hafva någon relation med f:ågor, i hvilka han som representant kan komma att deltaga; — en stor vinst för en nation, och som på intet annat sätt kan meddelas den isolerade, hvars tid och omtanka är upptagen med arbete för de sinas subsistens. ,Rättigheten att publikt samtala i politiska ämnen, är en stor fördel; dertöre vårdas den äfvea af Engelska nationen såsom en af dess dyrbaraste rättigheter, . : Iodividen får kunskap om, hvad lag och frihet är — en förutsättning, om han skall kunna älska och försvara dessa dyrbarhetern. ,Tryckfriheten lemnar folket tillfälle att på förhand examinera deras duglighet och tänke-sätt, hvilka de skola välja till representanter, och desse åter hafva tillfälle att på mellantiden göra sig känden, Tillägg till frihets definition för ett samhälle. Hvarje individ är berättigad, att mot utgö-, randet af statens bördor, ostörd och fullkomligt efter eget behag, få njuta hvad han äger och producerar, utan maktens inblandniog, och äga full säkerhet för sin person, ej beröfvas bruket af sin fria vilja på ett godtyckligt sätt; utan att den blifvit genom öfverträdelser förverkad. Till ett fritt samhälle hör således, att ingen blir ohördan dömd genom egenmäktiga slutkonster eller sakfälld till förbrytelse, utan antingen efter egen otvungen bekännelse, eller derill förvannen genom vittnesmål, :flagda af ojäfviga, närvarande, edsvurna, välfrejdade personer, hvilkas s-nnfårdighet ej på minsta sätt kan dragas i tvifvel. Möjligtvis skuile ett undantag kunna göras för sådane utskum af nationen, hvilka förut blifvit tilltalade och öfverbeviste om gröfre brott, såsom mord, tjufnad, rån, mordbrand, hvilka aldrig borde återfå sin en gång förlorade frihet, utan förpassas till något nybygge. Till sådane personers fällande för andra gången kunde ej vara behöfligt att med fyllest sådan noggrannhet gå tillväga, emedan deras frikännande blir en tara för allmänna säkerhetenn. Friheten, så vidt dess existens är möjlig i ett-samhälte af varelser, hvilkas intressen nästan beständigt äro i strid, består deruti: att kvar och en, under det han respekterar andras personer och tillåter dem ostörde njuta frukten af deras industri, sjelf är säker att tillerkänrnas samma förmåner tillbaka; och personlig säkerhet (kortligen, säkerhet för person och egendom). ,Således är folkets makt icke någon egenilig beståndsdel ef dess frihet. Makten måste vara åt styrelsen uppdragen, att handhatvas efter de reg!or, hvilka folket uppgjort. Med ett ord: att äga rösträttighet vid lagstiftningen, det är att njuta sin andel i makt; att letva i en stat, hvarest lagarne äro lika för all., med säkerhet för deras noga iakttagande, är alt vara frin. Orsaken, hvarföre en del frågor blifva med liknöjdhet och understundom af en slump afafgjorde, torde ligga deruti: 1:o ingå menniskorvanligen ej i en mödosam undersökning om det rätta, antingen i brist af tid, vilja eller förmåga, — hvilken undersökning likvisst är högst nödig, för ait stadga en egen öfvertygelse, och ej vara en lekboll for andras afsigter; 2:0 en följd häraf blir, att hvar och en litar på alla, och slumpen afgör då beslutet; 3:o det är ofta, utan ett träget vidhängande, omöjligt för den vid publika göromål mindre vane, att inhemta en noggrann kännedom om alla de mål, hvaröfver beslut skall tagas, då de blott en gårg kort före deras afgörande blifvit honom meddelad2; en annan dags förekommande nya mål utplåna till en del, i mån af deras mängd ocholika beskaffenhet, de notiser, som han börjat inhemta om föregående dagens motioner, ochk;i denna. beständiga omvexling af nya måls illkomst har han icke tid, kanhända äfven icke redighet nog, att stadga ett eget omdöme, för att derefter taga sitt bestut. — Slumpen, andras inflytande, kanhäcda äfven en egen oriktig eller ensidig åsigt af saken, bestämmer således resultatein. ;För att stadga en säker och egen öfrertggelse, finnes icke annat medel, än att i förvg allmänt bekantgöra ämaet — och full frihet, ia I sr os har fam holet : carmtala ARR Ao