Article Image
Uppfinningar och industriella framsteg. Uti en tidning, som utgifves i Manchester England, fione vi i slutet för förlidne månac en artikel, som innehåller en vidlyftig beskritnicg på ett nytt försök med vår landsmans, kapten Eriksoas, uppfinning att drifva fram fartyg med tvenne hjul, som sitta, ej på sidorna utan bakom fartyget, och gå i en riktning vinkelrätt emot ändan af kölen. Vi gåfvo red n sistl. år vid denna tid en kort beskrifning af denna uppfinning, hvaraf läsaren inhemtade: att tvenne axlar, af hvilka dem ena är ihålig och den andra löper koncentriskt inuti denna, drifvas genom en enkel mekanism i motsat riktning mot hvarandra. På dessa axlar, som ligga parallelt med kölen och löpa utom fartyget under vattenytan bak vid rodret, äro applicerade tvenne skofvelbjul, å hvilka skeflarne stå i 45 graders vinkel mot hjulringen, men kåt motsatta håll på de olika hjulen, och deras diameter är om möjligt så afpassad, att de kunna gå helt och hållet under vattnet. Härigenom uppstår samma verkan som vindens på vingarne af en väderqvarn, och när hjulen vridas omkring, måste vattnets motstånd mot dem föra fartyget framåt. Detta machineri hade Hr Erikson nu anbragt på en keanslbåt på Bridgewaters kanal. Båten var 74 fot lång, 7 fot bred och drog, lastad, två fots djupt vatten, samt var försedd med en högtryckningsmachin af fyra hästars kraft. Hela machineriet stod i den lilla kajutan af båten, så att den alldeles liknade de öfriga båtarne, hvilka drogos f hästar. Sålunda utrustad, hade den gått ifrån London till Manchester och dervid i medeltal tillryggalagt 8 engelska mil på 1 timma och 36 minuter. I börjen giogo dragbåtarne om den, men på halfva vägen voro deras drsgare redan trötta, ech då fick The novelty (så hette detta fartyg) öfverhanden. På Themsefloden sades det, att den upphunnit ända till 10 engelska mils fart i tim: men, men det svgifves ej, om detta var med eller mot tidvattnet. En Hr Stephenson her i London uppfunnit ett nytt teaterm:chinveri, för scenförävdringar, hvilket berömmes utomordentligt af de engelska jurnalerna. Det : påstås inspara 70 procent af arbetslönen och är mindre eldfarligt, emedan det helt och hållet är tillverkadt af jern.

25 augusti 1838, sida 6

Thumbnail