BOKHANDELS-BULLETIN. HANDBOK I RITKONSTEN, ulgifven af Georg Seheutz; bokhandlaren Lundeqvists förlag. ) För ; undervisning i ritkonsten hafva tvänne nästan alldeles motsatta metoder tid efter annan gjort sig gällande. Enligt den ena, som hittills varit den vanligaste, låter man eleven börja med kopiering af sådane föremål, som, till följd af deras mindre bestämda former, kunna wid efterbildningen få ett någorlunda drägligt utseende; utan att ändå vara återgifna med särdeles trohet, t. ex. blommor och landskapsstycken. Man tror sig sålunda uppmuntra till öfvervinnande af första stezens svårigheter, genom det för elevens fåfänga smickrande tillfälle som beredes, att genast kunna åstadkomma någonting som passar att visa . för, föräldrar och målsmän, såsom prof på framsteg. Ritningen för flickor stannat vanligen vid. dessa blommor och landskåper; för gossar plägar man samtidigt härmed till afritning framlägga. teckningar af så kallade figurprinciper, d. d. s ögon, öron, näsor, händer etc. och sluteligen mindre stympade samt hela menniskoskepnader. I dessa fall inskränker man sig oftast icke till blotta, konturer, ttan börjar omedelbart att låta eleven äfven anbringa skuggor... .Den egenteliga elementarkursen i teckning anses härmed fulländad; och eleven skrider derifrån till ritning efter antiker eller modell, till lavering-eller målning) eller till modellering. Erfarenheten vitsordar väl att många skickliga tecknare gjort sin lärospån. efter. denna metod; men då hafva alltid mångårig flit och ihärdighet parat sig med ovanligt lyckliga naturanlag. Bland mängden af lärjungar deremot, som sålunda blifvit införde på de bildande konsternas bana, finner man likväl snart, att de flesta öfvergilvit densamma efter några fån försök; anande den ofanteliga åtgång af tid och möda, som skulle fordras för att kunna göra större framsteg. i Ettsannat undervisningssätt infördes i Frankrike vid målarekonstens ombildning derstädes, genom David och hans skola; och detta har alltsedan bibehållit sig, emedan det så väl Ööfverensstämmer med tycke för regelbundenhet och en viss logisk behandling af allt, äfven det sköna 1 former; hvarmed naturen, om icke företrädesvis, likväl mera allmänt utrustat franska nationen, än någon annan. Man skulle kunna gifva denna metod namn af den geometriska, till skilnad: frår den estetiska, ifall man kunde med, skäl såkalla den först omförmälta. Denna geometriska metod utgår från helt och hållet abstrakta grunder; edan elevens första lärospån här består i kopiering af räta och krokiga linier, vinklar, trianglar, cirklar och andra geometriska figurer; hvarvid man guppbörligt granskar hans arbete med passare och lingal, för att göra honom uppmärksam på all skilnader mellan afbilden och urbilden. Först nä han vunnit tillräcklig färdighet i blick och hand för att kunna med nästan matematisk säkerhe! återgifva de geometriska grunddragen, låter man ) Denna artikel är icke Red:s egen, men författar al en i tekniska ämnen väl erfaren person.