Article Image
hitintills medhunnits, kommer denna pjes äfven framgent att göra mycken lycka i Stockholm. Det verkligen utmärkta spelet hos ett par afteaterns sujetter, jemte det berömvärda hos andra och åtminstone oklanderliga hos de öfriga, gjorde utan tvifvel sitt till för styckets framgång; men det besitter också i och för sig sjelf egenskaper, som göra det förtjent af uppmärksamhet, oaktadt kritiken kanske med skäl tror sig böra anmärka ett och annat vid Bulwers komposition. Vi skola tillåta oss orda litet utförligare om denna pjes, än utrymmet anligen medgifvit för skärskådande af de produkter, kongl. teatern låter allmänheten få del af Den stora orsaken, som härtill föranl:dt oss, är att få tillfälle till ett rättvist framhållande af den berömliga fallenhet, att liksom vilja öfvergå till en gedignare och innehållsrikare genre, kongl. teaterdirektionen visat genom att låta en på engelsk grund uppväxt dram uppträda för våra ögon, så gerna som något af alla de magra franska tillfällighetsstyckena. Fördelaktigt för scenens artister måste det också vara, att få uppträda i kompositioner, som gifva dem tillfälle att utveckla, upparbeta, fullkomna sin talent i större karaktersroller, emot för att genom de pjesers obetydlighet, som gilvas, likasom sjelfva nedsjunka och för publiken framstå som småheter. Bulwer är väl långt ifrån att utgöra Britanniens förnämsta teaternamn; likväl har publiken icke längesedan här gjort hans bekantskap i Penningen på ett sätt, som kan kallas rätt lyckligt. Fregaltlkaptenen har flera syskontycken med detta stycke. Man märker genast författarens älsklingsplan, att motarbeta bördsoch penningearistokra tien genom att uppställa karakterer, al hvilka somliga, å ena sidan, med myntet i sina bänder eller vunne deraf (och för att bekomma ännu mer) framstå färdiga till de gröfsta brott, de förfärligaste lågheter; samt andra, å motsatta sidan, utan detsamma visa sig i den skönaste deger af ädelhet, försakelse, försonlighet och glansen af en intagande dygd. På ett och annat ställe faller denna i sig sjelf? goda mening ned till Kotzebuanism, och de pointer, der ädeiheten skall lysa riktigt med besked, hopas, i synnerhet vid slutet, till den mängd, att man nästan tycker dem vara förda på marknad. TImedlertid torde för del penningkäre och andryge engelska högvälboranhe-l: terna en kraftig dosis behöfvas, för att något uträtta. Bulwer kan af detta skäl ursäktas för sin patriotism, om icke artisten helt och hållet gillar honom. Svårt är likväl också att på förhand : veta det mitt af salt, peppar eller ingefära, en teaterpublik tarfvar för att finna anrättningen smaklig. Saknar ett stycke effektseener — så bort! : det duger ej! ty det fäster ej åskådarens uppmärksamhet. Har det sådana aldrig så litet för mycket — så bort likaledes! det är äfven då fördömligt. För methoden att begagna knallpulver, står Bulwer såsom engelsk teaterskribent vid sidan af Victor Hugo såsom fransysk, hvarvid dock får erkännas, att den sednare i utsöktbet, finhet och derjemte ändock förfärlighet öfverträffar Bulwer.; Ingendera sparar på mord, framoch återvandrande dokumenter, högst oförväntade möten och ohyggliga platser, der grymma saker skett, och der just derföre (för den kära gudinnan Nemesiss skull) en mängd lika grymheter också framdeles nödvändigt böra ske. Ehuru sådant visserligen icke är fullt grundadt i den sanning, naturen of-! tast visar oss; så kan det imedlertid ej nekas, ! att de flesta, som gå på spektaklet, roas mera : häraf, än om på teatern ingenting just tilldrar sig, elter om föga säges, att höra på. Publiken är otvifvelaktigt utmärkt bortskämd. Den harli anspråk på nöje, när den besöker ställen för of-. fentlig rekreation. Något af dess fördom i detta hänseende kommer väl deraf, att den betalat sina l; inträdesbiljetter, och inbi.lar sig hafva rätt till nå-! gon valuta för dem. Men mycket härflyter säkert i ock af den omständigheten, att ett antal menni: skor känna en mäkta stor ledsnad hemma, hvar) före, när de gå på spektaklet, de önska sig något annat, än just detta, till ombyte. Publikens smak t i teaterväg skulle otvifvelaktigt förbättras och dess 1 förkärlek för stycken med effektrika scener, om ll ej förgå, dock mycket minskas, derest lefnaden i öfrigt, både inom politikens och familjernas sfer, erbjöde, i betydligare mån än fallet ofta är, nå-lj sot muntrande och rätt intagande. För att sän-l! ka pulsarne och till helsosam omvexling hafval; tråkigt, kunde teatern då vara bra. Den blefvel, en institution för nyttig hvila och sömn, behöflig; l ( måhända, om en alltför stor liflighet, uppväckthet och glädje rådde öfver allt annars. Logerna vore till för att hemta andan uti, beqvämt luta sig tillsammans och taga en siesta (för hvilket, ändamål de dock borde ombyggas med komforta; blare ryggstöd). Då är det som pjeser utan motstånd kunde gifvas af det slags stora förträff-j lighet, en viss, äldre pompös konstkritik så mycket önskar sig. Väl vore i denna händelse också, om i teaterbiljetterna icke behöfde betalas, utan lemnales åt personer såsom premier. Ett helt nytt, iidehvarf inträdde på detta sätt och poesiensl: riksstyrelse skulle utan svårighet kunna produ-i; cera allt hvad den behagade, I den olyckliga ställning verlden nu deremot är, vetrakta de fleste teatern såsom en ort, dit man ! år för att få roligt; och deraf bärflyter snart!1 andt tvånget för testaerfäörfatta. a att cälka skrifva!

3 oktober 1843, sida 2

Thumbnail