Article Image
BOKHANDELS-BULLETIN.
HANDBOK I RITKONSTEN, ulgifven af Georg
Seheutz; bokhandlaren Lundeqvists förlag. )
För ; undervisning i ritkonsten hafva tvänne
nästan alldeles motsatta metoder tid efter annan
gjort sig gällande. Enligt den ena, som hittills
varit den vanligaste, låter man eleven börja med
kopiering af sådane föremål, som, till följd af de-
ras mindre bestämda former, kunna wid efter-
bildningen få ett någorlunda drägligt utseende;
utan att ändå vara återgifna med särdeles trohet,
t. ex. blommor och landskapsstycken. Man tror
sig sålunda uppmuntra till öfvervinnande af för-
sta stezens svårigheter, genom det för elevens
fåfänga smickrande tillfälle som beredes, att ge-
nast kunna åstadkomma någonting som passar att
visa . för, föräldrar och målsmän, såsom prof på
framsteg. Ritningen för flickor stannat vanligen
vid. dessa blommor och landskåper; för gossar
plägar man samtidigt härmed till afritning fram-
lägga. teckningar af så kallade figurprinciper, d.
d. s ögon, öron, näsor, händer etc. och sluteli-
gen mindre stympade samt hela menniskoskepna-
der. I dessa fall inskränker man sig oftast icke
till blotta, konturer, ttan börjar omedelbart att
låta eleven äfven anbringa skuggor... .Den egente-
liga elementarkursen i teckning anses härmed
fulländad; och eleven skrider derifrån till ritning
efter antiker eller modell, till lavering-eller mål-
ning) eller till modellering. Erfarenheten vits-
ordar väl att många skickliga tecknare gjort sin
lärospån. efter. denna metod; men då hafva alltid
mångårig flit och ihärdighet parat sig med ovan-
ligt lyckliga naturanlag. Bland mängden af lär-
jungar deremot, som sålunda blifvit införde på
de bildande konsternas bana, finner man likväl
snart, att de flesta öfvergilvit densamma efter nå-
gra fån försök; anande den ofanteliga åtgång af tid
och möda, som skulle fordras för att kunna göra
större framsteg. i
Ettsannat undervisningssätt infördes i Frankri-
ke vid målarekonstens ombildning derstädes, ge-
nom David och hans skola; och detta har alltse-
dan bibehållit sig, emedan det så väl Ööfverens-
stämmer med tycke för regelbundenhet och en
viss logisk behandling af allt, äfven det sköna 1
former; hvarmed naturen, om icke företrädesvis,
likväl mera allmänt utrustat franska nationen, än
någon annan. Man skulle kunna gifva denna me-
tod namn af den geometriska, till skilnad: frår
den estetiska, ifall man kunde med, skäl så- kalla
den först omförmälta. Denna geometriska metod
utgår från helt och hållet abstrakta grunder; e-
dan elevens första lärospån här består i kopiering
af räta och krokiga linier, vinklar, trianglar, cirk-
lar och andra geometriska figurer; hvarvid man
guppbörligt granskar hans arbete med passare och
lingal, för att göra honom uppmärksam på all
skilnader mellan afbilden och urbilden. Först nä
han vunnit tillräcklig färdighet i blick och hand
för att kunna med nästan matematisk säkerhe!
återgifva de geometriska grunddragen, låter man
) Denna artikel är icke Red:s egen, men författar
al en i tekniska ämnen väl erfaren person.
Thumbnail