Article Image
sas i betraktande, och vederbörande, i fråga om den önskade reformen, utgå från den grundsatsen, att postverket icke är någon beskattningsanstalt, utan uppfyller sin bestämmelse, när det bidraser till en snabbare och mer utbredd kommunikation. Befordringsväsendet inom postverket väcker oangenäma minnen, och vi skulle icke nämna det här, om vi icke voro öfvertygade att vederbörande, då de synas belåtna med det som är gjordt, lättast komma på den reflexionen, att en skicklig och för sin befordran och utkomst tryggad postpersonal bör finnas, så vida verket ej skall råka i lägervall. Isynnerhet måste man finna nödigt alt bilda en skicklig öfverstyrelse, då denna måste äga icke blott en noggrann öfversigt öfver hela postverket och utmärkt kännedom af landets topografi, utan äfven en betydlig del ekonomiska detaljkunskaper. Åtskilliga i sednare tider anställda försök med tunga och kostsammal postoch pakettvagnar hafva visat, att man icke är rätt förtrogen med formanskonsten efter svensk modell och allt för snar att oinskränkt härma utländska mönster. Slutligen äro vi öfvertygade, att postverkets styrelse skall finna det öfverensstämmande med verkets fördelar, så väl som Regeringens sanna intresse, att detta verks ekonomi kommer på en något sjelfständigare fot. Det har säkerligen gjort denna styrelse mer än en bekymmersam stund, att den nödgats se postverkets medel sköflade för byggandet af de flera kostsamma ångfartyg, som overksamma ruttna och rosta i hamnarne, betunga postverkets stat med underhållsutgifter och upptaga styrelsens tid och krafter med funderandet på någon utväg att använda dessa oanvändbara pjeser och undgå lastarenas speglosor. Bästa sättet att förekomma sådane bourieversemanger i postverkets ekonomi och skydda Regeringen mot lockelsen att hushålla, med postverkets öfverskottsmedel, torde vara att göra allmänheten så mycket som möjligt bekant med postverkets ställning, och att i redogörelserna väl skilja mellan de af postverket insinuerade och de från Regeringen utgångne åtgärderna. Detta skall hos allmänheten förskaffa poststyrelsen ett stöd för de reformer, tiden fordrar och styrelsen tilläfventyrs påtänker, och sannolikt medföra den tillfredsställelsen att innan kort framställa postverket i ett helt annat och vida mer förbättradt skick, än det förmått uppnå under den sednast förflutna långa perioden af 25 år, hvarom Statstidningen berättar följande: Nya Postkontor hafva blifvit inrättade, nemligen: Söder om Stockholm: i Motala, Döderhultsvik, Ljungby, Åby, Båstad, Trelleborg och Ödeshög; vester om dito: i Wassbacken, Carlsborg, Sollebrunn, Svenljunga, Gagnef, Mora, Nya Kopparberget och Åtorp. Norr om dito: i Nordmaling, Sollefteå, Anäset och Neder-Calix, tillsammans 49 nya Postkontor. Postkontorens antal är nu 426. Vid 4847 års utgång uppgick det miltal, som samtlige posterne i riket på året tillryggalade, till 174,748 mil; år 1835 utgjorde det deremot 267,598 mil, och är 4840 288,000. Tillökningen är således 82,650 mil. Bland resultaterne af de sednare tider verkställda förändringar och förbättringar i Posternes gång må följande exempelvis anföras. Före år 1828 erfordrades 19 å 20, och stundom 21 dygn för erhållandet af svar på bref från Stockholm till Haparanda, och tvertom, men efter samma år och numera endast 45 å 46 dygn. För ingående svar å bref från Malmö till Haparanda behöfdes förr 355 å 36 dygn, nu med ordinarie posten endast 235 dygn, och, om Snällposten I begagnas emellan Stockholm och Malmö, 24 å 22 dygn. För bref fram och åter emellan Sundsvall och Hamburg förr en månad, nu 53:e veckor; emellan Upsala och Linköping förr 10 dygn den ena, och 14 dygn Iden andra dagen i veckan, numera endast 6 !, dygn den ena, och 9!, dygn den andra. Emellan Fahlun och Linköping förr 44, nu 7 dygn. Medelst de inrättade Snällposterne erhålles nu under 7 månader af året svar å bref från Stockholm Itill Carlskrona och Christianstad samt tvertom på 5!V, dygn, och under de öfriga månaderna af året på 6 !v, dygn. För bref fram och åter emellan Stockholm loch Helsingborg samt Malmö erfordras 6, dygn hela året, om Snällpost begagnas, men 9V, dygn, om ordinarie posten användes. Med Snällposterne emellan Stockholm och Götheborg samt Stockholm och I Christiania fortskaffas brefven fram. och åter på 6 , Idygn. Bref befordras fram och åter emellan Stockholm och Christineharan samt Carlstad med Norska Snällposten, den ena gången i veckan på 3:, dygn. Med utländska posten: öfvers Stralsund och Ystad ingå brefven från Hamburg till Stockholm på 5!, dygn, och från Paris på 44, dygn (efter ett nu uppgjordt projekt blott 9 dygn 13 timmar), eller ett dygn tidigare, än om de befordras öfver Danska staterna. I Breven från Berlin till Stockholm, befordrade öfver Stralsund och Ystad, tillryggalägga vägen i allmänhet på 4 dygn och 49 timmar; men om de befordras öfver Hamburg och Danmark, erfordras dertill 9 dygn. Uti norra delarne af riket shafya förut saknade Postgångar blifvit inrättade emellan Östersund och Trondhjem, Luleå och Jockmocks Lappmark, NederI Calix och Gellivare, sarmt emellan Haparanda, Pajala Joch Maunu vid Norska gränsen OS —— RR I Jr Id SA Upsala 2afs sistlidne Fredagsafton en liten f festför tre norska studenter, som nylizen anländt. Fiera skå!ar druckos derviad och deribland en för

12 juli 1843, sida 2

Thumbnail