i De hinder, som möta för skolans begagnands i ide flesta trakter, synnerligen af det öfra Sverige, äro hufvudsakligen trenne: afståndet emellan boningarne, och således äfven från skolan; föräldrarnes, äfven de förmögnares, behof att dagligen begagna sina barn till hjolp i sitt arbete, samt de fattiga föräldrarnes oförmåga att hålla sina barn borta från hemmet och i skolan med föda. A!dessa hinder har hittills följt och måste äfven framdeles alltid följa, dels att barnen icka infinna sig eller ens kunna infinna sig dagligen i skolan, dels att de ofta äro urder längre tider derifrån frånvarande, dels slutligen att de ganska snart och så fort som möjligt, således med ganska orediga, osammanhängande och ofullständiga kunskaper, lemna skolan, samt således äfven snart förgäta det lilla de läst. Detta kan hvarken afbjelpas med förmaningar eller tvångsmedel, och aila försök att genom sådana medel hålla barnen till en jemnare och lå.gvarigare skolgång, äfven om de skulle få kraft af lag, skola otvifvelaktigt misslyckas på andra ställen, äa i städer och större slättbygder, samt vid flera fabriker på landei. M-.n det: är klart, att dessa hinder skulle i en betydlig mån försvinna, om Skolor så inrättades, att barnen endast 3 eller 2 bastämda dagar, eller ock blott en dag i veckan, allt efter olika omstärdigheter, infunno sig i Skolan, för att erhålla lexor, hvilka hemma öfverlästes, samt derefter åter på bestämda dagar förhördes och närmare förklarades. Detta sätt är redan allmänt brukadt vid undervisningen för Nattvardsbarn och det har, så vidt jag vet, icke mött några hinder. En sådan method med hem-lcxor är äfven redan antagen, till och med i våra lärda Skolor. Det är naturligt, att uppoffringen i tid och kostnad för förä!drar, att hålla sina barn i skolan, skulle blifva högst obetydlig; och att barnen lätt, en eller två gånger i veckam, skulle kunna vandra en längre skolväg, hvilket har sina svårigheter, då det skall ske dagligen. Denna skolgång blefve för föräldrarna mera angenäm, emedan den gamla och hittills vanliga läsningen under föräldrarnes ögon förblefve som förut. Brytningen blefve nästan ingen, emedan allt vore blott en utveckling och ett fullkomnande af en redan. allmän landssed. Och der motvilja eller hvad man kallar tredskande uppstode, vore tvängsmedel, när man neml. fordrade så litet, billigare och lättare att använda. Om undervisningen af många skuile anses på detta sätt gå för låsgsamt, hvilket jag för min del icke tror, så framt allt med noggrannhet regleras och fraraför allt goda tabeller och läroböcker, de sednare sorskildt inrättade för en sådan method, infördes, så återvanns detta derigenom, att en sål. lindrig skol-pligtighet kunde utan afbrott fortsältas, från 7:de året till det 45:de, hvarigenom äfven det vigtiga vanns, att undervisningen icke, såsom nu sker, behöfde afstanna, just under den farligaste . tiden af barns-åldern, utan tvertom barnens uppfostran blifva något helt och oafbrutet, som slutade sig först i Nattvardszången, såsom dess yttersta punks och upplösning. I stället för att antaga en så enkel utväg, att afbjalpa de ofvanrämnda allmänt kärda hindren för foik-undervisningen i Sverge, har man inrättat ett eget slags Skolor, okända i alla andra länder, kallade ambulatoriska elier flyttande Skolor, hvilka bestå deruti, att Skolmästaren kringvandrari Skoldistriktet, slår ned sin Skola på serskilda ställen, cch emottager barnen från den närmast liggande trakten. Härigenom afhjelpes visserligen det hinder, som ligger i boningarnes afstånd från Skolan, men deraf uppstå andra, ganska väsendtliga. En sådan skola kan nemligen ej fortfara mer än några veckor på hvarje ställe, — huru många, det beror af skol-distriktets storlek — hvaraf följer, att hvad barnen inhemta serskildt hvarje gång, är högst cbetydåligt och dessutom är vanligen glömdt, när Skolan har gjort sin rund, som ofta varar 42 till 44 månader, och kommer tillbaka. En annan brist är, att till en sådan Skola icke rätt gerna duglige Lärere kunna erhållas eller bibehållas, och om än så ken ske, så passar dock ett sådant kringvan-! drande ungkarlslif icke för Lärarens kall, och förderfvar förr eller sednare hans sedlighet. Men det svåraste dervid är, som jag fruktar, att dessa Skolor mera än de Fasta bidraga att i Sverge utrota föräldra-undervisningen, emedan föräldrerne, trygga vid den tanken, att deras barn erhålla en af auktoriteter godkänd undervisning, eller åtminstone finnande en ursäkt deruti för sin egen försummelse, småningom underlåta sin pligt att sjelfve undervisa, hvilket ock svärligen kan med skol-undervisningen förenas, emedan båda äro bygda på alldeles olika grunder och använda olika methoder. Vä! har man sökt att afhjelpa en del af dessa, den ambulatoriska Skolans brister, i det mar sökt närma den till den fasta på det sätt, ast man vcelat göra skoltiden på hvarjo ställe längre. Sålunrda har i den Kgl. Propositionen denna tid biifvit bestämd till 40 veckor, samt i Utskottens nu förevarande förslag till 3 månader. Men i samma mån, som de ambulstoriska Skolorna rärma sig till Fasta, i samma mån möta dem samma hinder som dessa, jemte de; de bibehålla de öfrige af sina egna olägenheter. En del barn komma neml. genom denna förändring, eller genom förlängande af sko!tiden för hvarje gång att bo på siörre afstånd, hvarigenom de dels icke dagligen och jemt kunna infinna sig, elideles som i de fasta, dels under mellantiden hinna att förgäta, hvad de läst; men i alla fall qvarblifva de två öfriga af dessa Skolors brister, neml. deras skadliga inverkan på Lärarens sedlighet, samt på föräldra-undervisningens förfall. Dessa s!ags Skolor, som hvar och en erkänner ej vara annet än nödfalls-skolor, finnas för närv:rande, till all lycka, enligt den officiella uppgiften, ej i mera än 377 sockner af 2308, hvilka Sverge innehåller; men det är också just dessa, som, enligt Utskottens förslag, skola utspridas och inom 5 år komma att inrättas öfverallt i landet, emedan de Fasta Skolorna, om än en sådan, enligt Uiskottens förslag, komme att inrättas i hvarje Pastorat, dock, enligt hvad hittills erfarenheten visat, och hvartill skälen i det föregående äro framlagda, blifva jemförelsevis ganska obetydligt begagnade, och derigenom göra sådana nödfalls-skolor öfverallt behöfliga. Således måste, ifall Utskottens förslag antr 0S. Nästan hola når fil um darvfenine hädanaftar sn VV ke få) AA AA RA mm k— — JR 2 FR — RV mA KK FA mm —— ms -—Ö mn AA AA VV Rs AA 9 — a — 2 MV