Den omständigheten, att Nya Trollhätte Kanal-Bolag icke genom dess privileglum blifvit ålagdt att, jemväl sedan de nya slussarne vid Trollhättan blifvit öppnade till genomfart, framgent underhålla de gamla, har väckt de trafikerandes och Götha Kanal Bolags synnerliga uppmärksamhet. Trafiken förbi Trollhättan kommer emedlertid så hufvudsakligen att vinna genom den uti planen för ombyggnadsarbetet föreslagnej delning af slussarne, att någon betydande olägenhet genom saknad af den gamla slusslinien sannolikt icke blef: ve att befara. Om än, å ena sidan , måste medgifvas, att, medelst bibehållande af sistnämnde slusslinie, trafiken vid ett eller annat tillfälle komme att underlättas, bör likväl, å den andra, ihågkommas, att detta förhållande fortfar endast så länge de flesta fartyg äga en construction, som passar för den gamla slusslinien; ty i den mån dessa fartyg försvinna, skall också underhållet af denna äldre slussled få ett allt ringare värde för rörelsen. Tidpunkten för en nästan allmän förändring af de till fraktfart mellan Wenern och Götheborg begagnade fartygs construction, särdeles hvad djupgåendet beträffar, skall otvifyelaktigt inom några få år efter kanalens ombyggnad inträffa. Nya Trollhätte Kanal-Bolag åberopar i underdånighet, såsom ytterligare stöd för denna förmodan, det i Wermlands Bruksägares Deputerades underdåniga skrift förekommande yttrande: att ingen skeppsredare gerna lå,ter under ombyggnadstiden sträcka ut kölen till ett nytt fartyg, ämnadt att med 3 mans besättning föra 500 skeppund, då det, efter slussarnes utvidgning, blir ho,nom möjligt att bygga sitt fartyg till 00 å 1000 skeppunds drägtighet för 4 mans ,besiättning. Svärligen torde det vara ringaste skäl, att i och för tillfilliga reparationer å det nya slussverket bibehålla det gamla; ty sedan den flotta, som nu begagnas för den inre trafiken eller ock för trafiken mellan de begge Hafven, blifvit omskapad efter andra dimensioner, skall vid den tidpunkt, då reparation af nya kanalverket framdeles torde erfordras, blott några få fartyg finnas, som kunna passera den gamla slusslinien , hvadan också åliggandet för Bolaget att framgent underhålla de äldre slussarne, blefve utan någon väsentlig nytta. Timmerflottningen skall säkerligen äfven småningom upphöra sedan ombyggnaden är fulländad, och transporten af timmer sedermera komma att uteslutande verkställas med större fartyg, hvarigenom således ytterligare ett af de för gamla slussarnes bibehållande åberopade skäl försvinner. På sätt Bolaget redan i underdånighet anfört, torde de 3:ne nedersta slussarne vid Trollhättan om 10 eller 13 år fordra en nära till ombyggnad gränsande reparation; och det lärer först några år efter den nya slussliniens öppnande blifva möjligt att bestämma, om en så kostsam reparation skall medföra en motsvarande nytta för rörelsen. På grund af allt detta får Bolaget för närvarande i inskränka sig till den underdåniga förklaring; att Bolaget, hvars fördel i afseende å gamla slussverkets bibehållande är förenadt med de trafikerandes, vill tillse, fastän ej juridiskt förpligta sig, att jemväl efter verkställd ombyggnad de Samrmla osluccarena vid AI. PP TI es