undervisningen; men då tiden ej medgifvit detta,
må dock några iakttagelser, som otvungit erbjuda
sig vid genomläåsningen, för närvarande antecknas.
Arithmetiken är fullkomligt praktisk, och bör
äfven så behandlas vid alla slags skolor, der ele-
mentarundervisning meddelas; man har antingen
till en del helt och hållet förbisett detta, och der-
före ofta nog hört den grundade klagan, att yng-
lingen efter fullbordade skolstudier befunnits föga
eller icke skicklig att använda sin Arithmetiske
kunskap vid de i borgerliga lifvet förekommande
frågor. En såden åsigt tyckes äfven hafva före-
sväfvat författaren vid utarbetandet af denna läro-
bok, uti hvilken han laggt an både på lärarens och
lärjungens verksamhet. Reglorna äro i allmänhet
korta och bestämda, och för att åskådligare fästa
dem för minnet, äro de ofta affattade i bokstäfver,
i algebraisk form, hvilket icke är utan sin stora
nytta, men deras rätta förstånd och tillämpning är
nästan helt och hållet öfverlemnad till lärarens åt-
görande, hvartill författaren lemnat material uti en
mängd ovanligt väl valda och omvexlande exempel.
Derjemto äro blandade öfningsexempel med mycken
urskillning utarbetade vid slutet af de fyra räkne-
sätten i hela tal och sorter. Under en skicklig lä-
rares ledning är detta fullt ut lika godt som er
afhandling öfver de arithmetiska operationernas
beskaffenhet, användbarhet och inbördes förhållande,
lärjungen får en ovilkorlig anledning att tillita nå-
got mera än sin mekaniska färdighet, han vinner
öfversigt, sammanhang och lefvande kunskap. Så-
dana öfningar saknas dock efter behandlingen af
bråk, hvilket förefallit referenten nästan besynner-
ligt, då man betänker, att detta räknesätt vanligen
faller Färjungen svårt att rätt tydligt fatta, och all-
denstund bär ligger synnerlig vigt uppå att känna
betydelsen af bråkets beståndsdelar, täljare och
nämnare, samt deras inbördes förhållande och
vexelverkan, hade en samling af passande exempel
här kunnat blifva ganska upplysande. Behandlin-
gen af regula de tri anser referenten både i afse-
ende på uppställning och exempel företrädesvis lyc-
kad, uppställningen grundas på begreppet om or-
sak och verkning; som visserligen ej är något nytt
men tillämpningen är mera konseqvent genomförd,
än man träffar i våra vanliga arithmetiska läro-
böcker; hvarigenom den ej obetydliga fördelen vun-
nits, att regula de tri inversa aldeles försvunnit,
en onödig utvext, som ej litet bidragit att hos
lärjungen förvilla föreställningen om regula de tri
i allmänhet.: De frågor, som ansetts ligga inom
dess område, äro ganska riktigt hänförda dels till
sammansatt regula de tri, deis ock, der begreppet
om orsak och verkning ej tydligen framträder till
kedjeräkningen. Detta sednare räknesätt, som har
den största praktiska användbarhet, bör afbandlas
i sammanhang med regula de tri; äfven har tillbör-
lig uppmärksamhet deråt blifvit egnad genom med-
delandet af mångfaldiga och intressanta exempel.
Då lärjungen på detta sätt uppfattar eller samman-
fattar regula de tri och kedjeräkning, blir upp-
ställningerd, som vanligen är den svåraste klippan,
enkel och lättfattlig; och näppeligen skall han råka
i bryderi, äfven vid de mest invecklade frågor, som
på denna väg kunna lösas. Dock skulle referenten
uti inledningen till regula de tri velat se förhål-
landet af orsaker och verkningar något mera be-
lyst genom uppnämnandet af några de vanligast
härutinnan förekommande händelser; äfvensom satt
parträkningen uti sin användning blifvit, ej blott
antydd, utan något mera påpekad, såsom ge-
nom ett tecken vid de exempel, der den med
fördel: är användbar; alldenstund författaren i öf-
rigt tyckes hylla den åsigten att låta hvarje räk-
nesätt i tillämpningen framträda och gälla hvad
det kan. Läran om digniteter och rötter kan utan
saknad vara borta ur läroböcker af denna art: der-
emot äro tabellerna öfver utrikes mått, vigt och
mynt kort och radigt redigerade och derföre dub-
belt välkomna. Afven förtjenar Hr Zweigbergk en
serskild kompliment för den noggranhet, som blif-
vit använd på korrektursläsningen: högst få oan-
märkta tryckfel äro synliga), en ej ovigtig fördel
i en lärobok: på den typografiska utrustaingen är
derjemte mera afseende fästadt än man är van att
vänta i böcker ämnade att sättas i hand på skol-
gossar. För att fullkomna denna korta öfversigt
önskar Ref., det Hrr Skollärare vilie taga nogarse
kännedom om sjelfra boken, som otvifvelaktigt skall
befinnas vara en god handledning vid undervisnin-
gen så väl i apologist- som lärdomsskolor.
) Uti Facitboken sidan 49, raden 45 andra spalt,
står: 2460 bör vara 4320: sidan 27 raden 3 ned-
ifrån 4 spalten står: 800, bör vara 8000.
Pg ee a
RÄTTEGÅNGS- OCH POLISSAKER.