Article Image
republiken och kejsarriket stora tjenster samt från Rom erhållit flerfaldiga bevis på erkänsla. Ett stort antal votif-inskrifter bestyrker denna förmoden. De äro för det mesta väl bibehållna, nästan allesammans antingen ristade på rikt cicilerade piedestaler eler på tinnarna af präktiga monumenter, på hvilka man ser lemningar af antika: bildverk. dem man igenkänner såsom minnen af stora bragder, märkeliga tilldragelser eller utmärkta versoniligheier. Vid hvarje steg stöter man på frag-ucuter af gamla pelare, kapiteler och stycken af arkitektonisk skulptur. Hvilka skatter måste icke här ligga nedgräfda! De förnämsta tuinerna äro en skön triumfbåge med temmeligen väl bibehållen inskrift; vidare en theater, hvars gäten och ingångar ännu äro i behall; en ganska skön mosaik, hvilken tjenar till golf i ett tempel åt den fruttbringande jorden, såsom följande inskrift bevisar: Telluri. G nitvici. Respublicu. Cuiewiiavor. Templum. Foecit. C. Julius. Lepidus. Tertulius. Ley. Aug. Pr. P. R. Dedicavit. Simulaerum. Oeac Acrolitium. T. Julius. Honorati. Port. Fi PP. Dowo. Dedit. Man träffar äfven vackra, lemninsar af ett tempel efter mönstret af det bekanta Maison Carree i Nismes medå en ofullständig inskrift, hvars början lyder sålunda: Eternitate Et Victorlis Neputis Divi Marei. ... Respubiäca Cui Ett bref från en Fransysk officer, dateradt lägret vid Dschimmilah den 6 Juni, innehåller ytterligare härom: aVi bygga eu fäste med lemningar af Romerska monumenter, hvilkas ruiner öfverallt betäcka marken; talrika transporter förse oss med lifsmedel ech sålunda skola vi snart befinna oss i godt försvarstillständ. Man har försökt nägra gräfningar och funnit fiera monumenter, basreliefer, leroch metalkärl m. m. Åfven et tempel bar kommit i dagen med mosaik af de skönaste färger, ehuru sielfya byggnaden, efter all aniedning, blifvit förstörd af elden. — Zarskoje-Selo-jernvägen. Vid en förliden vå: mod aktionärerne i donna jernväg hållen bolagsstämma förelad?s en berättelse, enligt hvilker brgegnrdskostraden dittills uppgått till 5,051,666 Rubel, hvartill ännu kommo 250,000 Rub. för anskaffandet af en ny ångvagr, den tillökningen i .passagerarnas antal fordrade. Planen hade bleit ponerat cen trafik af 300,000 personer, men redan förlidet är uppgick passagerarnes antal mellan Petersburg och Zarskoje-Selo till 500,000. Hela banan (till Paulowsk) befors första äret af 707 091 personer, hvilket !emnade en intägt af 920,257 R. Ölverskottet ar inkomsterna öfver de löpande utgifterna utgjorde de första 3 månaderna 316,976 Rubel. Farien på Engelska vägarae med vanlig skjus hade törlidet år minskats med 4,890,000 personer, bvaremot farter på iernvägarne ökats med 424,460 650, oo Kunservatorium i Chiswick. Horticultural Society i London ämnar för kulturen af exotiska vixter låta i sällskapets trädgård vid Chiswick uppföra ett utomordentligt stort drifbus. Dess längd från öster till vester koramer att utgöra nåra 500 Enzge!ska fot och huset får fasader så väl åt norden som åt syden. Takresningen blir hel och hå!!2n af jern, i form af en Göthisk bvalfbåge, och beligges med patenteradt taffelglas. Vesta flsgelu, af omkring 480 fots längd och 27 fots höjd, står recan under byggnad, och antages blifva fardigt till medlet af Moj nästa är. Här reser sig således ärer ett jätteverk, som skulle kunna jemföras med de tillbedda pyramiderna och obeliskerna, om det icke, liksom så många andra Englands storverk, olyckligtvis ägde ett nyttigt ändamå. — I NewYork i Nordamerika är för närvirarda oms plan å bane att, medelst ängfartyg två gånger i måsaaden, befordra posten mellan Liverpool och Halifax, för hvilket Brittiska regeringen skall årligen cerlägga 30,000 St. till entreprenvören, Hr Cunard från Nya Skouland, hvilken ämnar att för detta ändamäl redan nästa år hafva flera ångfarlig om 4400 tons och 450 hästkraf.er i beredskap. Dessa skola under vägen anlöpa Boston, der man redan tecknat 8000 Z St till dockor för desamma. — Amerikanska ångfarten. Förenta Staterna begagna för närvarande 800 ångfartyg, hvara omkring 600 tillhöra de vestiiga vattendragen oct 440 staten NewYork. Ar 4834 var antalet blot 054, och sjelfva Storbrittannien ägde 2 år förut el ler 1836 blott 600 ångfartyg. Drägtigheten af då Amerikanska ångfartygen kan i medeltal beräkna till 200 tons och för al!a tillsammans till 1356,004 tons, hvaremot de Engelska sistnämnda år ick drogo mer än 68.000 tons. I allmänket byggas d Amerikanska ångfartygen ej så stora, som de En gelska, och det största bland de förra, som fårda meilan NawYork och Natchez, håller ej öfver 80 tons. — Förändrade åsigter. Bland de ming politiska arbeten, hvarmed Frankrikes talrika för fastare-falengz nu är sysselsatt, väntar man sig myr ket af Juli-revolutionens historia. som f.d. hufvud redaktören af Constitutionel, Hr Cauchois Lemaire håller på att skrifva. Han begagnar härtill mång faldiga materialier, bland andra kommunicerad uppsatser af Thiers och memoirer af Lafitte. Des sa sistnämnda skola isynnerhet innehålla en mång kuriösa anekdoter, af hvilka vi nämna blott en en da: Under de första månaderna af Ludvig Filip regering, hyste konungen en serdeles ovilja mc ella dödsstraff, så att det kostade Lafitte och Du pont de FEure oändlig möda att förmå honom un derteckna en låg förbrytares dödsdom, ehuru vi denne förtjent sitt straff. I detta hänseende före REL KL. 2 amn stan förändring i kanuneanc åcjota

26 juli 1839, sida 4

Thumbnail