Att utan säkra bekantskaper försöka nya aflägsnare handelskanaler, medför alltid stort äfventyr, ota förlust för den enskilde köpmannen eller skeppsredaren, som, sedan ban med uppoffring brutit isen, finner sig hafva köpt en erfarenhet, hvilken derefter lika lätt a! andra, som åf horom sjelf, kan begagnas. Uppmuntrade af den nådiga välvilja, bvarmed Eders Kongl. Maj:t städse täckts omfatta Svenska industrien i allmänhet, hafva vi vågat i djupaste underdånighet tolka de svårigheter, för hvilka sjöfarten redan en längre ,id värit utsatt, och hvars fortfarande skulle kumna föranleda handelsflottans återgång till samma låga ståndpunkt, som den innehade för 40 år sedan. Skeppsrederinäringen fepresehterar för närvarande en betydlig del af pationalförmögenheten, hvilken är af sådan natur, att den hastigt förminskas, då fartygen sakna lönande sysselsättning. Sjöfarten bidrager såsom stor konsument af inhemska alster till andra näringats förkofran. Då den är liflig, inbringas till landet betydliga summor, i form af frakt-remisser. Såsom uppfostritgsanstalt för Örlogsmatroser torde sjöfarten äfven varå af-vigt för landets försvar. På dessa grunder Våga vi i underdånighet boppas, det täcktes E. K. M., med nådigt behjertande af handelsflottans ofördelaktiga ställning bereda åt densammå de lättnader och den uppmuntran, hvarigenom Sveriges sjörart skulle kunna vinna en större utsträckning och sättas i tillfälle att uthärda täflan med andra länderå, på alla ställen af jordklotet, der en tifligare rörelse blifvit frambragt af politiska eller kommerciella tilldragelser. Utan att vilja gå E. K. M:s visa omdöme i förväg, rörande de medel, hvilka i närvarande ögonblick kunna anses verksammast för handels-flottans upphjelpånde, fördrista Vi oss att i underdånighet anföra: Alt ett hufvudvilkor för möjligheten att täfla med andra nationer i fraktfart är, att utredningen i våra fartyg icke må vara dyrare, än af deras. Ehuru E. EK. M. i nåder behagat nedsätta tullen på flera skeppsförnödenheter, äro likväl åtskilliga artiklar, såsom segel, segelduk och tågvirke ännu belagda med så hög tull, alt de ej kunna begagnas af utländsk tillverkning och blifva oss således vida dyrare, än t. ex. för danska skeppsredare. Ali svenska fartyg nu måste utrikes koppras, emedan den inhemska kopparen visat sig vara till skepps förhydnpivg oänvändbar, och det icke är tillåtet att i svensk hamn begagna. koppar från nederlag: En sådan nådig tillåtelse skulle likväl medföra en national vinst, emedan omkring 41000 Rdr Bko för hvarje fartyg måste eljest, oöberäknadt kopparns värde, erläggas till utländska varf, hvilken summa deremot skulle såsom erbetsförtjenst städnå inom landet, i fall utländsk koppar här finge under behörig bevakning påläggas. Att den lindring E. K. M. behagat i nåder medgifva vid förtullnivg af varor, ankommande direkte från andra verläsdelar, af oss tacksamt erkännes såsom ett kraftigt ivedel till upprätthållande af den trans-atlantiska handeln, hvilket äfven bidragit att uppmuntra exporten, på samma gång som den effektift ökat tulliptraderna genom förekommande aftullförsnillning, som alltid. är lättare, då varorna införas i smärre poster från närmare håll, än då de i hela laster endast till de större handelsstaåderna ankomma ; hvarföre vi äfven i underdånighet våga anhålla, att denna lindring måtte oförminskad varda bibehållen. Att då hela den närvarande, för långväga resor beräknade, handelsflottan icke fioner tillräcklig och önande sysselsättning på de stälten, som vanligen af våra fartyg blifvit besökte, det blir nödvändigt att för en del af dem öppna nya utvägar till fraktförtjenst. Detta lär likväl blifva svårt att verkställa, så framt cke E. K. M. skulle täckas i nåder uppmuntra de örsta expeditiomerne till orter, der svensk handel cke redan är etablerad, genom lämplige premier på xporter, samt genom bestämmande af låg tull efter verkligt värde på de varor, hvilka tagas i retur. Stormägtigste, Allernådigste Konurg! Svenska handelsflottans närmaste framtid är beroende af snara och kraftiga åtgärder till underlättande af dess utridgade verksamhet. Hon gör i sitt närvarande skick eder ät nationen och det skulle vara smärtande att e de fartyg åleres i hemn, af brist på sysselsättning, vilka på främmande orter skulle väcka uppmärksamnet och bifall. Med glad och förboppningsfull förtröstan innesluta vi handelsflottan i E. K. M:s ynnestfulla åtanka etc. (Underskrifterna.) — -—