då skjortor äfven ombytas, och består kronan såpa
till tvätt af linne;
9:0 då några mindre sjuka eller af smärre åkom-
mor frän arbeten förhindrade ej äro att tillgå för
logementernes rengöring, ivätt, m. m., fritages, på
pkortare tid, en eller flere bland manskapet från
andra arbeten, för att verkställa dessa.n
I stället för en mängd af dylika föreskrifter innehåller
Kongl. reglementet, bland annat, ett så beskaffadt
stadgande:
11 8 5 mom. I öfverensstämmelse med hvad gå-
lundan (S:n innefattar förut allmänna bestämmelser
angående arbetstimmarnes antal, att arbetet, så vidt
ske kan, bör ställas på beting, m. m.) blifvit stad-
gadt, cger för öfrigt styrelsen öfver fingelser och
arbetsinrättningar, på samråd med den myndighet
eller person, för hvilken arbete förrättas, att, angå-
ende arbetsmanskapets sysselsättning, uppsigt dervid,
daglig anteckning af verkställdt arbete, öfverbeting
och flitpenningar, handräckning till matordning, tvält,
orengöring, sjukvård, m. m., lemna de närmare före-
skrifter, som arbetets art, årstid och serskilda för-
hållanden för hvarje fall kunna påkalla.n
Att genom detta stadgande fångstyrelsen skall på
något sätt vara inskränkt eller förhindrad i vidtagande
af de åtgärder för fångarnes ändamålsenliga vård och
behandling, som fångstyrelsen anserlämplige, kan ins.,
för sin del, ej finna; tvertom har ju styrelsen derige-
nom blifvit tillagd rättigheten, att sjelf pröfra och,
efter omständigheterna, afpassa de föreskrifter, som i
detta afseende meddelas:
3:0 Fångstyrelsens förslag innehöll i 99 8, att vid
fällkompani anställd arbetskarl, som beträddes med
ett opålitligt uppförande, skulle förflyttas till ett ar-
betskompani. Kongl. reglementet innehåller härom
284 mom, — — — Andra klassen eller lägre
fällklassen. — — — Från denna klass kan manskap
flyttas till fästningsklassen, då styrelsen öfver fängelser
och arbetsinrättningar, på befälhafvarens anmälan,
pröfvar sådant nödigt.n
32 S. Skulle arbetskarl beträdas med brott, som
utmärker ett så vildt sinnelag, eller en sådan list eller
förmåga att förleda andra, att karlens qvarblifvande
vid korpsen anses för allmänna säkerheten vådligt,
eger styrelsen öfver fängelser och arbetsinrättningar
att förordna om karlens insättande å korrektionsin-
rättning, att der, så vidt utrymme medgifver, i ser-
skildt rum, på längre eller kortare tid, dock högst
till slutet af den ådömda arbetstiden, förvaras och
till arbete hållas.
Det är sant, att från 3 och 4 klasserna, bestående
af för stora och för grofva brott ej straffade per-
soner, fiyttning till fåstningsklass ej i reglementet
tillåten, men detta har troligen sin giltiga orsak deri,
att, enligt. den bestämda fördelningen fästningsklassen,
såsom utgörande cen serskild klass af yerkliga brotts-
lingar, ej borde upptagas af andra, än sådane, samt
att, i afseende på allmänna säkerheten, densamma
vore mera tryggad genom en vädlig persons insättande
i scrskildt rum, i ett fingelse, än om han flyttades
till arbetskompani, förlagdt i en fästningsort.
Fäångstyrelsens underdåniga utlåtande, angående
lösdrifveristadgan, lärer ännu ej vara inkommet. Detta
väcker någon förundran, då fångstyrelsens ordförande
förut ofta och vidlyftigt utvecklat sina tankar i detta
ämne, samt deltagit i, om ej sjelf författat det un-
derdåniga förslag, fattigvårdskommitteen derur afgifvit.
5:0 Anmärker fångstyrelsen uteslutandet från Kongl.
reglementet af de i fångstyrelsens förslag i 66 och 358
SS intaghe stadganden, enligt hvilka, dels manskapet
skulle fördelas i 2:ne klasser, en pålitlig och en straff-
klass, och att de personer, som tillhörande den sedna-
Te beträddes med så beskaffade oordningar, hvilka
kunde med extrajudiciel näpst försonas, borde umgäl-
fa sina förseelser med prygeastraff, dels ock vissa
förbrytelser, såsom rymning, våldsamhet eller stöld
den ort(?) der arbetskompani vore förlagdt, skullc
--medföra, ej allenast det straff, som enligt allmän
ag och krigsartiklar derå följa borde, utan ock der-
utöfver försändande på 4 celler 2 års tid till fästning
Dessutom skulle den, som sålunda dömdes till fästning,
icke få afräkna sin redan aftjenta arbetstid, utan elf
ter återkomsten från fästningen ånyo begynna den be-
stämda tjenstgöringstiden, derunder han ej finge lös-
gifvas emot erhåll:t laga försvar, och skulle han til-
lika hafva förverkat sin b-sparda arbetsförtjenst.
ol
Angående dessa och dylika föreslagne moraliska
medel, bland hvilka flere, efter insändarens
de, innefatta nya lagbestämmelser eller förän
som ej annorlunda än i derför utstakad ordrinz kun-
na tillvågabringas, torde väl ej behöfva sägas mer, än
att då fångstyrelsen alltföf väl bör känna, hvad all
:tiders erfarenhet ådagalagt, att nemligen grymma och
råa straff, i och genom sin orättvisa, motverka deras
egentliga ändamål, man skäligen ej bort förvänta så-
dana förslag, lika litet som fängstyrelsen med. känne-
dom om den aktning för menniskorätt och mennisko.
-värde, som utmärker vår nuvarande Konungs regering
bort kunna föreställa sig att sanktion å dylika straff
förslag skulle erhållas.
Insändaren, som rådfört sig med åtskilliga Personer,
hvilka länge haft befattning med byggnadsföretag, der-
vid allmänna arbetskarlar eller korrektionister varit
anställde, har funnit alla öfverensstimma deri, alt
krigsartiklarnes straffbestämmelser äro tillräckligt strän-
ga äfven för sådant manskap. Hvar och en Som kän-
ner kriosartiklarne vet ock att de äro så allvarsamma,