Article Image
snart märkte Gel jag misstagit mig i min tanke om dem, som omgåfvo mig. Jag lärde att hö akta dem. ,52 (lutet följer.) YR MATA Med anledning af den för någon tid sedan från chefen för sjöförsvarsdepartemanget utgångne ordres, som gjorde åtskilliga inskränkningar i afseende på officerares vid flottan permitterande till tjenst på handelsfartyg, och som blandannat bestämde tiden för sådan permission till blott 3 år, införa vi följande stycke al en i tidningen Najaden för den 30 Maj förekommande insänd artikel: ePå ångfartygen, mindre maktpåliggande, i så fall att de endast gå inrikes och i Östersjön sommartiden, tyckes befälets ombyte hvart 3:dje år ej förorsaka några särdeles stora olägenheter för bolagen. ) Med seglande fartyg är förhållandet helt olika, då skepp utgå på frakter till Medelhafvet, Amerika, West, och Ostindien, och ofta äro ute 2, 3 å 4 år (för närvarande har t. ex. en brigg från Götheborg varit ute i 4 år och väntas, enligt rederiets utsago, ej hem ännu på 1 å 2 år.) Vi-serligen äro så långa resor sällsyntare, men öfver 2 och värmare 3 års resor inträffa ganska ofta. Fartygen hemkomna, få ej ligga länge stilla, synnerligast sommartiden; huru besvärligt och äfventyrligt blir det ej då för rederiet att skaffa annan befälhafyvare för sitt fartyg? Götheborgs rederier hafva, hvad nu bekant är, äfven fästat synnerlig Uuppmärksamhet vid omnämnde order, och äfven bestämt sig alt ej antaga någon officer af Kongl. Maj:ts flotta som befälhafvare på sina fartyg. Förmodligen är förhållandet detsamma på öfrige orter. Uta nuvarande Götheborgs stations officerare, neml. 42 kapten-löjtnanter och 3 prem.-löjtnanter, hafva 7 af de förstnämde samt 2 af de sednare haft befäl å handelsfartyg; de öfrige samt sekond-löjtnanterne, hafva praktiserat dels på amerikanska fartyg, dels på svenska som styrmän. Att dessa öfningar varit nödiga och högst gagheliga för denna stations officerare, de alltid mest vanlottade på kommenderingar å kronans större fartyg, ) kan ej förnekas; och bevisas det äfven derigenom att t. ex. nuvarande sekonden på korvetten Najaden (som är nära 23 år gammal officer) varit sjökommenderad 4824 som volontär-oflicer på en däckad kanonslup 8 !, månad, 1832 som chef på en däckad kanonslup, förtöjd som vaktskepp i Känsö hamn 9 !:y, månader, 4840 som chef på skonerten LT Aigle till Medelbafyet 5 månader; summa 24 månader på 22 års tid, tills förlidet år, då han kommenderades som sekond på en korvett, Att ehefsskapet på LAigle, och den maktpåliggande och rekommenderande sekondbefattniogen på korvetten skulle blifvit högst brydsamt, om ej annan öfning till sjös förut varit än på de tvenne däckade kanonsluparne, ärostridigt; äfvensom att dessa tvenne sednare kommenderingar aldrig erhållits, om ej höga vederbörande fästat afseende på en flerårig praktik å handelsfartyg. Alltså synes af detta exempel — och många dylika kuana nämnas — gagnet af kofferdisjöfart, enär man utan att förut hafva varit sjökommenderad på något större örlogsfartyg, genast träder ombord och emottager den befattning, som enligt mångas tankar leder till kaptensgraden. Vi hafva visserligen sett flera befordringar till denna grad (och nu den sednaste), hvarvid sekondskap å större fartyg ej kommit i fråga; och huru skulle äfven en sådan princip vara möjlig, då flere kaptenlöjtnanter varit. kommenderade som sekonder mer än en gång, och då alltså sekondskap med våra fåtaliga exerciser ej kan räcka till för många inom graden, när åtskilliga gynnas med 2 å 3 sådane rekommenderande kommenderingar, ) Det är likväl ådagalagdt attångfartygsbolagen i denna punkt tänka annorlunda. (Å:s anm.) :) Irån 14824 till förlidet år, 24 års tid, (säger tjuguett år) har en officer af Götheborgs station varit kommenderad på ell större kronans fartyg, neml. 1831 på en fregatt till Brasilien på 10 månader. (Ins:s anm.) ;

4 juli 1843, sida 3

Thumbnail