Article Image
undervisningen; men då tiden ej medgifvit detta, må dock några iakttagelser, som otvungit erbjuda sig vid genomläåsningen, för närvarande antecknas. Arithmetiken är fullkomligt praktisk, och bör äfven så behandlas vid alla slags skolor, der elementarundervisning meddelas; man har antingen till en del helt och hållet förbisett detta, och derföre ofta nog hört den grundade klagan, att ynglingen efter fullbordade skolstudier befunnits föga eller icke skicklig att använda sin Arithmetiske kunskap vid de i borgerliga lifvet förekommande frågor. En såden åsigt tyckes äfven hafva föresväfvat författaren vid utarbetandet af denna lärobok, uti hvilken han laggt an både på lärarens och lärjungens verksamhet. Reglorna äro i allmänhet korta och bestämda, och för att åskådligare fästa dem för minnet, äro de ofta affattade i bokstäfver, i algebraisk form, hvilket icke är utan sin stora nytta, men deras rätta förstånd och tillämpning är nästan helt och hållet öfverlemnad till lärarens åtgörande, hvartill författaren lemnat material uti en mängd ovanligt väl valda och omvexlande exempel. Derjemto äro blandade öfningsexempel med mycken urskillning utarbetade vid slutet af de fyra räknesätten i hela tal och sorter. Under en skicklig lärares ledning är detta fullt ut lika godt som er afhandling öfver de arithmetiska operationernas beskaffenhet, användbarhet och inbördes förhållande, lärjungen får en ovilkorlig anledning att tillita något mera än sin mekaniska färdighet, han vinner öfversigt, sammanhang och lefvande kunskap. Sådana öfningar saknas dock efter behandlingen af bråk, hvilket förefallit referenten nästan besynnerligt, då man betänker, att detta räknesätt vanligen faller Färjungen svårt att rätt tydligt fatta, och alldenstund bär ligger synnerlig vigt uppå att känna betydelsen af bråkets beståndsdelar, täljare och nämnare, samt deras inbördes förhållande och vexelverkan, hade en samling af passande exempel här kunnat blifva ganska upplysande. Behandlingen af regula de tri anser referenten både i afseende på uppställning och exempel företrädesvis lyckad, uppställningen grundas på begreppet om orsak och verkning; som visserligen ej är något nytt men tillämpningen är mera konseqvent genomförd, än man träffar i våra vanliga arithmetiska läroböcker; hvarigenom den ej obetydliga fördelen vunnits, att regula de tri inversa aldeles försvunnit, en onödig utvext, som ej litet bidragit att hos lärjungen förvilla föreställningen om regula de tri i allmänhet.: De frågor, som ansetts ligga inom dess område, äro ganska riktigt hänförda dels till sammansatt regula de tri, deis ock, der begreppet om orsak och verkning ej tydligen framträder till kedjeräkningen. Detta sednare räknesätt, som har den största praktiska användbarhet, bör afbandlas i sammanhang med regula de tri; äfven har tillbörlig uppmärksamhet deråt blifvit egnad genom meddelandet af mångfaldiga och intressanta exempel. Då lärjungen på detta sätt uppfattar eller sammanfattar regula de tri och kedjeräkning, blir uppställningerd, som vanligen är den svåraste klippan, enkel och lättfattlig; och näppeligen skall han råka i bryderi, äfven vid de mest invecklade frågor, som på denna väg kunna lösas. Dock skulle referenten uti inledningen till regula de tri velat se förhållandet af orsaker och verkningar något mera belyst genom uppnämnandet af några de vanligast härutinnan förekommande händelser; äfvensom satt parträkningen uti sin användning blifvit, ej blott antydd, utan något mera påpekad, såsom genom ett tecken vid de exempel, der den med fördel: är användbar; alldenstund författaren i öfrigt tyckes hylla den åsigten att låta hvarje räknesätt i tillämpningen framträda och gälla hvad det kan. Läran om digniteter och rötter kan utan saknad vara borta ur läroböcker af denna art: deremot äro tabellerna öfver utrikes mått, vigt och mynt kort och radigt redigerade och derföre dubbelt välkomna. Afven förtjenar Hr Zweigbergk en serskild kompliment för den noggranhet, som blifvit använd på korrektursläsningen: högst få oanmärkta tryckfel äro synliga), en ej ovigtig fördel i en lärobok: på den typografiska utrustaingen är derjemte mera afseende fästadt än man är van att vänta i böcker ämnade att sättas i hand på skolgossar. För att fullkomna denna korta öfversigt önskar Ref., det Hrr Skollärare vilie taga nogarse kännedom om sjelfra boken, som otvifvelaktigt skall befinnas vara en god handledning vid undervisningen så väl i apologistsom lärdomsskolor. ) Uti Facitboken sidan 49, raden 45 andra spalt, står: 2460 bör vara 4320: sidan 27 raden 3 nedifrån 4 spalten står: 800, bör vara 8000. Pg ee a RÄTTEGÅNGSOCH POLISSAKER.

26 juni 1840, sida 3

Thumbnail