VUULU SJVEETFR RME VER MIRA TA RRD ER BÖEfpRR PRIS FB
lokal, för en hamnbyggnad, af tillräckligt omfång
för både djupgående och grundgående fartyg, att
till större antal på en gång inrymmas, har likväl
de, för ett sådant företag erforderliga kostnader,
ölverstigande den enskilda förmågan, deromot lagt
oöfvervinneliga hinder och tillintetgjort alla för-
hoppningar i denna väg, tills ändwligen detta för-
hållande ådragit sig Kongl. Maj:ts nådiga upp-
märksamhet, som haft till följd de af Hr Kapten
von Sydow sisilidet år verkställde umdersökningar,
hvarvid tvenne serskilda lokaler för hamnbyggnad
kommo under pröfning, den ena vid Höganäs och
den andra vid Viken eller Svinebådan, ett utanför
Viken liggande ref, för hvilka begge lokaler ser.
skilda kostnadsförslag blifvit uppgjorda, jemte för-
klarande af Hr Kapten, att om hamnbyggnaden
icke på begge dessa ställen kusde åstadkommas,
så egde Höganäs ett gifvet företräde, i afseende på
de beqvämligheter och inrättningar, som sjöfarande
behöfva, och som Svinebådan saknar.
Om hamnen vid Höganäs anläggas på tvenne pa-
ralelt från land utgående ref, hvilka komma att
påmuras, och inloppei emellan dem göres smalare,
så har man en sluten hamn, fredad för all sjögång.
Der kunna alla etablissementer tillvägabringas,
som äro dylika hamnar egne, såsom kajer, staplar,
kölbalningsbäddar, lastbryggor, m. m. Der finnes
väl redan en af försnämnde tvenne ref bildad öp-
pen hamn, der alla till stenkolsverket ankommande
fartyg vanligen ankra och ligga förtöjde, mon de ligga i
ej säkra -under storm och stark sjögång. Detta ställe,
som omgifves af en befolkad ort, är försedt med
tullkammere, repslagara och flere sorter handtver-
kare, hvilka fördelar saknas vid Svinebådan, som
blott skulle tjena till ankarplats, emedan hamnen!
der ej kan biifva sluten, då inloppet är 1,500 al-
nar bredt, med ända till 27 fots djup. Donsamma
kan således endast blifva en nödhamn, då Höganäs
deremet med denna egenskap äfvon förenar den af
en hendels- och hafverihamn, belägen vid inloppet
till det farligaste farvatten, och på en kust, der
årliga strandningar alltid inträffat.
Att en hamn vid Höganäs för reparationer och
lidna sjöskador ofia kommer att anlitas, äfvensom
ati en mängd andra fartyg, hvilka passera detta
farvatten, skola besöka depna hamn, ech mot bil-
liga afgifter inbringa en säker iskomst och någon
ersättning för derå redlagde kostnader, är utom
all tvifval, då man besinnar, att en ganska hetyd-
lig hafverirörelse infunnit sig både i Helsingör och
Flodstrand på Juiland, sedan bhbamnar der blifvit
på statens bekostnad anlagde. Vid Höganäs upp-
går redan årliga antalet af in- och utgående far-
tyg och lastbåtar till öfver 1000 stycken för trafi-
ken med stenkol, eldfast togel, samt andra lerfa-
brikater, och säkert är, att exporten af desse sist-
nämnde artiklar skulle bli ganska betydlig, om far-
tyg, sora nu passera Sundet i barlast, utan olä-
genhat och fara kunde anlöpa.
Upplysningsvis må nämnas, att eldfasta teglet
från Höganäs redan är kändt och godkändt på flera
utrikes orter. Expeditioner deraf hafva skedt till
Petersburg, Amerika och flere andra afligna ställen, j
der detta tegel blifvit saåldt i bredd med det en-
golska, till förmånligt pris, men dyra frakter, och
svårigheten, att erhålla fartyg för längre resor,
med en så tung vara, hindrar för närvarande denna
export och medtager den förtjonst, man eljest kunde
påräkna. Afvenså hafva tvenne hus i Köpenhamn
under de tre sista åren från Höganäs uppköpt te-!
gel och lera, för att exporteras på Westindien, ett
bevis, att desse produkter till betydliga qvantiteter
och med fördel tkulle kunna afsättas på främmande
platsar, om endast fartyg mot billlga frakter voro j
att tillgå.
I militäriskt afseende är en hamn vid Höganäs
äfven af stor vigt, såsom ett säkert och beqvämt
tillhåll för smärre armerade fartyg och ångbåtar,
hvilka på danna punkt vore nära till hands, att
konvojera egna och bortiaga fiendens fartyg. Den-
samma ken ock lått försvaras, ty större krigsskepp
viga icko, sypnerligen om prickar och sjömärkena
borttagas eller förflyttes, ankra inom kanonskott.
Flere utlänningar, som förstå att bedöma detta
läge, hafva ock yttrat sin förundran, att man icke
begagnat en både för sjöfarten och försvaret så
gynnande lokal.
Vid Svinebådan deremot kan icke lossning och
lastniog beqvämt verkställas, emedan sjögånrg ej
kan förekommas, ooh der finnas inga produkter att
afyttra. För en sluten hamn vid Höganäs talar
äfven den omständighet, att de arbeten, som se-
dermera kunde behöfvas vid Svinebådan, i fall de
anses nödige, bli mindre betydliga, och komma som
högst att kosta 30.000 Rdr, i stället för de i för-
slaget upptagne 76,000 Rdr, ty den föreslagne mu-
ren öfver vattenytan, som ansågs nödig, för att!
vinna all möjlig beqvämlighet, i fall frågan om
Höganäs skulle förfalla, kan då umbäras, och ar-
betet inskränkes till blott stenfyllning upp till vat-
tsnytan.
Inloppet från Wester till Höganäs hamn blir 24
fot djupt, aftagande innanföre till 48, 15, 9 och 6
fot. Dess areal blir något öfver 414 tunnland,
med god ankargrurd. Ett inlopp finnes dessutom
från söder af 17 fot djup. Om denna hamn, som
jag boppas, af Rikets Ständer beviljas, så kunna
en stor del af de handelsvaror, som förbrukas i
Skåne, och hittills passerat Sundet, samt der måst
erlägga tull till Danmark, lossas vid Höganäs, och
således befrias från denna tribut, en utväg, som
Helsingborgs handlande i flere år med fördel be-
gagnat. Men utom alla dessa fördelar skullo en
bamn på detta ställe i flera riktningar åstadkom-
ma lif och rörelse, tillskynda den kringliggande
irakten en ökad och lättad afsättning å alla landt-
mannaproduiter, och troligen genom proviantering
för fartygens behkof här, likasom på danska sidsn,
gifva boskapsskötseln och denna hushållsgren inom
hela provinsen en holt annen riktnivg, än den för
närvarande har, då mean i detta afseende jemför
förhållandet på sverska och danska kusten.
Af hvad ofvan blifvit anfördt, s;nos mig klart,
att nu ifrågavarande ämne verkligen är, och der-
före bör behandlas sisom hela landets somensamma
angelägenhet. Hamnen vid Höganäs är afstor vigt
både i kommercielt och militäriskt afseende, och
då afsättning af 00 ny exportartikel derizenom til-
lika beredes, torde denna omständighet få räknas
såsom ett ytterligare skäl, att arbetet företages och
I