Hos K. R. LOOSTRÖM och de fleste Bokhandlare
Stockholm och landsorten, nyligen utkommet:
UTKAST TILL SATSLARA,
med hufvudsakligt afseende på SVENSKA
SPRÅKET. Jemte talrika uppgifter till syn-
taktiska öfningar för nybegynnare.
Af P. E. SVEDBOM,
Lärare vid Upsala Universitet samt vid Nya E!ementar-
Skolan i Stockholm. Pr. 28 8 bko.
Tvenne Recensentor hafva hittills yttrat sig om denna
språklära. Den ene säger, att bon är ,liten men god,,
samt tillika, om man jemför henne med de Svenska
Språkläror, som förut finnae, att hon är ;ny och in-
tressant; yUtrande dervid bland annat: Ifrågavaran-
de arbete är nytt, så väl derföre, att det är det första,
som låter ofvannämnda (K: F. Beckers m. fl.) för under-
visningens i modersmålet reformerande, både theoretiskt
och praktiskt bepröfvade, åsigter komma äfvea oss till
godo, -som-ock derföre , alt det; ehuru mycket vittnande
om förf:s bekantskap med den rika litteratur, denna del
af pegagogiken redan erhållit, -ändock bär omisskännelig
stämpel äf sjelfständighet båds i uppfinning och utförande:
Häraf, äfvensom af den naturliga utveckling och åskåd-
liga reda, denna satslära gifverså väl åtdet hela, som åt
hvarje del af silt ämne, vill ock Ref. förklara sig det i n-
tresse, hvarmed densamma genomgås ifrån början till
slut; och han är för sin del öfvertygad, att: under
visningen i modersmålet, öfver hvars tråkighet man
så ofta hör ej mindreclärare än lärjungar vidlyf-
ligt utbreda sig, skall, efter denna lärobok anställd,
blifva för begge icke altenast lärorik, utan äfven
tntressant. (Rec. i Svenska Biet, J4 220) — Efter
att hafva redogjort för den egna plan, som denna lärobok
följer, yttrar sig den andre Recensenten om denna plan
sålunda: Den har i synnerhet den väsendtliga förtjensten
att befordra en klar, redig uppfattning af ämnet; ingen
definition eller regel uppsättes, som icke lätt och gtvunget
låter deducera sig ur de förut anförda exemplen och så-
lunda framstår såsom ett resultat af lärjungens egna, af
läraren endast ledda eftertanka. Alt kunskapen härige-
nom måste blifva vida mera lefvande än efter den
gamla methoden, hågen för sjelfva språkstudium
stegrad, och lärjungarnes tankeförmåga i allmänhet
mera stärkt, anse vi ovedersägligt, och sådant lärer
äfven vara af erfarenheten bestyrkt, der den nya metho-
den varit tillämpad. (Rec. i Dagl. Alleh. J4 956). —
Det torde kunna tilläggas, att-af alla hittills utkomna Sven-
ska Språkläror är denna veterligen den enda, som är ut-
arbetad efter en plan, som visar icke allenast möjlighe-
ten, utan äfven sättet, huru stilöfningar kunna re-
dan ifrån början sättas i samband med den första gram-
maltikaliska undervisningen, ett behof, som redan länge
varit djupt kändt. — Ehutu egentligen ämnadt att tjena
till Ledtråd vid den första undervisningen, i hvilket af-
seende boken redan med framgång begagnas i åtskilliga
läroverk (Såsom Nya Elementarskolan i Stockholm, Folk-
lärare-Seminarierna i Stockholm och Strengnäs, m. fl.),
torde arbetet äfven med skäl kunna rekommenderas till
äldre personers bekantskap, som vilja erhålla någon kän-
nedom -om-den nya gestalt, som -elementargrammatiken; i
följd ar den nyare språkforskningen: och sednare tiders
pedagogiska erfarenhet, är i begrepp att antaga.