten,
-skola kunna uföras från Svenska hamnar med Hamburgska
ech Bremiska fartyg, utan att i någotdera fallet vara un-
derkastade högre eller andra afgifter, än om in- eller ut-
förseln skett med Svenska fartyg. Ofvannämnde för Ham-
burgska och Bremiska farlyg samt innehafvande laddningar
vid ankomst till Svenska hamnar beviljade förmåner skola
åtnjutas, äfven då berörde fartyg direkte anlända från en
tredje eller främmande Stats hamn, och under vilkor, alt
Hamburgska fartygen äro försedde med Sjöpass och Mäle-
bref, samt de Bremiska med Sjöpass, Eqvipage-rulla och
bestyrkt afskrift af Bilbrefvet, i enlighet med föreskriften
i Kongl. General-Tull-Styrelsens Cirkulär af den 30 Okto-
ber 1841.
6:0 fMannoverska. Enligt Traktaten af den 16 Mars
4837, sko!a Hannoverska fartyg, hviska anlända till Svensk
hamn, behandlas, vid så väl deras inkommande som utgå-
ende, på samma sätt, som inhemska fartyg, i afseende på
hamn-, läst-, båk- och Ictsafgifter , äfvensom hvarje arn2n
afgift af hvad namn och beskaffenhet den vara må; hvar-
jemte Hannoverska fartyg äga att till Svensk hamn införa
eller derifrån utföra, från eller till hvad främmande land
som helst, alla till införsel eller utförsel lofgifna varor,
utan, alt vara underkastade högre eller andra afgifter, än
Svenska fartyg. Hannoverska fartyg böra, vara försedde
med Bilbref och dessatom, i fall de icke mera tillhöra för-
sta ägaren, behöriga köpebref eller förvärfs-dokumenter,
samt Mätebref, Mönsterrulla och Sjöpass.
7:o Oldenburgska. Jemlikt Handels- och Sjöfarts-Con-
ventionen af den 4 April 1843, skola Oldenburgska fartyg
uti Sveriges och kolonien S:t Barthelemys hamnar, så väl
vid inkommandel som utgåendet, behandlas på lika sätt
med inhemska fartyg, i afseende å hamn-, läst-, båk- och
lötsafgifter, äfvensom hvarje annan afgift af hvad namn och
beskaffenhet den vara må, hvilken erlägges till Kronan, stä-
der elier enskilda inrättningar; skolande dessa stadganden
jemväl utströckas till sjöfartsafgifterne på Götha- eller Troll-
hätte-kanaler, alla handelsvaror och gods, antingen de äro
Storhertigdömet Oldenburgs eller något annat lands naturt-
och konstorodukter, hvaraf införseln uti Sveriges och S:t
Barthelemys hamnar är lagligen tillåten uti inhemska far-
tyg, kunna dit införas uti Oldenburgska fartyg, äfvensom
alia handelsvaror och gods, antingen de äro Sveriges eiler
något annat lands nater- eller konstprodukter, hvaraf ut-
förseln från hamnar i Sverige och å S:t Barthelemy med
inhemska fartyg är lagligen tillåten, Jixaledes kunna ut-
föras från nämnde hamnar med Oldenburgska fartyg, utan
att vara underkastade högre eller andra afgifter af hvad be-
nämning som helst, än om in- eller utförseln skett med
Svenska fartyg. De för Oldenburgska fartyg och deri med-
förde laddningar i ofvanberörde afseenden beviljade för-
måner vid ankomst till Sveriges och ön S:t Barthelemys ham-
nar skola jemväl tillgodonjutas, då dessa fartyg, utan alt
komma från Storhertigdömet Oldenburgs hamnar, dirckte
anlända från en tredje eller främmande Stats hamnar. Far-
tygen skola vara försedda med ett af Regeringen i Olden-
burg ntfärdadt Certifikat, som utvisar, att äganderätten till
fartyget blifvit lagligen intydgad och beedigad; Sjöpass och
Eqvipage-rulla, enligt Kongl. General-Tull-Styrelsens Cir-
knlär af den 26 Augusti 1843.
8:o Nederländska. Genom Kongl. Kangörelserna af d.
46 Maj 1827 och 30 Januari 1828 är, i afseende på Ne-
derländska fartyg, ej allenåst Produkt-piakatet upphäfvet,
utan ock tillåtet, att varor, med dem in- elter utförda, ej
skola vara underkastade andra eller högre afgifter, än om
in- ech utförsel deraf skett med Svenska fartyg, äfvensom
att Nederländska fartygs skeppsumgälder skola beräknas lika
med hvad för inhemska fartyg erlägges; alltsammans så län-
ge de i Nederländska hamnar till förmån för Svenska han-
delsfartyg gifna föreskrifter fortfara att vara gällande.
(Slutet följer.)
Thumbnail