AM TR VO obetydligt antal skiftesmål, hvarigerom en allmän osäkerhet för medborgares rättigheter beredes. Vidare tillkommer Justitie-Ombudsmannea, enligt 435 af dess Instruktion, att, om han fipner att antingen någon lags otydlighet eller domares skiljaktiga begrepp föranleda till olika eller oriktiga tillämpningar deraf, i sin berättelse till Rikets Ständer yrka en till enhet och sammanhang i lagskipningen verkande förklaring af en sådan lag. Nu innehåller 1. ex. vår gällande lag väl på mera än ett ställe föreskrift för domare, att förordna förmyndare för omyndiga; men utan att något Lagstadgande bestämdt uttrycker hvilken domare en sådan omvårdnad åligger. Härigenom inträffar hvad Justitie-Ombudsmannen troligen icke erfarit, att hos domstolarne olika begrepp i denna del äga rum, då en del anser domaren i den ort, der den omyndige har sitt hemvist, och andra domaren, der arfvet faller, vara behörig och skyldig att tillsätta förmyndare. Båda åsigterna hafva sina försvarare och motståndare, och en förklaring af lagen i denna del vore således nödig. 46 S. af Instructionen innehåller aatt om Justitie Ombudsmannen skulle erfara något emot Lag stridande rättegångsbruk vara vid domstolarne gällande, må han oriktigheten deraf i sin berättelse anmärka; men att om något sådant bruk är i brist af lag antaget, åligger det honom), att för Rikets Ständer framställa angelägenheten af en fullständigare lagstiftning. I ett af de förra fallen är JustitizOmbudsmannen redan förekommen af Justiti:eKantsleren, som hos Kongl. Maj:st i underdånighet anmält, att flere domstolar, då uppbud å fast egendom söktes och sökanden föregifvit sig icke kunna anskaffa förre ägares åtkomsthandlingar, genom beslut, derom kungörelse blifvit i Statens allmänna tidning införd, förelagt den eller dem, som den sökte lagfarten ville :klandra, att inom viss tid sitt klander anmäla, vid påföljd att i annat fall lagfarten fortginge; hvarefter sådane beslut blifvit på det sättet tillämpade, att uppbud och fasta å mångfaldige öfverlåtelser af fast egendom meddelats, utan att förre ägarens åtkomsthandlingar blifvit föreviste, eller hans ägande rätt annorlunda ådagalagd, än att klander innan den bestämda tiden ieke anställts. Denna behandling af lagfartsärender har Justitie-Kantsleren icke ansett vara med gällande lag öfverensstämmande. Kongl. Maj:t har imedlertid genom nådig skrifvelse till Hofrätterna den 9 November sistl. år förklarat den anmärkte domstolsbehandlingen uppenbart stridande emot sista mom. af Kongl. Förklaringen den 44 Maji 1805, som uttryckligen föreskrifver, att då lagfart sökes, de handlingar, hvilka styrka ägarens åtkomst, ovilkorligen böra uppvisas och innehållet deraf keorteligen i lagfartsprotokollet antecknas. Det är då med detsamma afgjordt, att det bruk, som klandrats, med detsamma måste upphöra, men som onekeligt är, att detta bruk tillkommit i brist af lag, och af en långvarig praxis yunnit ett slags helgd, borde tiden vara inne för Justitie-Ombudsmannen att vid tillstundande Riksdag framställa angelägenheten af en i den delen fullständig lagstiftning, på det, i de fall då ny ägare af fastighet ej kan framskaffa förre ägarens åtkorasthandlingar, något sätt måtte gifvas att, om ock med omgång och kostnad, erhålla uppbud och fasta å lagligen förvärfvad fast egendom. Statsutskottet, också i sin mån vigtigt, får denna gång att behandla 2:ne föregående statsrevisioners arbeten, särdeles den af år 4837, rik på elementer till olika omdömen och åtgärder. Möjligtvis tillkommer den tredje revisionen, som rätteligen bör taga sin början den 46 September innevarande år. Hade Majoren Grefve Hans Fersen lefvat, så hade han, i följd af sin börd, blifvit ordförande i denna revision, och troligen vid dess slut, en månsd före Riksdagens början, varit att anse såsom presumtiv ordförande i Satsutskottet, dertill han, såsom ordförande i Bevillningsutskottet , under förra Riksdagen, utvecklade håg, särdeles genom en ryktbar reservation, hvarmedelst han ville frånrycka Statsutskottet en af dess hittills oqvalt utöfvade funktioner, eller den att afgifva förslag till beräkning af statens inkomster, för att derigenom IRA :11l hacstärmmelseana af etatohrictonmman mMMHJJJJM yIUuUNNDD UNH bl OB pm — — M —.e-—— mm. O — rr —