) Man märker tre omständigheter, som göra alls de
emot Det går ar utkomna noveller så besynner-
list svsga. 1:0 Hafva författarne icke insett, at
då de gifvit de i den urspruvgliga pjesen hand-
lände hufvudpersonerne, Sara och Albert, helt an-
dra lynnen och karakterer, än deras egna, så kun-
na dessa naturligtvis uppföra sig på ett ganska
olyckligt och befängdt sätt, utan att det bevisar
mera emot Det-går-an-theorien, än det t. ex.
skulle bevisa emot Lutherdomen, om man skref
en roman, hvaruti man läte Luther och Melanch-
thon tänka och handla som papister. 2:o Hafva
dessa författare lika litet varseblifvit, att de be-
dröfliga bändelser de komponerat i akt och me-
ning, att visa de svåra följderna af den s. k. Det-
går-an-theorien, dock alla äro sådana, att aldeles
dylika skulle kunna inträffa under den gängse in-
stitutionens auspicier, såsom dagliga erfaren-
heten vid handen gifver. Men skillnaden är lik-
väl den, att om sådant (som otro, öfvergifvande,
kärlekslöshet m. m.) inträffar med personer, hvilka
tänkas hafva bekänt sig till Det-går-an theorien,
så bandla de i dessa omoraliska fall såsom aposta-
ter från läran, d. v. s. den ifrågavarande theorien
erkänner dem icke då vidare tillhöra sig; hvar-
emot, när dylikt händer under den nuvarande äk-
tenskapsinstitutionen, påstår samma institution äk-
tenskapet fortfara det oaktadt, hvilket ådagalägges
igenom dagligen förekommande juridiska fall,
der äktenskapet förblifver oupplöst, eburu kär-
lekslöshet, öfvergifvande, elakhet, o. d. ganska
mycket förefinnes mellan makarne. 3:0 Förfet-
tarne hafva slutligen icke märkt, att största de-
len af de inkonvenienser, svårigheter, nöd och o-
bebagligheter, som de låta historiens hufvudper-
söner utstå, härleda sig allenast deraf, att de be-
rättas lefva i ett samhälle och en omgifning, der
Det-går-an-tbeorien icke är antagen; men hvilka
svårigheter i annat fall ej alls skulle vära till.
Och dessa svårigheter bevisa då lika litet emot
den ifrågavarande theorien, som det skulle utgöra
något argument emot t. ex. christendomen, om
man skref en framställning om alla inkonvenien-
ser, de christne utstå i China eller andra ochrist-
na länder, der de lefva omgifna af hedninger.
Säkert är, stt man som christen ej kan lefva rätt
trefligt derborta, utan tvertom har både skam, hat,
missförstånd och förföljelse att utstå; men ingen
christen skall finna christendomens sanning ens
vidrörd, mycket mindre vederlsgd deraf, att dess
bekännare lida genom omkringfarande otrognesan-
fall på dem; -