Article Image
JG DLAR 2 AlILCLUUL ad UC IUI HISLUdHILUC IBolag genom stängningen befarade olägenIheter och förluster. Att Götha Kanal Bolags yttrade farhåga är öfverdrifven , torde tillfyllest ådagaläggas genom den härhos lunderdånigst bifogade Tabellen, hvilken 5 utvisar, att under de 6 år, som Götha kaInal varit öppen för genomfarten från haf till haf, har Trollhättan icke passerats af ett större antal till eller från Götha kanal I I gående lastade fartyg, än från seglationens början t. oe. N vader D under m. d. 30 April. November, ecember, S Å r j -lÅr 1833... 0.... 6.... el 1834 ... 3.... 14. I 1885...A1.... 9.... fi. 18386... 0....A4A.... I 1837... 0....18.... ,? 1888... 0.000 Bios PWOSNA I Om således Nya Trollhätte Kanal-Bolag 5 afstår sin rättighet att hålla Trollhätte kanal och slussar stängde under November månad, torde Götha Kanal-Bolag, hvars! framtida utsigter äro så nära förenade med Trollhätte kanalverks ombyggnad, böra inse och medgifva, mot huru ringa uppoffring Bolaget nalkas målet för en länge hyst önskan om lika dimensioner å föreningsbandet mellan begge hafven, samt, långt . ifrån att motverka, snarare söka, så vidt J på Götha Kanal-Bolag kan bero, sätta Nya Trollhätte Kanal-Bolag i tillfälle, att med all möjlig skyndsamhet arbeta på fullbor1 dandet af de nya slussar, hvilka, såsom orden lyda i Götha Kanal-Bolags nu ifrå gavarande underdåniga skrift, ,äro ämna de att begagnas af den nya trafik, som -Götha kanal öppnat, hvars gräns icke! kan förutses, men om hvilken man gör sig de största och mest grundade förhoppningar, en trafik för hvilken Natio-! )nen gjort stora uppoffringar, och som redan i femte året af sin tillvaro betraktar mer än 1,100 fartyg. Nya Trollhätte Kanal-Bolag kan vid detta tillfälle ej undgå att fästa Eders Kongl. Maj:ts Nädiga uppmärksamhet på de följder, som uppstått i händelse tidpunkten för Trollhätte kanaloch slussverks om byggnad blifvit uppskjuten ett ytterligare tiotal af är. Brinkebergskulles af klinkert) uppförda slussar, äfvensom de 3:ne nedersta slussarne vid Trollhättan, äro och blifva genom den oafbrutna seglationen snart så bristfällige, att en med total ombyggnad jemförlig reparation om 10 eller 15 år förestått. Huru lång tid för en dylik reparation erfordrats, kan Bolaget icke på förhand med säkerhet beräkna; men att halfva seglationstiden under minst 2:ne år måst begagnas, lärer utan misstag kunna förutsägas. — Ej eller torde här böra lemnas oanmärkt, att det sedan flera år ganska höga vattnet uti sjön Wenern kommit de trafikerande att glömma beskaffenheten af farleden genom Trollhätte kanal då lågt vatten inträffar. Den flotta, som nu begagnas för transporterna, är också mellan 7 och 9 fot djupgående, hvadan, i fall lågt vatten med endast 6 fot inträffar, denna flotta knappt till hälften kan nedlastas, ett förhållande, hvarvid de trafikerande heldre bort fästa sin uppmärksamhet, än vid den Nådigst beviljade stängningsrättigheten, emedan det kan blifva af en mångI dubbelt större skada för rörelsen , än stängningen. Den med så mycken allmän belåtenhet omfattade ångbåtscommunicationen mellan Stockholm och Götheborg skulmA --— vv LÅ ve WH LL AS be tA

14 mars 1839, sida 7

Thumbnail