bjudnisgsfråga, i anseende till de för Ståndet mindre angenäma minnen från slutet af sistlidne Riksdag, som dermed sammanhäcgde, icke skulle göras till föremål! för någon allmön öfverläggniog eller proposition i sjelfva sessionen, uten att Ledamöterna skulle easkildt öfverenskozmm:, hvem som ville gå eller icke; men imedlertid lärer en proposition nu skett, antin-: gen Ståndet ville öfverlägga och utse dem som borde bjudas, eller Ledzmöterna sjolfva antekna sig. Detta lärer föranledt Hr Grosshandlaren Vern från Götbeborg, att på nigot sätt vidröra händslsen förra Riksdagen, och Hr Poetre begärde, enligt grundladen, frågan på bordet, då den blifvit gjord till öfverläggningskmns. Som tiden likväl var knapp, och sålunda fara för banden, att denna bordsfråga, om den komme att ligga på bordet, skulls bindra de bjudne från att komma till bordet, så bestreds den af ett par Ledamöter; men saken lärer :lutsts så, st: alla Stockholzs riksdagsmän afsade sig art deltaga i bjudningen och äfven flere från landsorten följde deras exempal, så att i går afton ännu icke mer är 7 hade anteknat sig. — Efter den s. k. andra amteckniegen å Risderhuset bofva ännu ytterligare 8 Grefvar, 45 Friherrar och 48 Riddersoch Adelsmän uttrgit poletter, så att hela avtelet för mnärvarande utgör 45 Grefvar, 409 Friherrar och 326 Adelsmän eller tillsammans 480. Vi skola en annan dag komplettera sjelfva förteckningen. Minoritetens i Sjöfartskommitlen serskilda mening om medlen till upphjelpande af Sverges sjöfart. i Vi meddelade i gårdagsbladet den s. k. Sjöfartskommitteens betänkande öfver ofvaustående ämne, men det är egentligen på minoritetens reservation, vi önskade fåsta Läsarens uppmärksamhet, sisom innefattande vida mera ingriparde och verksama förslag. Vi meddela bär: nedan börjen häraf, och skola, fragsledes, få: mer än ett tillfälle, att yttra oss Öfver ämnet. Stormäktigste Allernådigste Konung! Den af Eders Kong!. Mejt:t i nåder tillsatte Kommine för handeln ech sjöarten, har pu slutat första delen efeina arbeten Olika åsigter hafva inom densamma uppstått, och minoriteten får underdå-: nigst rärmsedelst framställa de punkter, bvari gen varit skiljaktig, och slutar sig i ella öfriga delar till de åsigter, som i det gemeasamma undergä-, Diss beiäskandet innefattas. l Såsom grundsats har majoriteten emsett nödigt, att utreda ai hvad skick näringen sig befinner, samt autnviika åtgärder staten redan vidtagit, för att underlätta dess utveckiing,. i Med tillämpning af denna grundsats, bar majo-: riteten, till ledning för omdömst, bemtat data från twiräkesskaper samt tabeller ur Kommersekollegii cfficlella uppgifter. Genom e försa har man sökt eit resultst, hvilket också vunnits, ungefår sådant, som skulle ingen synnerlig åtgärd vara of tvingan-: de behof påkallad, och genom de setnare, att sjö! farten, öfver bela riket räknadt, icke stort aftagit, emeden lästetalet blott är omkring 10 procent mindre, än för 25 år tillbaka. ; Minmoriteten har funnit sig nödsakad, underkänna: majoritetens sätt, ett beräkna handelns närvarande: förbållande, enär så väl de från tullräkenska,.erne: hemtade data, som de derifrån härledde slutsat-! ser, torde vara mindre pålitlige. Skälen äro följasde: i a) Att priserne i tulitexen äro approximationsvis upptagne och sällan öfverensstämma med de verkliga, d. v. s. de i handeln gångbara. I db) Att värdekalkylen efter fakturor är ännu mer: misslegande, alldenstund sådene fakturor kunna förevisas, som äro skrifne endast, för att företes vid. förtullningarne. Emot detta möjliga missbruk kan egentligen ingen säker kontroll tillämpas. Deraf följer, att importen ef de varor, hvilka efter värden förtullas, sällar utvisar den verkliga summan, som borde synas i tullräkenskaperne. c) Art man, med afseende å den så kallade; bandelsbalansen, beräknar en exportvara, utförd i svenskt fartyg, efier det värde den har på utrikes försäljningsort, för att utfinna det högsta godtgjorda värde, hvilket är riktigt, förutsatt, att härmed förstås nettoförsäljningsprovenuet, men man räknar importvarans värde också efter priset på inlastningsorten med tillägg af transportkostnad, för att uppställa dess lägsta, möjliga värde, hvilket ej är riktigt, emedan den borde beräknas efter det värde, hvartill en säljes. Det är tydligt, att en sådan kalkulationsgrund är vald med förkärlek för den gamla åsigten om favör för bandelsbalansen, hvarvid det likväl icke borde undfalla uppmärksamheten, att, derest en verklig beräkning i detta fall kunde göras, den stat nödvändigt skulle hafva vunnit mest, som fått den så kallade hendelsbelansen mest emot sig till siffran; ty ett land, som t. ex.! i medeltal årligen under 20 år exporterat för alle-! nast 42 millioner, men deremot importerat för 45 millioner, skulle naturligtvis efter dessa år hafva. vunnit 60 millioner i värder genom denna handel, och likväl är just ett sådant förbållande, hvad man: mest i forgna tider befaret. i d) At smyghandeln, i ett land med prohbibitioner, gör alla på tullräkenskaper grundade kallkyler oefterrättelige. l Alltså bortfaller all beräkning, såsom angifvande handelns verkliga beskeffenhet för hvarje åberopad tid, äfven den närvarande. I I afseonde på sjöfarten deremot, kan siffran lätt! kontrolleras och utgöra således sjelf en kontroll. Der visar sig, att vår sjöfart icke står högre, än för 25 år tillbaka; ja! att den står mer än 10 pro-! cent lägre. Då pu folkmängden under samma tidrymd ökat sig med omkring 600,000 menniskor, 92 axsda Jetta mmissförhållande kunna anses som