blifva menniskor eller att bruka sitt förnuft och sin frihet. Genom folkskolans framgena och oalbrutna gång befordras detta ändamål allt mer och mer: och samhället får till slut intet annat än menniskor inom sitt sköte, hvilka med förnuft och fri vilja utvecklas till medborgare för ett samhälle, som är högre än detta och der alla bättre än här känna, att de äro lika inGud, lika inför lagen och lika inför hvarandras ögon. 2:0 Ökades derigenom landets ekonomiska tillgångar. Jorden frambringar alldraminst hos igonting af sig sjelf. Beräkning, kunskaper, skicklighet och erfarenhet fordras i landtbruket som i andra yrken, om det skall gifva afkastning. Men huru kan beräkning, skaper göra sig gällande, om ej eftertanken emanciperad ur bojorna af gammal häfd och drens bruk, och om ej hågen är väckt för läsning i allmänbet och således äfven af de skrifter, der undervisning i landtmannayrken med: delas. 3:o Spridning och uppköp af folkskrifter, hvilka nu, ymnigare än fordom, författas och tryckas för folkets räkning, skulle genom folkskolan befordras och med detsamma ändamålet, som dessa fosterlandsvänner åsyftat, lättare vinDas. 4:o Folkets upplysning skulle fördelaktigt verka tillbaka på folklärarne. Dessa skulle icke kunna (så vida de ville bibehålla sitt anseende,) ja knappt våga, att mot en bildad allmege på sockenstämmor, på predikstolen och i det dagliga umgänget, förhålla sig så okunnigt, tafatt, eller egenmäktigt som en eller annan af det andeliga ståndets ledamöter nu tillåter sig emot den obildade allmogen. Det skulle icke då gå an, att med maktspråk afgöra allt och att med blotta anvisningen: adet står så i katechesen, afspisa åhörarne. Det gilfves äfven, hvad religionen beträffar, så kallade articuli misti, för hvilka åhöraren har rätt att fordra rationell reda af sin lärare. Och för denna redogörelse torde, under suppositionen af en allmännare utbredd folkupplysning och af ett äfven hos folket emanciperadt ratio, mången lärare i medvetandet om sin egen ringa rationella bildning med skäl frukta. 3:o Likaledes skulle många intriger, kabaler och bedrägerier, som nu ske vid preswval och andra tillfällen, der allmogen äro agerande personer, icke vara så lätta att verkställa. Blotta tonen och orden i en predikan eller i ett riksdagstal, hvilka båda kunna vara för tillfället lånta, skulle då icke kunna dåra en upplyst all6:0 Och slutligen, för ett sammanfatta flera fördelar på ett bräde, folket skulle icke så lätt falla i händerna på lycksökare, gnidare och advokater. I hbandel och vandel, hemma och på marknadsplatsen skulle de icke så lätt kunna bedragas. Det uppväckta och till lefvande verksamhet ledda förståndet skulle bortskräda mycken orenlighet och osnygghet, hvaraf bondens husliga lif vu befläckas och minga grofva sinligbetens njutningar skulle lemna rum för ädlare sysselsältningar, Hatet till allt hvad herre heter, som nu ofta utan grund plågar bondens sinne, skulle upplösas antingen i vänskap eller i klart medvetet förakt, hvilket medför vida misdre moralisk och politisk våda än ett doldt och oredigt agg. Aktningen för sannt upplysta lärare och öfverhetspersoner skul1e stiva i jembredd med allmogens ökade aktning för sig sjelf, och i allmänhet skulle alla sambällsband, som förtjena det, starkare tillknytas. ) Det är ändå kuriöst, att de, som äro lika inför den Alltseendes ögon, icke äfven skola vara det inför menniskor, som äro mindre klarsynte och skarpsynte. Hvarifrån kommer detta månd tro? pa sr a