bjudnisgsfråga, i anseende till de för Ståndet
mindre angenäma minnen från slutet af sistlid-
ne Riksdag, som dermed sammanhäcgde, icke
skulle göras till föremål! för någon allmön öf-
verläggniog eller proposition i sjelfva sessionen,
uten att Ledamöterna skulle easkildt öfverens-
kozmm:, hvem som ville gå eller icke; men i-
medlertid lärer en proposition nu skett, antin-:
gen Ståndet ville öfverlägga och utse dem som
borde bjudas, eller Ledzmöterna sjolfva antek-
na sig. Detta lärer föranledt Hr Grosshandla-
ren Vern från Götbeborg, att på nigot sätt vid-
röra händslsen förra Riksdagen, och Hr Poetre
begärde, enligt grundladen, frågan på bordet,
då den blifvit gjord till öfverläggningskmns.
Som tiden likväl var knapp, och sålunda fara
för banden, att denna bordsfråga, om den kom-
me att ligga på bordet, skulls bindra de bjud-
ne från att komma till bordet, så bestreds den
af ett par Ledamöter; men saken lärer :lutsts
så, st: alla Stockholzs riksdagsmän afsade sig
art deltaga i bjudningen och äfven flere från
landsorten följde deras exempal, så att i går
afton ännu icke mer är 7 hade anteknat sig.
— Efter den s. k. andra amteckniegen å
Risderhuset bofva ännu ytterligare 8 Grefvar,
45 Friherrar och 48 Ridders- och Adelsmän
uttrgit poletter, så att hela avtelet för mnärva-
rande utgör 45 Grefvar, 409 Friherrar och 326
Adelsmän eller tillsammans 480. Vi skola en
annan dag komplettera sjelfva förteckningen.
Minoritetens i Sjöfartskommitlen serskilda me-
ning om medlen till upphjelpande af Sver-
ges sjöfart. i
Vi meddelade i gårdagsbladet den s. k. Sjö-
fartskommitteens betänkande öfver ofvaustående
ämne, men det är egentligen på minoritetens
reservation, vi önskade fåsta Läsarens uppmärk-
samhet, sisom innefattande vida mera ingri-
parde och verksama förslag. Vi meddela bär:
nedan börjen häraf, och skola, fragsledes, få:
mer än ett tillfälle, att yttra oss Öfver ämnet.
Stormäktigste Allernådigste Konung!
Den af Eders Kong!. Mejt:t i nåder tillsatte Kom-
mine för handeln ech sjöarten, har pu slutat för-
sta delen efeina arbeten Olika åsigter hafva inom
densamma uppstått, och minoriteten får underdå-:
nigst rärmsedelst framställa de punkter, bvari gen
varit skiljaktig, och slutar sig i ella öfriga delar
till de åsigter, som i det gemeasamma undergä-,
Diss beiäskandet innefattas. l
Såsom grundsats har majoriteten emsett nödigt,
att utreda ai hvad skick näringen sig befinner,
samt autnviika åtgärder staten redan vidtagit, för
att underlätta dess utveckiing,. i
Med tillämpning af denna grundsats, bar majo-:
riteten, till ledning för omdömst, bemtat data från
twiräkesskaper samt tabeller ur Kommersekollegii
cfficlella uppgifter. Genom e försa har man sökt
eit resultst, hvilket också vunnits, ungefår sådant,
som skulle ingen synnerlig åtgärd vara of tvingan-:
de behof påkallad, och genom de setnare, att sjö!
farten, öfver bela riket räknadt, icke stort aftagit,
emeden lästetalet blott är omkring 10 procent min-
dre, än för 25 år tillbaka. ;
Minmoriteten har funnit sig nödsakad, underkänna:
majoritetens sätt, ett beräkna handelns närvarande:
förbållande, enär så väl de från tullräkenska,.erne:
hemtade data, som de derifrån härledde slutsat-!
ser, torde vara mindre pålitlige. Skälen äro föl-
jasde: i
a) Att priserne i tulitexen äro approximations-
vis upptagne och sällan öfverensstämma med de
verkliga, d. v. s. de i handeln gångbara. I
db) Att värdekalkylen efter fakturor är ännu mer:
misslegande, alldenstund sådene fakturor kunna fö-
revisas, som äro skrifne endast, för att företes vid.
förtullningarne. Emot detta möjliga missbruk kan
egentligen ingen säker kontroll tillämpas. Deraf
följer, att importen ef de varor, hvilka efter vär-
den förtullas, sällar utvisar den verkliga summan,
som borde synas i tullräkenskaperne.
c) Art man, med afseende å den så kallade;
bandelsbalansen, beräknar en exportvara, utförd i
svenskt fartyg, efier det värde den har på utrikes
försäljningsort, för att utfinna det högsta godtgjorda
värde, hvilket är riktigt, förutsatt, att härmed för-
stås nettoförsäljningsprovenuet, men man räknar
importvarans värde också efter priset på inlast-
ningsorten med tillägg af transportkostnad, för att
uppställa dess lägsta, möjliga värde, hvilket ej är
riktigt, emedan den borde beräknas efter det värde,
hvartill en säljes. Det är tydligt, att en sådan
kalkulationsgrund är vald med förkärlek för den
gamla åsigten om favör för bandelsbalansen, hvar-
vid det likväl icke borde undfalla uppmärksamhe-
ten, att, derest en verklig beräkning i detta fall
kunde göras, den stat nödvändigt skulle hafva vun-
nit mest, som fått den så kallade hendelsbelansen
mest emot sig till siffran; ty ett land, som t. ex.!
i medeltal årligen under 20 år exporterat för alle-!
nast 42 millioner, men deremot importerat för 45
millioner, skulle naturligtvis efter dessa år hafva.
vunnit 60 millioner i värder genom denna handel,
och likväl är just ett sådant förbållande, hvad man:
mest i forgna tider befaret. i
d) At smyghandeln, i ett land med prohbibitio-
ner, gör alla på tullräkenskaper grundade kallkyler
oefterrättelige. l
Alltså bortfaller all beräkning, såsom angifvande
handelns verkliga beskeffenhet för hvarje åberopad
tid, äfven den närvarande. I
I afseonde på sjöfarten deremot, kan siffran lätt!
kontrolleras och utgöra således sjelf en kontroll.
Der visar sig, att vår sjöfart icke står högre, än
för 25 år tillbaka; ja! att den står mer än 10 pro-!
cent lägre. Då pu folkmängden under samma tid-
rymd ökat sig med omkring 600,000 menniskor,
92 axsda Jetta mmissförhållande kunna anses som