sas i betraktande, och vederbörande, i fråga om
den önskade reformen, utgå från den grundsatsen,
att postverket icke är någon beskattningsanstalt,
utan uppfyller sin bestämmelse, när det bidra-
ser till en snabbare och mer utbredd kommuni-
kation.
Befordringsväsendet inom postverket väcker o-
angenäma minnen, och vi skulle icke nämna det
här, om vi icke voro öfvertygade att vederbörande,
då de synas belåtna med det som är gjordt, lät-
tast komma på den reflexionen, att en skicklig
och för sin befordran och utkomst tryggad post-
personal bör finnas, så vida verket ej skall råka
i lägervall. Isynnerhet måste man finna nödigt
alt bilda en skicklig öfverstyrelse, då denna må-
ste äga icke blott en noggrann öfversigt öfver
hela postverket och utmärkt kännedom af lan-
dets topografi, utan äfven en betydlig del ekono-
miska detaljkunskaper. Åtskilliga i sednare ti-
der anställda försök med tunga och kostsammal
post- och pakettvagnar hafva visat, att man icke
är rätt förtrogen med formanskonsten efter svensk
modell och allt för snar att oinskränkt härma ut-
ländska mönster.
Slutligen äro vi öfvertygade, att postverkets
styrelse skall finna det öfverensstämmande med
verkets fördelar, så väl som Regeringens sanna
intresse, att detta verks ekonomi kommer på en
något sjelfständigare fot. Det har säkerligen gjort
denna styrelse mer än en bekymmersam stund,
att den nödgats se postverkets medel sköflade för
byggandet af de flera kostsamma ångfartyg, som
overksamma ruttna och rosta i hamnarne, be-
tunga postverkets stat med underhållsutgifter och
upptaga styrelsens tid och krafter med funderan-
det på någon utväg att använda dessa oanvänd-
bara pjeser och undgå lastarenas speglosor. Bä-
sta sättet att förekomma sådane bourieverseman-
ger i postverkets ekonomi och skydda Regerin-
gen mot lockelsen att hushålla, med postverkets
öfverskottsmedel, torde vara att göra allmänheten
så mycket som möjligt bekant med postverkets
ställning, och att i redogörelserna väl skilja mel-
lan de af postverket insinuerade och de från Re-
geringen utgångne åtgärderna.
Detta skall hos allmänheten förskaffa poststy-
relsen ett stöd för de reformer, tiden fordrar och
styrelsen tilläfventyrs påtänker, och sannolikt
medföra den tillfredsställelsen att innan kort fram-
ställa postverket i ett helt annat och vida mer
förbättradt skick, än det förmått uppnå under
den sednast förflutna långa perioden af 25 år,
hvarom Statstidningen berättar följande:
Nya Postkontor hafva blifvit inrättade, nemligen:
Söder om Stockholm: i Motala, Döderhultsvik, Ljung-
by, Åby, Båstad, Trelleborg och Ödeshög; vester om
dito: i Wassbacken, Carlsborg, Sollebrunn, Sven-
ljunga, Gagnef, Mora, Nya Kopparberget och Åtorp.
Norr om dito: i Nordmaling, Sollefteå, Anäset och
Neder-Calix, tillsammans 49 nya Postkontor. Post-
kontorens antal är nu 426. Vid 4847 års utgång
uppgick det miltal, som samtlige posterne i riket på
året tillryggalade, till 174,748 mil; år 1835 utgjorde
det deremot 267,598 mil, och är 4840 288,000. Till-
ökningen är således 82,650 mil.
Bland resultaterne af de sednare tider verkställda
förändringar och förbättringar i Posternes gång må
följande exempelvis anföras. Före år 1828 erfordra-
des 19 å 20, och stundom 21 dygn för erhållandet
af svar på bref från Stockholm till Haparanda, och
tvertom, men efter samma år och numera endast 45
å 46 dygn. För ingående svar å bref från Malmö
till Haparanda behöfdes förr 355 å 36 dygn, nu med
ordinarie posten endast 235 dygn, och, om Snällposten
I begagnas emellan Stockholm och Malmö, 24 å 22
dygn. För bref fram och åter emellan Sundsvall och
Hamburg förr en månad, nu 53:e veckor; emellan Up-
sala och Linköping förr 10 dygn den ena, och 14 dygn
Iden andra dagen i veckan, numera endast 6 !, dygn
den ena, och 9!, dygn den andra. Emellan Fahlun
och Linköping förr 44, nu 7 dygn.
Medelst de inrättade Snällposterne erhålles nu un-
der 7 månader af året svar å bref från Stockholm
Itill Carlskrona och Christianstad samt tvertom på 5!V,
dygn, och under de öfriga månaderna af året på 6
!v, dygn. För bref fram och åter emellan Stockholm
loch Helsingborg samt Malmö erfordras 6, dygn
hela året, om Snällpost begagnas, men 9V, dygn, om
ordinarie posten användes. Med Snällposterne emel-
lan Stockholm och Götheborg samt Stockholm och
I Christiania fortskaffas brefven fram. och åter på 6 ,
Idygn. Bref befordras fram och åter emellan Stock-
holm och Christineharan samt Carlstad med Norska
Snällposten, den ena gången i veckan på 3:, dygn.
Med utländska posten: öfvers Stralsund och Ystad
ingå brefven från Hamburg till Stockholm på 5!,
dygn, och från Paris på 44, dygn (efter ett nu upp-
gjordt projekt blott 9 dygn 13 timmar), eller ett dygn
tidigare, än om de befordras öfver Danska staterna.
I Breven från Berlin till Stockholm, befordrade öfver
- Stralsund och Ystad, tillryggalägga vägen i allmänhet
på 4 dygn och 49 timmar; men om de befordras öf-
ver Hamburg och Danmark, erfordras dertill 9 dygn.
Uti norra delarne af riket shafya förut saknade
Postgångar blifvit inrättade emellan Östersund och
Trondhjem, Luleå och Jockmocks Lappmark, Neder-
I Calix och Gellivare, sarmt emellan Haparanda, Pajala
Joch Maunu vid Norska gränsen
OS —— RR
I Jr
Id SA Upsala 2afs sistlidne Fredagsafton en liten
f
festför tre norska studenter, som nylizen anländt.
Fiera skå!ar druckos derviad och deribland en för