Article Image
honom tillämpa sin förmåga på efterbildning a kroppsliga föremål. Men man väljer till en början, äfven nu, endast sådane, hvilkas gränslinier låta matematiskt bestämma sig, t. ex. byggnader. möbler, redskap; och. öfvergår först småningom till andra, der ögat och smaken; måste utgöra de kontrollerande medlen, i stället för passaren och linealen. När eleven häri uppnått den för honom möjligaste färdighet, kommer ändtligen figurteckning i fråga, och aldra sist landskapsritning. Öfningen stannar länge vid blotta konturer, hvilkas skuggsidor antydas med gröfre drag; egentelig skuggning tillåtes icke förr, än eleven innehar färdigheten att teckna gränsdragen riktigt, ledigt och rent. Denna metod, så omständlig den än förefaller, har likväl befunnits -ojemnförligt skyndsammare och ändamålsenligare, än den äldre; emedan, genom densamma, elevens anlag ifrån början utbildas till en mycket större säkerhet. Också är den ej heller så ny, som man i allmänhet trott. Den var tvertom i bruk hos de gamle; det var den, som de antike konstnärerne följde, som gaf deras arbeten den noggranhet i detaljer vi hos dem beundra, och hvilken metod sedermera legat till grund för elementarundervisningen inom de Romerska och Florentinska skolorne. , Den Handbok i Rilkonsten, hvars nyligen utkomna andra upplaga föranledt dessa erinringar, är en tillämpning af. nyssnämnde antikt-modernå under visningsmethod. Med mycken omständlighet utstakas deri den väg, som man vid öfning i teckning har att följa, för att, så skyndsamt som anlagen medgifva, Akunna frambringa någonting korrekt, såsom grund till någonting skönt. Men äfven för sådana elever, som, i saknad af egentligt konstsinne, skulle sträfva. fåfängt att uppfatta det sköna, tjenar denna metod, åtminstone att bibringa färdighet i det :mera omedelbart och allmänt nytfiga al konstens handlag, till bruk vid mekanisk ritning och dylikt... Om eleven också skulle stanna vid Första Afdelningens kurs, eller Linearteckning på fri hand, har han likväl vunnit en insigt, som alltid är brukbar, att meddela sina tankar vid lifvets hvardagsbestyr, likasom skrifkonsten; han kan då för andra göra sina åsigter begripliga angående formen på verktyg, husgeråd, redskap, möbler och andra nyttiga föremål. Genomgår han äfven den Andra Afdelningen, om Geometrisk Linearteckning, så äger han medel att åt dylika utkast gifva den största fulländningen af noggranna arbetsrilningar, som kunna omedelbart begagnas vid det afbildades -förfärdigande. I de följande afdelningarne, om Ornaments-, Architekturoch Perspektiv-ritning, inträder han efterhand på konstens estetiska område, och förberedes här att slutligen, och med lätthet, öfvergå till Figuroch Landskapsritning. Således, för hvarje steg eleven tager på denna bildningsbana, vinnes ett gifvet resultat, och hans sysselsättning i teckningskonsten går aldrig, såsom ofta händer, efter den först omförmälda metoden, förlorad för hans framtid. Ritkurserneupptaga endast bokens förra hälft. ber den anspråkslösa rubriken af Register öfver konsttermer och ritmaterialier, följer sedan ett litet Real-Lexikon, innehållande underrättelser öfver det hufvudsakligaste, som i samtal och skrift plägar förekomma om bildande konst, nemligen: dels förklaringar öfver konstord, upplysningar om färger och ritverktyg; dels historiskz underrättelser om konstskolor, ete. Den sist bi fogade skildringen af de namnkunnigaste målare: lefnadssätt kan betraktas såsom ett slags vägvi sare vid besök i museer, inköp af konstsamlin gar, O. S. V. Då eleven i denna Handbok äger en fullstän dig anvisning för utvecklandet af sina anlag, oci läraren en säker ledning för sitt biträde dervid så synes densamma brukbar äfven vid de all männa läroverk, der ritkonst blifvit införd, såson hufvudsakligt undervisningsämne. . — RRD — Ny serie af Grekiske och Romerske prosai ker i Svensk öfversättning. Vitillåte oss anmäl

28 november 1842, sida 3

Thumbnail