faran för dem, som besöka södra hamnen, gröna
:gången, slagtarhuset eller fiskargången, äfvensom
för alla andra, hvilka nödgas till fots passera sam-
ma väg; och hvarje sjöferande vet, hvilka hinder
och svårigheter, som ofta vid brons genomfart
i slussen uppstå af nödvändigheten att lossa talj-
rep eller någon del af tacklaget, för att gå fri för
den del af nämnde bro, som, äfven när den är
öppen, ännu gör passagen trång och ovig. Ait
detta vore förekommet genom en rullbro. Des
sednare kunde dessutom skötas med 2 man, då
den ruvarande slussbrons serverande fordrar 4
om ej 6 persozer. Hvad man på en gång ut-
gåfve mera för en rullbro, vore således snart be-
sparadt i kostnaden för servisen. Men härtill
kommer äfven, att då hela slussen en gång, vill
Gud, skall ombyggas, kunde en sådan rullbro,
som, med uudsntag af den öra planbeläggninger,
är af tackjern, lika väl begagnas för den nya in-
rättningen, och seden räcka i alla tider.
Hvad kan då vara skälet, att man ej vill haf-
va en sådan? Skulle måbända ingen förut fåstat
uppmärksamheten dervid? I sådant fall hoppas
vi, att Drätselkommissionen icke illa upptager
den erinran, vi här framstälit, och att isynnerhet
He Råimannen, Lagmannen Björck, som har slus-
-sarne under sia serskilda vård och tillsyn, så
vidt det rör hans åliggande såsom moagistratsper-
son, täckes genom det här framställda förslagets
omfattande göra sig så väl den trafikerande all-
Mmänheten som de sjöfarande förbuadne. Vi äro
nästan öfeertygade, att åtminstone alla Söder-
malmsboer skulle vara fårdiga att underskrifva
denna ödmjuka begäran.
WERE TUE