Uppfinningar och industriella framsteg.
Uti en tidning, som utgifves i Manchester
England, fione vi i slutet för förlidne månac
en artikel, som innehåller en vidlyftig beskrit-
nicg på ett nytt försök med vår landsmans,
kapten Eriksoas, uppfinning att drifva fram far-
tyg med tvenne hjul, som sitta, ej på sidorna
utan bakom fartyget, och gå i en riktning vin-
kelrätt emot ändan af kölen. Vi gåfvo red n
sistl. år vid denna tid en kort beskrifning af
denna uppfinning, hvaraf läsaren inhemtade:
att tvenne axlar, af hvilka dem ena är ihålig
och den andra löper koncentriskt inuti denna,
drifvas genom en enkel mekanism i motsat
riktning mot hvarandra. På dessa axlar, som
ligga parallelt med kölen och löpa utom farty-
get under vattenytan bak vid rodret, äro appli-
cerade tvenne skofvelbjul, å hvilka skeflarne stå
i 45 graders vinkel mot hjulringen, men kåt
motsatta håll på de olika hjulen, och deras
diameter är om möjligt så afpassad, att de
kunna gå helt och hållet under vattnet. Här-
igenom uppstår samma verkan som vindens på
vingarne af en väderqvarn, och när hjulen vri-
das omkring, måste vattnets motstånd mot dem
föra fartyget framåt.
Detta machineri hade Hr Erikson nu anbragt
på en keanslbåt på Bridgewaters kanal. Båten
var 74 fot lång, 7 fot bred och drog, lastad,
två fots djupt vatten, samt var försedd med
en högtryckningsmachin af fyra hästars kraft.
Hela machineriet stod i den lilla kajutan af
båten, så att den alldeles liknade de öfriga
båtarne, hvilka drogos f hästar. Sålunda ut-
rustad, hade den gått ifrån London till Man-
chester och dervid i medeltal tillryggalagt 8
engelska mil på 1 timma och 36 minuter. I
börjen giogo dragbåtarne om den, men på halfva
vägen voro deras drsgare redan trötta, ech då
fick The novelty (så hette detta fartyg) öfver-
handen. På Themsefloden sades det, att den
upphunnit ända till 10 engelska mils fart i tim:
men, men det svgifves ej, om detta var med
eller mot tidvattnet.
En Hr Stephenson her i London uppfunnit
ett nytt teaterm:chinveri, för scenförävdringar,
hvilket berömmes utomordentligt af de engelska
jurnalerna. Det : påstås inspara 70 procent af
arbetslönen och är mindre eldfarligt, emedan
det helt och hållet är tillverkadt af jern.