Article Image
i dekal våt VI Sld PASTTltuvty UCI UCI TDIT, All UCL
anses lika enkelt som konsten med Columbi ägg,
dels derföre, att man torde föreställa sig det be-
I svärligare, än det i sjelfva verket är, dels kanske
lock under förmodan, att det icke är tillräckligt
Iför ändamålet. Den första invändningen med-
Igifves gerna; i afseende på den andra och tredje
utber insändaren sig, att man med tålamod täck-
tes afhöra honom till slut, innan man kastar för-
I slaget å sido.
Insändaren tager sig friheten bedja hvar och en,
som har skäl att intressera sig för detta ämne,
alt gifva litet noggrannare akt på de omständig-
heter, genom hvilka gatorna vanligen komma i
olag. Det skall då å ena sidan befinnas, alt in-
gen nylagd gata förstöres eller tager minsta skadå,
I så länge den sandbetäckning, hvilken pålägges ef-
ter gatans omläggande, ännu finnes qvar till så
stor del, att den väl uppfyller mellanrummen
mellan stenarne; å den andra sidan åter har er-
farenbeten tillräckligt visat, såsom t. ex. på Sö-
dermalmstorg, Myntgatan och flere andra ställen,
att när sandeh hunnit bortnötas eller bortsopas
så, att hela den öfra kullern af hvarje sten blir
bar, dröjer det på mera befarna ställen icke mer
än två till tre år, innan gatan åter är i behof af
omläggning. Orsaken är lätt att förklara. Så
länge sand fullt täcker mellanrummen, bidrager
tryckningen af vagnsbjulen att packa ned denna i
alla små håligheter mellan stenarne och fästa
dem bättre, och rullningen går öfver den jemna
ytan utan någon skakning. När deremot hela.den
öfra kullern af stenarna är blottad, så gifva vagns-
bjulen under sin fart en stöt i sned riktning på
hvarje sten, och dessa stötar meddela sig till alla
dem som ligga åt samma håll, så att man ofta
kan känna fönstren i ett hus dallra betydligt vid
en vagns förbifarande. Då nu dessutom icke alla
stenarna kunna fås fullkomligt lika till storlek och
form, så är det klart, såsom äfven erfarenheten
visar, att de smärre eller smalare småningom ned-
tryckas, de större åter gifva sig upp, hvarafibör-
jan uppkomma mindre dälder och slutligen större
gropar. På sådant sätt kan gatan inom kort tid
blifva skadad och förstörd, och detta lättare i
samma mån, som den är lagd med smärre ste-
nar, ehuru dessa, i anseende till sin mindre kul-
ler, äro fördelaktigare att begagna om gatan un-
derhålles på sätt förut blifvit nämndt och vidare
skall förklaras.
Ar detta grundadt, så torde derigenom äfven
vara bevisadt, att sandbetäckningen är både nyt-
tig och nödig för gatornas bibebållande. Ins. be-
höfver icke tala om det större agremanget för å-
kande och transporter, af en minskad skakning,
minskadt äfventyr för åkdons sönderkörande samt
för hästarnes ben och fötter, äfvensom att dessa
kunna draga större lass på en jemn väg. För
fotgångare är likaså en jemn yta behagligare att
Å
på de ställen, der ena hälften af gatan är nylagd
och nysandad, de gående likasom de åkande helst
välja den släta hälften att färdas på, framför den
andra.
Återstår nu att tala om kostnaden. Insända-
ren tror sig, dels enligt inhemtade underrättelser
fruktan för serdeles misstag uppgifva, alt på en
nylagd och då behörigen sandbetäckt gata, äro tre
lass sand, om två tunnor hvardera, tillräckliga
att fullkomligt underhålla ett gatustycke om tret-
lio qvadratfamnar, om sanden framköres och med
omsorg tunnt utbredes tre gånger om året; den
första om våren, sedan isen är upphuggen och ga-
torna börjat torka; den andra midt i sommaren, n
och den tredje i början af Oktober. Antages ett
medelpris af 24 sk. Banko för lasset, så utgör
kostnaden för nyssnämnda vägstycke 4 Rdr 24
sk. Bko hvarje år. Så stor utgift kunde det vara d
värdt, endast att slippa höra det odrägliga slam-!p
mer, som nu dag och natt plågar dem, som bo jv
n ren tillökning i kostnaden. Men jemförom vi-
lare: 30 qvadratfamnars gata, som efter nu-
varande system måste omläggas åtminstone hvart
l0:de år på mera befarna ställen (på de min-
Ire befarna behöfves det naturligtvis icke hel- B
er att sanda så ofta), kostar i omläggning
55 Rdr Bko. Räntan på denna summa är nära
Rdr Banko; lägg härtill en tiondedel af kapi-
alet, fördelad på hvarje år, så har man för när-
varande en utgift för samma stycke gata af 40136
dr Banko om året. Visar det sig nu, att medHz
en förstnämnda underhållsmethoden gatorna al-
rig behöfva omläggas, så har man i ena fallet
n bättre gata för 4 Rdr 24 sk. Banko, i det an-
ra en sämre för 40 Rdr 24 sk. samma mynt,
ller i förra fallet en besparing af 9 Kdr Banko 5
å 30 qvadratfamnar, eller på 30 alnars längd och
en bredd, som Drottninggatans. Sersk Idt till-
Iligt våld kan åstadkomma gropar, som måste!No
gas, äfven i en med sand underhållen gata; men 6
tt dylikt kan äfven och vida lättare förderfva
1 gata i det nuvarande skicket, på vida kortare
d än 40 år, såsom redan är visadt med exem- 4
jen af Södermalms torg och Myntgatan. Dettalleft
ges således icke i beräkning i någotdera fallet, !tac!
sto
tt utgöra en fördel att icke påföra sandbetäck-
ngen på en gång, utan tre gånger om året, är
rfaldig. Först och främst tjenar det till ingen-
ag att hafva sänden djupare, än att den jemt
cker stenarnes; öfversta yta; för det andra hän-
r det vanligen. att den nåfäörda sanden efter tre
Thumbnail