Article Image
JG DLAR 2 AlILCLUUL ad UC IUI HISLUdHILUC
IBolag genom stängningen befarade olägen-
Iheter och förluster. Att Götha Kanal Bo-
lags yttrade farhåga är öfverdrifven , torde
tillfyllest ådagaläggas genom den härhos
lunderdånigst bifogade Tabellen, hvilken
5 utvisar, att under de 6 år, som Götha ka-
Inal varit öppen för genomfarten från haf
till haf, har Trollhättan icke passerats af
ett större antal till eller från Götha kanal
I I gående lastade fartyg, än
från seglatio-
nens början t. oe. N vader D under
m. d. 30 April. November, ecember,
S
Å
r j
-lÅr 1833... 0.... 6....
el 1834 ... 3.... 14.
I 1885...A1.... 9....
fi. 18386... 0....A4A....
I 1837... 0....18....
,? 1888... 0.000 Bios
PWOSNA
I Om således Nya Trollhätte Kanal-Bolag
5 afstår sin rättighet att hålla Trollhätte ka-
nal och slussar stängde under November
månad, torde Götha Kanal-Bolag, hvars!
framtida utsigter äro så nära förenade med
Trollhätte kanalverks ombyggnad, böra in-
se och medgifva, mot huru ringa uppoff-
ring Bolaget nalkas målet för en länge hyst
önskan om lika dimensioner å förenings-
bandet mellan begge hafven, samt, långt
. ifrån att motverka, snarare söka, så vidt
J på Götha Kanal-Bolag kan bero, sätta Nya
Trollhätte Kanal-Bolag i tillfälle, att med
all möjlig skyndsamhet arbeta på fullbor-
1 dandet af de nya slussar, hvilka, såsom
orden lyda i Götha Kanal-Bolags nu ifrå-
gavarande underdåniga skrift, ,äro ämna-
de att begagnas af den nya trafik, som
-Götha kanal öppnat, hvars gräns icke!
kan förutses, men om hvilken man gör
sig de största och mest grundade för-
hoppningar, en trafik för hvilken Natio-!
)nen gjort stora uppoffringar, och som re-
dan i femte året af sin tillvaro betraktar
mer än 1,100 fartyg.
Nya Trollhätte Kanal-Bolag kan vid det-
ta tillfälle ej undgå att fästa Eders Kongl.
Maj:ts Nädiga uppmärksamhet på de följ-
der, som uppstått i händelse tidpunkten
för Trollhätte kanal- och slussverks om
byggnad blifvit uppskjuten ett ytterligare
tiotal af är. Brinkebergskulles af klinkert)
uppförda slussar, äfvensom de 3:ne neder-
sta slussarne vid Trollhättan, äro och blif-
va genom den oafbrutna seglationen snart
så bristfällige, att en med total ombygg-
nad jemförlig reparation om 10 eller 15
år förestått. Huru lång tid för en dylik
reparation erfordrats, kan Bolaget icke på
förhand med säkerhet beräkna; men att
halfva seglationstiden under minst 2:ne år
måst begagnas, lärer utan misstag kunna
förutsägas. — Ej eller torde här böra lem-
nas oanmärkt, att det sedan flera år gan-
ska höga vattnet uti sjön Wenern kommit
de trafikerande att glömma beskaffenheten
af farleden genom Trollhätte kanal då lågt
vatten inträffar. Den flotta, som nu be-
gagnas för transporterna, är också mellan
7 och 9 fot djupgående, hvadan, i fall
lågt vatten med endast 6 fot inträffar, den-
na flotta knappt till hälften kan nedlastas,
ett förhållande, hvarvid de trafikerande
heldre bort fästa sin uppmärksamhet, än
vid den Nådigst beviljade stängningsrättig-
heten, emedan det kan blifva af en mång-
I dubbelt större skada för rörelsen , än stäng-
ningen. Den med så mycken allmän be-
låtenhet omfattade ångbåtscommunicatio-
nen mellan Stockholm och Götheborg skul-
mA --— vv LÅ ve WH LL
AS be
tA
Thumbnail