Article Image
man kontraherat med ett ångfartygsbolag, kal
ladt Albionkompaniet, hvars ångfartyg likvil en
dast fiunas på papperet.
po TA a ar sen
EN ÅTERBLICK PÅ DET FÖRFLUTNA, MEI
AFSEENDE PÅ DET TILLKOMMANDE.
Artikeln XIV.
FÖRSVARSVERKET TILL SJÖS.
(Slut fr. gårdagsbl.)
Men, sager man, huru är sådant möjligt? —
Finnes ej här en öfverdrift? — Vi. man e
nedsätta förvaltningen långt mer än den förtje
nar? Nåväl! vi vilje då lemna ett li et exempel
huru sådant verkligen kan vara möjligt; bur
deri kan finnas ingen öfverdrift; och huru v
icke skulle hafva vågat framställa denna sorgli
ga tafla, om vi icke vore säkra att teckna de
sann. Se här t. ex. ödet af den flytande Sven
ska Äran. Linieskeppet Aran byggdes år 178
till 60 kanonskepp. Det har sedan den tidei
undergått flera större och mindre reparatione
och blef förvandladt till 74 kanonskepp, genon
ökad bestyckning på öfra däcket, hvilket v
lemne derhaån om det var till Arans sanna för.
del: hon hade troligen vunnit mer på förbat
tring i bestyckringens qvalitet, än gesom des
-qvantitet. Imedlertid ambefalldes år 1834 be-
sigtoipg. Skeppet stod då i nya dockans sväng.
ningsrum, slicktadt och upprensadt, för att kun-
na besigugas. Denna förrättning utfördes a
redbara sjöofligerare, som, efier att bafva fram-
ställt de betydliga kostvader skeppets förän-
drande till fregatt skulle medföra, yttrade: aaltl
om med bibehållande af back- och stans-däck,
som för närvarande befinnes godt, relingarne
nedsänkes och detta däcks bestyckning bortta-
ges, hvarigenom en betydlig lätthet i öfverbygg-
naden uppstår, med motsvarande minskad bal-
Jast, och om fartygets bestyckning blef 54 kano-
ner, skulle det med en lindrigare reparations-
kostovad kunna försättas uti flera års brukbart
stånd, samt med den segelarea det nu har, be-
tydligen vinna i segling, beldst det då blir åter-
satt till det djupgående, som Amiral Chapman
primitivt bestämde för denna certens fartyg.
cÅran, hade således i flera år kunnat bibehållas
med en ringa reparationskostnad; men ett En-
gelsktlinieskepp upprutet öfver vattnet till deu grad.
att man ensåg reparationen vara för kostsam, hade
blifvit nedhugget till fregatt, och blifvit, hvad
som ej bör förefalla den sakkunnige underligt,
en svällseglande fregatt; vi borde alltså äfven
hafva ett nedhugget lirieskepp. Då således en
ära var att nedlägga för vederbörande, blef gam-
Ja Åran passande för ändamålet, och den ned-
höggs, i ordets egentligaste bemärkelse, till kolen;
på dess gamla köl och ryggrad byggdes, med
bibehållande af några få bottenstockar, den för-
träffiga fregatten Götheborg, hvilken således nu
kostar ungefär lika mycket som fregatten Gö-
theborg plus linieskeppet Åran. Den stod nu
med kapell öfver sig i svängniogsrummet, der
den kunnat bibehålla sig i lika godt skick i 36
år, och den kunde gerna stått der, ty intet skepp
skulle tagas ur dockan; men det fordrades en
högtid; — fregatten, och i sällskap med den 4
kanonjollar, som stodo der förträffiigt, måste
lemna sina goda platser, för att påskynda sin
förvandliog vid — Brobänken. Så är nyare ti-
dens sätt, att vidmakthålla flottan. — Och vill
man i Carlskrona se ett annat bevis på mnärva-
rande styrelses administration i skeppsväsendet,
så ligger till höger, då man går från högvskten
till flottbroen, ett litet asnillefostern, som kostat
staten omkring 30.000 Rdr, för att snart slopas.
Carlsundska Hemligheten, användes nu till
pråm; och äfven den bidrager såledas att i det-
ta afseende upptäcka hemligheten, hvarföre vi
nu icke äga qvar engång cÅran,. Det nya du-
ger ej; det gamla ändras; det ändrade ruttnar;
ech så går den ena millionen efter den andra. —
Men har då Reg. ingenting gjort för flottan?
Jo, hon har ådragit staten en betydlig afgift till
personalen genom den förändrade organisation,
som den 2 Nov. 1824 blef anbefalld och hvars
ändamål, de begge flottornas örlogs- och skär-
gårds-flottans bopslagning, är af ganska proble-
matisk nytta. Hon har genom fördelningen af
personalen inom flottans grader och genom be-
fordringen till vissa deribland , oberoende af tur
eller val inom graderna, beredt sig en magt öf-
ver befordringsväsendet, som kan nedtrycka den
verkliga förtjensten och visat sig, hvad städse
blir fallet, göra Reg. sjelf till verktyg för den
aristokratiska nepotismen. Hon har der, liksom
i armån lemnat tillåtelse för de förmögnare och
högre klassernas söner, att genom tjenstgörings-
skyldighet räkna befordran då de afstå lönen på
stat, hvarigenom nu är infördt ett system, som
måste förr eller sednare upprifva all disciplin och
inskränka den sanna dugligheten och tjensteni-
tet. Hon har slutligen, genom Stor- Amirals-
embetets upplifvande inblandat tronföljaren i
administrationen, liksom inom landtförsvaret me-
deist General- Fälttygmästare-befattningen ; och
följderna deraf kunna ej annat än blifva skadli-
ma emedan sådant är stridande emat andan af
Thumbnail