honom tillämpa sin förmåga på efterbildning a
kroppsliga föremål. Men man väljer till en bör-
jan, äfven nu, endast sådane, hvilkas gränslinier
låta matematiskt bestämma sig, t. ex. byggnader.
möbler, redskap; och. öfvergår först småningom
till andra, der ögat och smaken; måste utgöra de
kontrollerande medlen, i stället för passaren och
linealen. När eleven häri uppnått den för ho-
nom möjligaste färdighet, kommer ändtligen figur-
teckning i fråga, och aldra sist landskapsritning.
Öfningen stannar länge vid blotta konturer, hvil-
kas skuggsidor antydas med gröfre drag; egente-
lig skuggning tillåtes icke förr, än eleven inne-
har färdigheten att teckna gränsdragen riktigt, le-
digt och rent.
Denna metod, så omständlig den än förefaller,
har likväl befunnits -ojemnförligt skyndsammare
och ändamålsenligare, än den äldre; emedan, ge-
nom densamma, elevens anlag ifrån början ut-
bildas till en mycket större säkerhet. Också är
den ej heller så ny, som man i allmänhet trott.
Den var tvertom i bruk hos de gamle; det var
den, som de antike konstnärerne följde, som gaf
deras arbeten den noggranhet i detaljer vi hos
dem beundra, och hvilken metod sedermera le-
gat till grund för elementarundervisningen inom
de Romerska och Florentinska skolorne. ,
Den Handbok i Rilkonsten, hvars nyligen ut-
komna andra upplaga föranledt dessa erinringar,
är en tillämpning af. nyssnämnde antikt-modernå
under visningsmethod. Med mycken omständlighet
utstakas deri den väg, som man vid öfning i teck-
ning har att följa, för att, så skyndsamt som an-
lagen medgifva, Akunna frambringa någonting kor-
rekt, såsom grund till någonting skönt. Men äf-
ven för sådana elever, som, i saknad af egentligt
konstsinne, skulle sträfva. fåfängt att uppfatta det
sköna, tjenar denna metod, åtminstone att bi-
bringa färdighet i det :mera omedelbart och all-
mänt nytfiga al konstens handlag, till bruk vid
mekanisk ritning och dylikt... Om eleven också
skulle stanna vid Första Afdelningens kurs, eller
Linearteckning på fri hand, har han likväl vun-
nit en insigt, som alltid är brukbar, att meddela
sina tankar vid lifvets hvardagsbestyr, likasom
skrifkonsten; han kan då för andra göra sina å-
sigter begripliga angående formen på verktyg, hus-
geråd, redskap, möbler och andra nyttiga före-
mål. Genomgår han äfven den Andra Afdelnin-
gen, om Geometrisk Linearteckning, så äger han
medel att åt dylika utkast gifva den största full-
ändningen af noggranna arbetsrilningar, som kun-
na omedelbart begagnas vid det afbildades -förfär-
digande. I de följande afdelningarne, om Orna-
ments-, Architektur- och Perspektiv-ritning, in-
träder han efterhand på konstens estetiska om-
råde, och förberedes här att slutligen, och med
lätthet, öfvergå till Figur- och Landskapsritning.
Således, för hvarje steg eleven tager på denna
bildningsbana, vinnes ett gifvet resultat, och hans
sysselsättning i teckningskonsten går aldrig, såsom
ofta händer, efter den först omförmälda metoden,
förlorad för hans framtid.
Ritkurserne- upptaga endast bokens förra hälft.
ber den anspråkslösa rubriken af Register öf-
ver konsttermer och ritmaterialier, följer sedan
ett litet Real-Lexikon, innehållande underrättel-
ser öfver det hufvudsakligaste, som i samtal och
skrift plägar förekomma om bildande konst, nem-
ligen: dels förklaringar öfver konstord, upplys-
ningar om färger och ritverktyg; dels historiskz
underrättelser om konstskolor, ete. Den sist bi
fogade skildringen af de namnkunnigaste målare:
lefnadssätt kan betraktas såsom ett slags vägvi
sare vid besök i museer, inköp af konstsamlin
gar, O. S. V.
Då eleven i denna Handbok äger en fullstän
dig anvisning för utvecklandet af sina anlag, oci
läraren en säker ledning för sitt biträde dervid
så synes densamma brukbar äfven vid de all
männa läroverk, der ritkonst blifvit införd, såson
hufvudsakligt undervisningsämne.
. — RRD
— Ny serie af Grekiske och Romerske prosai
ker i Svensk öfversättning. Vitillåte oss anmäl