Article Image
TEATERN. Zampa eller Marmorbruden, Komisk Opera i 3 Akter af Måelesville; musiken af Herold. Det är en undelig tid vi lefva uti! Dumas kallar sin Caligula trugedi och Melesville sin Zainpa komisk opera! Komisk! är det nu också komiskt, at: fara åt afgrunden? — Hade Herold l-fvat, till dess han fått sin Zan pa färdig att uppföras, så hade han kanske disputerat litet med Hr Mclesvile, huruvida adjektivet komisk vore för densamma användbart eller icke; men nu, Herolds sista bairusäng var för svår, Zampa var ej väl född till ve:lden förr än han dog, det värnlösa baraet blef lemnadt i främmane händer, iu!östes på det dramatiska barnpbus 1 Paris, som kalias Opera Conmique, och pjesen fick sedermera kring hela Europa draga med sig namnet komisk opera.n Dramen är till sitt innehåll en treerighet a! Don Jvau, Den Stumma och Fra Diavolo, en fullkoralig f.icandeau å la Meiesville. Ville någon göra sig besvär med att gifva allmächeten del af denna, så vore Rec. högst förbuoden. Operatex!er likna i allmänhet sådanader rotfattar, som symamsellerna köpa för att klä öfver med siden, flor eler ancat. Ju mindre stommen lysar igenom, desto bättre är det. Så är det även med deona. Den ofö:sigtigheten, att may låtit t:ycka öf.ersältnivgen) dera, är ock så desto mer oförklarlig, som, då pj-sen gifves, man iaktlager en berömvärd emsorg ati orden icke skola höras. Rec. sade nyss, atten operatext var lik en rothatt — en Stomme, mu.iken måste således vard öfvarklädselo. Uti Tyskland nyttjar man dersill siden, i Italien for, i F ankrike — npe tit-notten I den fransyska musiken fianes iallmavhe! hvarken sidestygets fasthet och glans, eller florets luftighet, den är, som sagdt var, litea och rätt. Om exa fransysk komponist blir odödlig, så är det bulfvudsakhgen Komansen ) Bland originella rimslut i denna må anmärkas: dotter, Estitt der.

26 februari 1838, sida 3

Thumbnail