— Red. har blifvit anmodad lemna klats åt
följande upplysning, rörande ett af de nu under
öfverläggning varande extra statsanslag:
Uti en, i N:o 61 af Aftonbladet införd artikel,
om Extra Statsregleringen, förekommer bland annat
rörande det af Statsutskottet tillstyrkta, af tre Riks-
stånd, vid ärendets förra behandling, utan anmärk-
ning lemnade anslag till hamnbyggnaden i Wisby,
aatt arbetet anses blifva af ringa och kort nytta, då
drifsand på denna kust af Gottland snart tillintetgöi
hamnarbetets värde.n
För att ådagalägga det felaktiga i detta omdöme,
framkalladt, som undertecknad förmodar, endast a!
bristande lokalkännedom, får jag nu bifoga trans
sumt af betänkandet öfver den verkställda undersök-
ningen, hvarigenom all missledning bör kunna un-
danrödjas.
Artikelförfattaren borde icke hafva lemnat obe-
märkt, att Wisby stad är belägen på vestra, men
Slitö hamn på östra sidan af Gottland, med ett al-
stånd från hvarandra af omkring 435 sjömil, hvaraf
följer, att för fartyg, som passera vestra kusten, Slitö
hamn icke kan begagnas såsom nödhamn, i hvilket
afseende åter Wisby, oberäknade alla öfriga förde-
lar, som dess läge erbjuder, för sjöfarten i allmänhet
blir af obestridlig nytta.
Slutligen anser jag mig äfven böra bemöta yttran-
det om adet alltför gratiösa anslaget på det allmän-
nas bekostnad med den anmärkning, att Gottland
hittills aldrig åtnjutit något så beskaffadt understöd;
att detta dessutom egentligen mera är att betrakta
såsom ett förskott, som, i bredd med den stigande
rörelsen, i rikt mått kommer att i rramtiden åter-
gäldas. staten, och att Wisby stad åtagit sig till
hamnbyggnaden bidraga med 40,000 Rdr Bko, en
nog betydlig summa för ett samhälle med 4000 in-
vånare, och hvilket sednåre förhållande synes böra
tillräckligt ådagalägga behofvet ochvigten af mera-
nämnde arbete, om hvars ändamålsenlighet t.f. Che-
fen för Styrelsen för allmänna vattenbyggnaderne, ef-
ter den noggrannaste undersökning, afgifvit fullstän-
digt utlåtande. ;.
Stockholm den 16 Mars 1841.
P. H. Lindström,
Riksdagsfullmäktig för Wisby.,
Utdrag af det betänkande, som Chefen för Södra
Kanaldistriktet upprättat, i följd af den under-
sökning, som år 1839 verkställdes, för utarbe-
tandet af plan och kostnadsförslag öfver anläg-
gandet utaf en ändamålsenlig hamn vid Wisby
I sitt närvarande skick förenar hamnen olägenhe-
terne af trängsel, brist på djup, sjögång och svår
insegling. Dess längd är endast 450 alnar, största
bredden 423 och minsta 45 alnar, samt inloppet 60
alnar. På 100 alnars afstånd mot vester, från norra
hamnpynten, och midt emot hamnöppningen, finne:
ett stenref, som vid lägsta vattnet har endast 9 fots
djup. Detta försvårar in- och utseglingen och göl
den ofta vådlig, ty fartygen nödgas göra en trång
och tver omväg omkring detsåmma, hvarvid unde
sjögång ofta händer, att de kastas på någon af pyn
terne eller refvet. Djupet i yttre hamnen är 44 oct