Article Image
Den omständigheten, att Nya Trollhät-
te Kanal-Bolag icke genom dess privile-
glum blifvit ålagdt att, jemväl sedan de
nya slussarne vid Trollhättan blifvit öppna-
de till genomfart, framgent underhålla de
gamla, har väckt de trafikerandes och Gö-
tha Kanal Bolags synnerliga uppmärksam-
het. Trafiken förbi Trollhättan kommer
emedlertid så hufvudsakligen att vinna ge-
nom den uti planen för ombyggnadsarbe-
tet föreslagnej delning af slussarne, att nå-
gon betydande olägenhet genom saknad af
den gamla slusslinien sannolikt icke blef:
ve att befara. Om än, å ena sidan , må-
ste medgifvas, att, medelst bibehållande
af sistnämnde slusslinie, trafiken vid ett
eller annat tillfälle komme att underlättas,
bör likväl, å den andra, ihågkommas, att
detta förhållande fortfar endast så länge
de flesta fartyg äga en construction, som
passar för den gamla slusslinien; ty i den
mån dessa fartyg försvinna, skall också
underhållet af denna äldre slussled få ett
allt ringare värde för rörelsen. Tidpunk-
ten för en nästan allmän förändring af de
till fraktfart mellan Wenern och Göthe-
borg begagnade fartygs construction, sär-
deles hvad djupgåendet beträffar, skall o-
tvifyelaktigt inom några få år efter kana-
lens ombyggnad inträffa. Nya Trollhätte
Kanal-Bolag åberopar i underdånighet, så-
som ytterligare stöd för denna förmodan,
det i Wermlands Bruksägares Deputera-
des underdåniga skrift förekommande yt-
trande: att ingen skeppsredare gerna lå-
,ter under ombyggnadstiden sträcka ut kö-
len till ett nytt fartyg, ämnadt att med 3
mans besättning föra 500 skeppund, då
det, efter slussarnes utvidgning, blir ho-
,nom möjligt att bygga sitt fartyg till 00
å 1000 skeppunds drägtighet för 4 mans
,besiättning. - Svärligen torde det vara
ringaste skäl, att i och för tillfilliga re-
parationer å det nya slussverket bibehålla
det gamla; ty sedan den flotta, som nu
begagnas för den inre trafiken eller ock
för trafiken mellan de begge Hafven, blif-
vit omskapad efter andra dimensioner,
skall vid den tidpunkt, då reparation af
nya kanalverket framdeles torde erfordras,
blott några få fartyg finnas, som kunna
passera den gamla slusslinien , hvadan ock-
så åliggandet för Bolaget att framgent un-
derhålla de äldre slussarne, blefve utan
någon väsentlig nytta. Timmerflottningen
skall säkerligen äfven småningom upphöra
sedan ombyggnaden är fulländad, och
transporten af timmer sedermera komma
att uteslutande verkställas med större far-
tyg, hvarigenom således ytterligare ett af
de för gamla slussarnes bibehållande åbe-
ropade skäl försvinner. På sätt Bolaget
redan i underdånighet anfört, torde de
3:ne nedersta slussarne vid Trollhättan om
10 eller 13 år fordra en nära till ombygg-
nad gränsande reparation; och det lärer
först några år efter den nya slussliniens
öppnande blifva möjligt att bestämma, om
en så kostsam reparation skall medföra en
motsvarande nytta för rörelsen. På grund
af allt detta får Bolaget för närvarande i in-
skränka sig till den underdåniga förklaring;
att Bolaget, hvars fördel i afseende
å gamla slussverkets bibehållande är
förenadt med de trafikerandes, vill till-
se, fastän ej juridiskt förpligta sig, att
jemväl efter verkställd ombyggnad de
Samrmla osluccarena vid AI. PP TI es
Thumbnail