i De hinder, som möta för skolans begagnands i
ide flesta trakter, synnerligen af det öfra Sverige,
äro hufvudsakligen trenne: afståndet emellan bo-
ningarne, och således äfven från skolan; föräldrar-
nes, äfven de förmögnares, behof att dagligen be-
gagna sina barn till hjolp i sitt arbete, samt de
fattiga föräldrarnes oförmåga att hålla sina barn
borta från hemmet och i skolan med föda. A!des-
sa hinder har hittills följt och måste äfven fram-
deles alltid följa, dels att barnen icka infinna sig
eller ens kunna infinna sig dagligen i skolan, dels
att de ofta äro urder längre tider derifrån frånva-
rande, dels slutligen att de ganska snart och så
fort som möjligt, således med ganska orediga, o-
sammanhängande och ofullständiga kunskaper, lem-
na skolan, samt således äfven snart förgäta det lilla
de läst.
Detta kan hvarken afbjelpas med förmaningar el-
ler tvångsmedel, och aila försök att genom sådana
medel hålla barnen till en jemnare och lå.gvari-
gare skolgång, äfven om de skulle få kraft af lag,
skola otvifvelaktigt misslyckas på andra ställen,
äa i städer och större slättbygder, samt vid flera
fabriker på landei.
M-.n det: är klart, att dessa hinder skulle i en
betydlig mån försvinna, om Skolor så inrättades,
att barnen endast 3 eller 2 bastämda dagar, eller
ock blott en dag i veckan, allt efter olika omstär-
digheter, infunno sig i Skolan, för att erhålla le-
xor, hvilka hemma öfverlästes, samt derefter åter
på bestämda dagar förhördes och närmare förkla-
rades. Detta sätt är redan allmänt brukadt vid
undervisningen för Nattvardsbarn och det har, så
vidt jag vet, icke mött några hinder. En sådan
method med hem-lcxor är äfven redan antagen,
till och med i våra lärda Skolor. Det är natur-
ligt, att uppoffringen i tid och kostnad för förä!-
drar, att hålla sina barn i skolan, skulle blifva högst
obetydlig; och att barnen lätt, en eller två gånger
i veckam, skulle kunna vandra en längre skolväg,
hvilket har sina svårigheter, då det skall ske dag-
ligen. Denna skolgång blefve för föräldrarna mera
angenäm, emedan den gamla och hittills vanliga
läsningen under föräldrarnes ögon förblefve som
förut. Brytningen blefve nästan ingen, emedan allt
vore blott en utveckling och ett fullkomnande af
en redan. allmän landssed. Och der motvilja eller
hvad man kallar tredskande uppstode, vore tvängs-
medel, när man neml. fordrade så litet, billigare
och lättare att använda.
Om undervisningen af många skuile anses på
detta sätt gå för låsgsamt, hvilket jag för min del
icke tror, så framt allt med noggrannhet regleras
och fraraför allt goda tabeller och läroböcker, de
sednare sorskildt inrättade för en sådan method,
infördes, så återvanns detta derigenom, att en sål.
lindrig skol-pligtighet kunde utan afbrott fortsäl-
tas, från 7:de året till det 45:de, hvarigenom äfven
det vigtiga vanns, att undervisningen icke, såsom
nu sker, behöfde afstanna, just under den farligaste .
tiden af barns-åldern, utan tvertom barnens upp-
fostran blifva något helt och oafbrutet, som sluta-
de sig först i Nattvardszången, såsom dess yttersta
punks och upplösning.
I stället för att antaga en så enkel utväg, att af-
bjalpa de ofvanrämnda allmänt kärda hindren för
foik-undervisningen i Sverge, har man inrättat ett
eget slags Skolor, okända i alla andra länder, kal-
lade ambulatoriska elier flyttande Skolor, hvilka
bestå deruti, att Skolmästaren kringvandrari Skol-
distriktet, slår ned sin Skola på serskilda ställen,
cch emottager barnen från den närmast liggande
trakten. Härigenom afhjelpes visserligen det hin-
der, som ligger i boningarnes afstånd från Skolan,
men deraf uppstå andra, ganska väsendtliga. En
sådan skola kan nemligen ej fortfara mer än några
veckor på hvarje ställe, — huru många, det beror
af skol-distriktets storlek — hvaraf följer, att hvad
barnen inhemta serskildt hvarje gång, är högst c-
betydåligt och dessutom är vanligen glömdt, när
Skolan har gjort sin rund, som ofta varar 42 till
44 månader, och kommer tillbaka. En annan brist
är, att till en sådan Skola icke rätt gerna duglige
Lärere kunna erhållas eller bibehållas, och om än
så ken ske, så passar dock ett sådant kringvan-!
drande ungkarlslif icke för Lärarens kall, och för-
derfvar förr eller sednare hans sedlighet. Men det
svåraste dervid är, som jag fruktar, att dessa Sko-
lor mera än de Fasta bidraga att i Sverge utrota
föräldra-undervisningen, emedan föräldrerne, tryg-
ga vid den tanken, att deras barn erhålla en af
auktoriteter godkänd undervisning, eller åtminstone
finnande en ursäkt deruti för sin egen försummel-
se, småningom underlåta sin pligt att sjelfve un-
dervisa, hvilket ock svärligen kan med skol-under-
visningen förenas, emedan båda äro bygda på all-
deles olika grunder och använda olika methoder.
Vä! har man sökt att afhjelpa en del af dessa,
den ambulatoriska Skolans brister, i det mar sökt
närma den till den fasta på det sätt, ast man vce-
lat göra skoltiden på hvarjo ställe längre. Sålunr-
da har i den Kgl. Propositionen denna tid biifvit
bestämd till 40 veckor, samt i Utskottens nu före-
varande förslag till 3 månader. Men i samma mån,
som de ambulstoriska Skolorna rärma sig till Fa-
sta, i samma mån möta dem samma hinder som
dessa, jemte de; de bibehålla de öfrige af sina eg-
na olägenheter. En del barn komma neml. genom
denna förändring, eller genom förlängande af sko!-
tiden för hvarje gång att bo på siörre afstånd,
hvarigenom de dels icke dagligen och jemt kunna
infinna sig, elideles som i de fasta, dels under mel-
lantiden hinna att förgäta, hvad de läst; men i alla
fall qvarblifva de två öfriga af dessa Skolors brister,
neml. deras skadliga inverkan på Lärarens sedlig-
het, samt på föräldra-undervisningens förfall.
Dessa s!ags Skolor, som hvar och en erkänner
ej vara annet än nödfalls-skolor, finnas för närv:-
rande, till all lycka, enligt den officiella uppgiften,
ej i mera än 377 sockner af 2308, hvilka Sverge
innehåller; men det är också just dessa, som, en-
ligt Utskottens förslag, skola utspridas och inom
5 år komma att inrättas öfverallt i landet, emedan
de Fasta Skolorna, om än en sådan, enligt Uiskot-
tens förslag, komme att inrättas i hvarje Pastorat,
dock, enligt hvad hittills erfarenheten visat, och
hvartill skälen i det föregående äro framlagda, blif-
va jemförelsevis ganska obetydligt begagnade, och
derigenom göra sådana nödfalls-skolor öfverallt be-
höfliga. Således måste, ifall Utskottens förslag an-
tr 0S. Nästan hola når fil um darvfenine hädanaftar
sn VV ke få)
- - AA AA RA mm k— — JR 2 FR — RV mA KK
FA mm —— ms
-—- Ö mn AA AA VV Rs - AA -
- 9
— - a
— 2 MV