Article Image
snart märkte Gel jag misstagit mig i min tanke
om dem, som omgåfvo mig. Jag lärde att hö
akta dem. ,52 (lutet följer.)
YR MATA
Med anledning af den för någon tid sedan från
chefen för sjöförsvarsdepartemanget utgångne or-
dres, som gjorde åtskilliga inskränkningar i afseen-
de på officerares vid flottan permitterande till tjenst
på handelsfartyg, och som bland- annat bestämde
tiden för sådan permission till blott 3 år, införa
vi följande stycke al en i tidningen Najaden för
den 30 Maj förekommande insänd artikel:
ePå ångfartygen, mindre maktpåliggande, i så fall
att de endast gå inrikes och i Östersjön sommartiden,
tyckes befälets ombyte hvart 3:dje år ej förorsaka nå-
gra särdeles stora olägenheter för bolagen. ) Med seg-
lande fartyg är förhållandet helt olika, då skepp utgå
på frakter till Medelhafvet, Amerika, West, och Ostin-
dien, och ofta äro ute 2, 3 å 4 år (för närvarande
har t. ex. en brigg från Götheborg varit ute i 4 år
och väntas, enligt rederiets utsago, ej hem ännu på 1
å 2 år.) Vi-serligen äro så långa resor sällsyntare,
men öfver 2 och värmare 3 års resor inträffa ganska
ofta. Fartygen hemkomna, få ej ligga länge stilla,
synnerligast sommartiden; huru besvärligt och äfven-
tyrligt blir det ej då för rederiet att skaffa annan be-
fälhafyvare för sitt fartyg? Götheborgs rederier hafva,
hvad nu bekant är, äfven fästat synnerlig Uuppmärk-
samhet vid omnämnde order, och äfven bestämt sig
alt ej antaga någon officer af Kongl. Maj:ts flotta
som befälhafvare på sina fartyg. Förmodligen är för-
hållandet detsamma på öfrige orter.
Uta nuvarande Götheborgs stations officerare, neml.
42 kapten-löjtnanter och 3 prem.-löjtnanter, hafva 7
af de förstnämde samt 2 af de sednare haft befäl å
handelsfartyg; de öfrige samt sekond-löjtnanterne, haf-
va praktiserat dels på amerikanska fartyg, dels på
svenska som styrmän. Att dessa öfningar varit nödi-
ga och högst gagheliga för denna stations officerare,
de alltid mest vanlottade på kommenderingar å kro-
nans större fartyg, ) kan ej förnekas; och bevisas det
äfven derigenom att t. ex. nuvarande sekonden på
korvetten Najaden (som är nära 23 år gammal offi-
cer) varit sjökommenderad 4824 som volontär-oflicer
på en däckad kanonslup 8 !, månad, 1832 som chef
på en däckad kanonslup, förtöjd som vaktskepp i Känsö
hamn 9 !:y, månader, 4840 som chef på skonerten
LT Aigle till Medelbafyet 5 månader; summa 24 må-
nader på 22 års tid, tills förlidet år, då han kommen-
derades som sekond på en korvett,
Att ehefsskapet på LAigle, och den maktpålig-
gande och rekommenderande sekondbefattniogen på
korvetten skulle blifvit högst brydsamt, om ej annan
öfning till sjös förut varit än på de tvenne däckade
kanonsluparne, är- ostridigt; äfvensom att dessa tvenne
sednare kommenderingar aldrig erhållits, om ej höga
vederbörande fästat afseende på en flerårig praktik å
handelsfartyg. Alltså synes af detta exempel — och
många dylika kuana nämnas — gagnet af kofferdi-
sjöfart, enär man utan att förut hafva varit sjökom-
menderad på något större örlogsfartyg, genast träder
ombord och emottager den befattning, som enligt mån-
gas tankar leder till kaptensgraden.
Vi hafva visserligen sett flera befordringar till den-
na grad (och nu den sednaste), hvarvid sekondskap å
större fartyg ej kommit i fråga; och huru skulle äfven
en sådan princip vara möjlig, då flere kaptenlöjtnan-
ter varit. kommenderade som sekonder mer än en
gång, och då alltså sekondskap med våra fåtaliga
exerciser ej kan räcka till för många inom graden,
när åtskilliga gynnas med 2 å 3 sådane rekommende-
rande kommenderingar,
) Det är likväl ådagalagdt attångfartygsbolagen i
denna punkt tänka annorlunda. (Å:s anm.)
:) Irån 14824 till förlidet år, 24 års tid, (säger tju-
guett år) har en officer af Götheborgs station varit
kommenderad på ell större kronans fartyg, neml.
1831 på en fregatt till Brasilien på 10 månader.
(Ins:s anm.) ;
Thumbnail