Article Image
en del af de trafikerande synas föredraga framför de i och för Elf-farts-förbättringen nyligen i Nåder vidtagne åtgärder, arbetena i nämnde Elt skolat fortsättas med en så ringa årlig tillgång, hade efter all sannolikhet 30 år blifvit för detta ändamål otillräcklige. Wermlands Bruksägares ock Handlandes Deputerade förutsätta till och med, i anledning af denna tillökning i umgälderne för elf-farten, att Trollhätte Kanal Bolag bort) vara förpligtadt, att med den sålunda uppkomne be hållning ombygga sitt slussverk; ett så mycket obilligare påstående, som Troll hätte Kanaloch Slussverks Bolag i sednare tider hvarken begärt eller erhållit någon förhöjning ä sin Taxa, och det ej bordt vara de trafikerande obekant, att ifrågavarande förhöjning i Elf-farts-nmgälderne tillkommit för ett helt annat ändamål, än Trollhätte Kanalverks ombyggnad, nämligen segelfartens förbättrande på Götha Elf, hvadan äfven dessa intrader disponerats, ej af Trollhätte Bolag, utan af Kongl. Directionen öfver segelfarten mellan Wenern och Hafvet. De medel, till ett belopp af 30,000 R:dr B:co om äret, hvilka Bruksägarne och de Trafikerande origtigt ansett såsom bidrag från trafiken mellan Wenern och Nordsjön, hafva till större delen utgått från äldre afgifter uti Götheborgs bamn, eller från derstädes uppburne revieroch tolags-medel, och således blott till den ringa, här ofvan omförmälde del från den trafik, som passerat Trollhätte Kanal. Dessa vid hamnen i Götheborg uppburne medel hafva väl intill är 1838 förvaltats af samma Styrelse, som uppbar inraderne af Götha Elf-farten, nämligen Kongl. Directionen öfver segelfarten möelan Wenern och Hafvet; men då uppnuddringen och underhållet af Götheborgs hamn medtagit allt hvad derstädes nflutit, hade, såsom nyss nämndt är, blott en jemförelsevis ringa summa varit utt tillgå för de kostsamma och angelägna yrbetena uti sjelfva Elfven. De trafikeande synas derföre äga så mycket större käl att glädja sig öfver de verksamma åtsärder, hvilka blifvit vidtagne för Trollätte Kanalverks utvidgning och undanödjandet at de för seglationen i Götha! lf genom strömdrag m. m. mötande hinler, som de fordna afgifterne endast un . lergått en mindre betydlig förhöjning. Hvad nu först Stängningsfrågan angår, rafva så väl de Trafikerande, som Götha! da

14 mars 1839, sida 6

Thumbnail