Trapani 193 1:r, S:t Ybes 750 1:r, Lissabon 1,100 1:r, Ca
dix 93 I:r, fint Liverpool 2,134 I:r, Stensalt 1359 Lr. -
Terravechia noterades förliden vinter 78 å 80 Rub. E
liten last på första vårdag stöts till 78 R., men snart såg
vi säljare till 77 och 76 R., och först på eftersommare
kunde man med möda betinga 78, på hösten 79 R. — Röd
Yvica var i såvida lyckligare, att importen för det mest
stannade i fasta händer. Det anades på 78 och soutinera
des under den starkaste tillförseln på 77 R. — Af röd
Cette importerades blott tvenne laster, den ena på vårej
af mycket dålig beskaffenhet, som knappt kunde finna kö
pare till 76 å 77 R., den andra sent på hösten af utmärk
skön qvalit, som fann begär till 85 R. — S:t Ybes. D
första lasterne hemtade blott 66 å 67 R. I September höj
des priset hastigt på 74 R. — Lissabon följde samma im
puis och uppgick från 64 vill 70 R. — Fint Liverpool
På våren utbjudet till 59 å 60 R., stegrades det på höster
till 64 å 65 R. — Navigationens plötsliga slut gjorde et
märkligt intryck på Saltmarknaden, och ifrån denna mo:
ment daterar dess närvarånde betydligt förbättrade hållning
Så snart vidare tillförsel måste anses som afskuren, skyn
dade minutörerne att komplettera sina behof frän Nederla:
get. Innehafvarne i första hand iakttogo detta tillfälle föl
att realisera gamla tillgångar till stigande pris. Man be.
tingade efter hand för Terravechia 92 å 93 R., för vacker
rödt Cette 90 å 92 R., för Lissabon, S:t Ybes och dylika
hvita sorter 75 å 76 R., för fint Liverpool 74 å 79 R.
efter qvalite och betalningsvilkor. Köplusten afstannade vic
inträffande töväder, som sedermera en längre tid fortfarit
men vintern har nyligen åter inställt sig. Man räknar så-
ledes på, att under återstående vintermånader, kunna upp-
rymma den nuvarande behållningen af rödt Salt och hvad
som kommer att återstå af hvita sorter, torde ej heller blifva
af betydenhet. Någon vidare förhöjning i prisen är imed-
lertid ej sannolik och som noterat äro villiga säljare. Man
kan väl ej vänta att dessa förmånliga noteringar skola bi-
behålla sig vid öppet vatten, men på grund af förutsedde
betydligt reducerade, snart sagdt upprymde tillgångar, äro
i alia fall aspecterne för den nya tillförseln fördelaktigare
än de på flere år varit. Jemnföra vi platsens förråd under
de sednare åren, så finna vi följande ziffror:
4 Jan. 4842 på Nederl. 7,757 1:r; förtullat c:a 4,800 I:r.
— 41843 d:o 7.095 — d:o 4,600 —
— 1844 d:o 7.985 — d:o 41,900 —
— 1845 d:o 2,939 — d:0o 4,200 —
Sill. Det var ej något gammalt Saldo då 1844 års sjö-
fart öppnades. Man betingade 80 och 82 Rub. för den
första lilla lasten, men vid utsigt på en stark tiliförsel de-
clinerade priset snart. Medio Maj summerades importen
redan till 50,000 tunnor, hvarpå omsättningen blef som
lifligast vid pris af 75 75 R. för Bergens, 72 74 R.
för Stavanger m. m. Sedermera gjordes ännu 4 R. bill-
gare, men marknaden förbälrade sig äter något mot mid-
sommar och noteringen har sedermera varierat emellan 76
78 — 74 76 för Bergens. Afsältningen var trög på
hösten, de!s i anseende till det dåliga väglaget, dels emedan
det inre landet mer än vanligt fournerat sig under som-
marmånaderne. Årets tillförsel uppgår till ett hittills ohördt
belopp af 95,740 tunnor, som efter packning renderat 79,786
tunnor, nemligen: 4458 tunnor Korn, 48,862 tunnor en-
kelt och 26,466 tunnor dubbelt Vrack, hvartill kommer en
laddning om 2,030 tunnor, som vintrat i Bolderaa. — Den
närvarande behållningen uppskattas till cirka 20,000 tun-
nor, och vi hoppas att den skall kunna upprymmas före
islossningen. Det kan likväl ej anses som alldeles positivt,
då det också beror på vinterns bestånd, och vi sakna der-
före anledning att anticipera ett högre prislopp. Till note-
ringen äro villiga säljare.
Alun. Nog betydlig behållning sedan 4843, stark ti!lför-
e under 1842 och deremot dålig afsättning, betaga allut-
sigt för en bättre konjunktur under nästa saison. Från upp-
ag utbjudes förgäfves till 44 Rub., och vi måste afräda
från insändningar för det första.
Vär Navigation har förlidet år sysselsatt 1.516 fartyg,
hvaraf 4,398 destinerades till utrikes hamnar, nemligen 270
med Spanmål, 153 med Frö, 443 med Lin och Hampa, 370
med Trävaror, 206 blandade laster och 6 barlastade. Frak-
terne voro i allmänhet bättre än året förut och säkert hade
förhållandet blifvit ännu nöjaktvigare på hösten, om ej den
misslyckade Linfröskörden lemnat ett större antal fartyg i
saknad af sin vanliga emploj. Större skepp, för trävaror,
söktes på eftersommaren och hösten till stigande vilkor, och
vi vänta att denna konjunktur skall bibehålla ett inflytande
på opinionen under nästa sommar.
TE NA Ta ktstaeaaad