Article Image
Kring Kl. y2 2 på SU OHMHUIGHe EEE — Förnyad Seglationsordning, Nederlagsförordning och Förpassningsstadga har i dessa dagar utkommit, föranledd af Ständernas framställning om behofvet af förändringar i de gamla stadgarne. Officiella bladet har resumerat de väsendtligaste förändringar, som i de nya stadgarne blifvit införda, och enligt detta blad bestå de i följande: Seglations-Ordningen. Skyldigheten för skeppare att från utrikes ort medhafva manifest har blifvit inskränkt till styckegods, hvarunder begripas varor, som importeras i kärl eller omslag, till skillnad från! s. k. löst gods, såsom spanmål, salt, stenkol m. m. Dessutom hafva föreskrifterna i afseende på manifest och Konsuls-certifikat blifvit betydligt förenklade. Direkt inseglingsrätt från utrikes orter, hittills medgifven, utom Stapelstäderna, äfven vissa landthamnar på Gottland samt i Norroch Westerbottens län, har blifvit utsträckt till alla andra platser vid saltsjön, der ständig tullbevakning är anställd. Skeppare, som förut icke fått insegla utan lots, så framt denne icke af hårdt väder hindrats att komma om bord, äger nu inlöpa, då lots, oaktadt gifven signal, icke ofördröjligen kommer fartyget till mötes. Tyenne nya inloppsfarleder äro medgifna, till Stockholm genom Danziger-gatt, och till Norrköping förbi Häfringebåk. Förbud för skeppare att vid ankomsten till inloppseller lossningsort lägga till vid land eller brygga, innan visitation å fartyget blifvit förrättad, är så till vida modifieradt, att fartyg får anlägga vid brygga, då dager är och löts eller ordinarie tullbetjent finnes om bord. I afseende på tiden för lossning och lastning, hvilka förrättningar hittills, endast med serskildt tillstånd, kunnat ske hvad tid på dagen som helst, är nu medgifvet, att de kunna försiggå, då serskild anmälan derom göres hos Tullkammaren eller Inspektionen. Till stadgandet, att, för olaga landläggning eller ankring, då fartyget är under 45 läster eller odäckadt och last medföres, fartyg och gods äro förbrutne, har, då denna bestämmelse ofta kunde innebära ctt förnärmande af varuägares eller befraktares rätt, det tillägg blifvit fogadt, att, om skepparen från utländska lastningsplatsen medhafver behöriga handlingar, som styrka, att godset blifvit för annans räkning inlastadt, det ej skall vara förbrutet, såvida varuägaren icke kan öfvertygas att hafva varit i brottet delaktig eller detsamma afvetat. Till förekommande af den tydning utaf 20 8 S. O., som skulle rättigheten att förändra fartygets bestämmelse vara inskränkt till städer, försedda med inloppstullkamrar, har åt denna blifvit gifven den lydelse, att redare eller befraktare, som, vid skeppares ankomst till inloppsort eller till lossningshamn, vill förändra fartygets bestämmelse antingen till annan inländsk plats, dit det utrikes ifrån får inlöpa, eller till utländsk ort, må äga rätt dertill, efter föregången skriftlig anmälan hos Sjötullskammaren i ankomstorten. Den slutliga visitation, hvilken, jemlikt 53 S. O., skall å fartyget förrättas, har, såsom icke innefattande någon kontroll samt medförande hinder och uppebåll, blifvit upphäfd. Och slutligen har det mindre billiga stadgande, enligt hvilket skeppare skulle vid böter af 50 till 400 Rdr vara ansvarig för det motstånd och hinder i tjenstens utöfning, som den bevakande tillfogas vid verkställighet af föreskrifna säkerhetsmått å fartyg, blifvit inskränkt till de fall, då skepparen varit tillstädes, utan att afstyra hindret eller motståndet. Nederlaysförordningen. Rättigheten att i riket införa och magasinera utländska varor, utan erläggande af införselstull och dermed förenade afgifter, förrän varorna uttagas från nederlaget till inrikes förbrukning, och att kunna åter utföra sådana varor, i begge fall emot stadgad rekognitionsafgift, ega alla rikets stapelstäder, i afseende på artiklarne salt, omalen spanmål och hampa, samt städerna Stockholm, Götheborg, Carlshamn, Landskrona och Söderköping, med hänsigt till utländska varor af alla slag, lofgifne eller förbjudne, inkomna med svenska eller främmande fartyg, för svensk eller utländsk mans räkning. Till denna sednare kategori hör äfven, tills vidare, Helsingborg; hvaremot städerna Norrköping och Malmö njuta nederlagsfrihet endast för alla till införseli riket lofgifne varor. Dessutom eger Strömstad nederlagsrätt för i allmänhet till införsel tillåtna danska och norska varor, samt derjemte, tills vidare, för alla i allmänhet till införsel lofgifna varor, inkomna med stadens egna fartyg, under vilkor, att de ovilkorligen bö.:a förtullas, så vida de icke blifvit disponerade inom tvenne år, från märkrullans aflemnande. — Erfarenheten har allt mer och mer visat, att ett ej ringa antal smärre varupartier, sedan de, genom längre tids magasinering, förlorat sin säljbarhet, eller, genom hvarjehanda omständigheter, förderfyats) eller minskats under skydd al den obegränsade nederlagsrätten, så länge möjligt är, förblifva på nederlaget, hvarigenom egarne åsyfta att imedlertid undgå laga påföljd för varuförminskningar, hvilka ofta äro svåra att upptäcka, när kollyantalet är oförändradt. Häraf har funnits nödvändigt, att inom viss tid begränsa nederlagsrätten, hvarföre i deua af

17 juni 1843, sida 2

Thumbnail