— Red. har blifvit anmodad lemna klats åt följande upplysning, rörande ett af de nu under öfverläggning varande extra statsanslag: Uti en, i N:o 61 af Aftonbladet införd artikel, om Extra Statsregleringen, förekommer bland annat rörande det af Statsutskottet tillstyrkta, af tre Riksstånd, vid ärendets förra behandling, utan anmärkning lemnade anslag till hamnbyggnaden i Wisby, aatt arbetet anses blifva af ringa och kort nytta, då drifsand på denna kust af Gottland snart tillintetgöi hamnarbetets värde.n För att ådagalägga det felaktiga i detta omdöme, framkalladt, som undertecknad förmodar, endast a! bristande lokalkännedom, får jag nu bifoga trans sumt af betänkandet öfver den verkställda undersökningen, hvarigenom all missledning bör kunna undanrödjas. Artikelförfattaren borde icke hafva lemnat obemärkt, att Wisby stad är belägen på vestra, men Slitö hamn på östra sidan af Gottland, med ett alstånd från hvarandra af omkring 435 sjömil, hvaraf följer, att för fartyg, som passera vestra kusten, Slitö hamn icke kan begagnas såsom nödhamn, i hvilket afseende åter Wisby, oberäknade alla öfriga fördelar, som dess läge erbjuder, för sjöfarten i allmänhet blir af obestridlig nytta. Slutligen anser jag mig äfven böra bemöta yttrandet om adet alltför gratiösa anslaget på det allmännas bekostnad med den anmärkning, att Gottland hittills aldrig åtnjutit något så beskaffadt understöd; att detta dessutom egentligen mera är att betrakta såsom ett förskott, som, i bredd med den stigande rörelsen, i rikt mått kommer att i rramtiden återgäldas. staten, och att Wisby stad åtagit sig till hamnbyggnaden bidraga med 40,000 Rdr Bko, en nog betydlig summa för ett samhälle med 4000 invånare, och hvilket sednåre förhållande synes böra tillräckligt ådagalägga behofvet ochvigten af meranämnde arbete, om hvars ändamålsenlighet t.f. Chefen för Styrelsen för allmänna vattenbyggnaderne, efter den noggrannaste undersökning, afgifvit fullständigt utlåtande. ;. Stockholm den 16 Mars 1841. P. H. Lindström, Riksdagsfullmäktig för Wisby., Utdrag af det betänkande, som Chefen för Södra Kanaldistriktet upprättat, i följd af den undersökning, som år 1839 verkställdes, för utarbetandet af plan och kostnadsförslag öfver anläggandet utaf en ändamålsenlig hamn vid Wisby I sitt närvarande skick förenar hamnen olägenheterne af trängsel, brist på djup, sjögång och svår insegling. Dess längd är endast 450 alnar, största bredden 423 och minsta 45 alnar, samt inloppet 60 alnar. På 100 alnars afstånd mot vester, från norra hamnpynten, och midt emot hamnöppningen, finne: ett stenref, som vid lägsta vattnet har endast 9 fots djup. Detta försvårar inoch utseglingen och göl den ofta vådlig, ty fartygen nödgas göra en trång och tver omväg omkring detsåmma, hvarvid unde sjögång ofta händer, att de kastas på någon af pyn terne eller refvet. Djupet i yttre hamnen är 44 oct